پوتین نسبت به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا هشدار داد


پوتین نسبت به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا هشدار داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور روسیه به رهبران اروپایی هشدار داد اگر اوکراین بدهی‌های گازی خود را نپردازد این مسئله منجر به قطع جریان صادرات گاز به اروپا خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نامه‌ای به 18 رهبر اروپایی تأکید کرد، اگر اوکراین بدهی گازی خود به مسکو را پرداخت نکند این مسئله احتمالاً منجر به قطع جریان صادرات گاز روسیه به اروپا خواهد شد.

بر اساس این گزارش پوتین در این نامه خواستار مذاکره فوری با اروپا برای نجات اقتصاد اوکراین از بحران کنونی شد و تصریح کرد، صبر روسیه برای پرداخت بدهی گازی 2/2 میلیارد دلاری اوکراین به سر رسیده است.

اظهارات پوتین جدی‌ترین تهدید مسکو در خصوص قطع جریان صادرات گاز به اوکراین و اروپا به شمار می‌رود. این مسئله می‌تواند موجب تشدید تنش در روابط روسیه و اتحادیه اروپا شود. پس از اقدام روسیه در تصرف کریمه و الحاق آن به خاک خود روابط مسکو و غرب با تنش شدیدی روبه‌رو شده و سطح روابط دو طرف به پایین‌ترین حد پس از جنگ سرد رسیده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را ضد مقام‌های ارشد روسی اعمال کرده‌اند و نسبت به اعمال تحریم‌های تجاری در خصوص ادامه تنش در اوکراین هشدار داده‌اند.

روسیه 30 درصد تقاضای گاز اروپا را تأمین می‌کند و 40 درصد گاز صادراتی این کشور به اروپا از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می‌شود. شرکت گازپروم روسیه در سالهای 2005 و 2006 و بار دیگر در سالهای 2008 و 2009 اقدام به قطع جریان گاز به اوکراین کرده است.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز گفت، وی هنوز اظهارات پوتین را ندیده است ولی آمریکا به‌روشنی اعلام کرده است که این مسئله نامناسب است که از صادرات انرژی برای دستیابی به اهداف سیاسی و ژئوپولیتیک استفاده کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان