حضور قاریان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی توطئه‌های ضدایرانی را خنثی می‌کند

حضور قاریان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی توطئه‌های ضدایرانی را خنثی می‌کند

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام شورای عالی قرآن با تاکید بر حضور قوی نمایندگان قرآنی ایران گفت: رقبای ما با انگیزه‌های رقابتی و گاه سیاسی و مذهبی تلاش می‌کنند نمایندگان ایران رتبه خوبی کسب نکنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی سرابی صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان ممتاز کشور جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی با اشاره به روندی که از ابتدای انقلاب اسلامی برای ارزیابی، انتخاب، آموزش و اعزام قاریان و حافظان به مسابقات جهانی وجود داشته، افزود: این سبک و روش در دهه‌های گذشته اجرا شده و روش پیش‌برنده‌ای بوده به طوری که جمهوری اسلامی را در میان کشورهای اسلامی و عرب‌زبان شاخص کرده است. 

وی ادامه داد: در عین حال ضعف‌ها و خلاءهایی در این سبک و شیوه وجود دارد که به نظر می‌رسد وقت آن رسیده در سبک آموزشی، تربیتی، انتخاب، ارزیابی و اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی به وجود آید تا شاهد تحولی در این عرصه باشیم. 

قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان مقایسه بین قاریان برجسته ایرانی و مصری و عامل موفقیت آنها اظهار کرد: ما در این مقایسه تفاوت‌ ملموسی حس می‌کنیم اما توجه نداریم که چه عاملی این تفاوت را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد یکی از عوامل موفقیت قاریان مصری انتخاب مناسب آیات در مجالس و محافل مختلف است. 

سرابی افزود: به عنوان مثال وقتی یک قاری پیشکسوت مصریی با سن بالایی که دارد در محضر رهبر انقلاب قرائت می‌کند به علت انتخاب مناسب آیات همه مجذوب قرائت وی می‌شوند و این یکی از نقاط قوت اساتید مصری است که در قاریان ما باید تقویت شود. 

وی عامل دیگر موفقیت قاریان مصری در مقایسه با قاریان ایرانی را معماری و مهندسی تلاوت از از سوی آنان عنوان کرد و گفت:‌این مسئله کمتر در میان قراء ما مشاهده می‌شود زیرا آنها معمولا بداهه‌خوانی می‌کنند. بنابراین باید به این نکات در امر آموزش و تربیت نمایندگان قرآنی کشورمان که در عرصه‌های بین‌المللی حضور می‌یابند توجه کنیم. 

قائم مقام شورای عالی قرآن همچنین با اشاره به اهداف برگزاری اردوهای آمادگی قاریان و حافظان ممتاز کشور تصریح کرد: این کار با دو هدف انجام می‌شود اول اینکه نماینده ما برای حضور در مسابقات بین‌المللی از هر نظر آماده شود و دوم اینکه ما در عرصه مسابقات، رقبای سرسختی داریم که با انگیزه‌های رقابتی و بعضا سیاسی و مذهبی تلاش می‌کنند تا رقبای ایرانی‌شان در این مسابقات مقام نیاورند. بنابراین باید این مسائل را برای نمایندگان قرآنی کشور قبل از اعزام تشریح کنیم.

سرابی خاطرنشان کرد: البته برگزاری دوره‌های کوتاه مدت کفایت نمی‌کند بلکه باید این آموزش‌ها تا زمان مسابقه ادامه پیدا کند و شرکت کنندگان به همراه یک یا چند استاد در طول سال آموزش ببینند و در زمان مسابقه نیز یک استاد همراه آنها حضور داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه باید با یک دید ملی به بحث اعزام قاریان و حافظان ایرانی به مسابقات بین‌المللی نگاه کرد، گفت: به هر حال جمهوری اسلامی ایران رقبای مختلفی از مسلمانان و غیرمسلمانان دارد که تلاش می‌کنند شرکت کنندگان ما حائز رتبه‌ نشوند. به عنوان مثال در گذشته ما در مسابقات مالزی رتبه می‌آوردیم اما چند سال است که چنین اتفاقی نمی‌افتد زیرا شرایط سیاسی و فرهنگی در مالزی به ضرر ما پیش می‌رود و نگاه بدی نسبت به شیعه و اعتقادات ما در این کشور شکل گرفته است. 

قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: مسئله حضور قوی نمایندگان قرآنی ایران در مسابقات بین‌المللی و کسب رتبه ممتاز در این مسابقات فراتر از بحث فنی و حرفه‌ای است. زیرا باید قبول کنیم که کلاس و سبک قرائت در کشور ما بسیار قویتر از کشورهایی همچون مالزی است اما به هر حال شرایط غیرفنی و غیرحرفه‌ای اجازه نمی‌دهد نمایندگان ما در این مسابقات رتبه به دست بیاودر. 

سرابی با تاکید بر اینکه نمایندگان قرآنی ما باید با قدرت هر چه تمام و آمادگی کامل در تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کنند، افزود: باید با آموزش‌های قبل از اعزام و بازنگری در نحوه انتخاب ارزیابی و تربیت قاریان و حافظان، برای آبروی جمهوری اسلامی ایران و شیعه قاری و حافظ برجسته اعزام کنیم. زیرا با حضور ما اتهامات علیه شیعه و جمهوری اسلامی خنثی می‌شود. 

وی در پایان خواستار ایجاد رشته جدید با عنوان «حفظ و قرائت» برای ارزیابی قاریان و حافظان شد و گفت: باید به سمتی برویم که حافظان ما قاریان خوبی باشند و قاریان ما نیز قرآن را حفظ کنند که در برخی کشورها این اتفاق افتاده است. ما نیز باید با این کار برای جمهوری اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع) افتخارآفرینی کنیم. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران