ایران بزرگترین یارانه‌ دهنده سوخت در جهان شناخته شد

ایران بزرگترین یارانه‌ دهنده سوخت در جهان شناخته شد

خبرگزاری تسنیم: آژانس بین المللی انرژی ایران را بزرگترین کشور یارانه دهنده در جهان برای مصرف سوخت های فسیلی معرفی و اعلام کرد دولت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار یارانه پرداخت که این رقم معادل یک دهم کل یارانه پرداختی در جهان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ آژانس بین المللی انرژی در گزارشی از میزان یارانه پرداختی در جهان برای مصرف سوخت های فسیلی اعلام کرد با وجود اجرای فاز نخست طرح هدفمندی یارانه ها در ایران این کشور همچنان بزرگترین کشور یارانه دهنده برای مصرف سوخت شناخته می شود. 

بر اساس این گزارش در سال 2012 بالغ بر 544 میلیارد دلار از سوی کشورهای جهان برای مصرف سوخت های فسیلی اختصاص پیدا کرد. یک دهم این رقم یعنی 82 میلیارد دلار مربوط به یارانه پرداختی از سوی دولت ایران است که این کشور را به بزرگترین کشور یارانه دهنده برای مصرف سوخت های فسیلی تبدیل کرده است.

این گزارش افزود: میزان یارانه پرداختی برای مصرف سوخت های فسیلی در جهان طی سال 2012 با رشد 4 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال 2011 بالغ بر 523 میلیارد دلار برای این موضوع اختصاص داده شده بود.

فرآورده های نفتی بیشترین یارانه پرداختی را به خود در سال 2012 اختصاص داده اند. نصف یارانه پرداختی به سوخت های فسیلی در جهان طی سال 2012 برای مصرف فرآورده های نفتی به ویژه بنزین بوده است. سهم انرژی برق در این زمینه 25 درصد،‌گاز طبیعی 23 درصدی و زغال سنگ نیز 1 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش یارانه پرداختی به مصرف سوخت های فسیلی 5 برابر یارانه ای است که به مصرف انرژی های تجدیدپذیر اختصاص می یابد. 

آژانس بین المللی انرژی در مورد ترکیب یارانه پرداختی برای مصرف سوخت فسیلی در ایران نوشته است 40 درصد 82 میلیارد دلار یارانه پرداختی توسط دولت این کشور در سال 2012 به مصرف فرآورده های نفتی، 36 درصد به مصرف گاز طبیعی و 21 درصد به مصرف برق اختصاص یافته است.

عربستان دومین کشور یارانه دهنده برای مصرف سوخت های فسیلی شناخته شده است. این کشور در سال 2012 بالغ بر 61 میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است. روسیه با 46 میلیارد دلار، هند با 43 میلیارد دلار و ونزوئلا با 28 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم قرار گرفته اند. 

بر اساس این گزارش کشورهای یافته هیچ رقمی را به عنوان یارانه مصرف سوخت های فسیلی پرداخت نمی کنند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه