امیر ِ مرصاد, قهرمان ملی + فیلم

امیر ِ مرصاد, قهرمان ملی + فیلم

خبرگزاری تسنیم: امیر صیاد شیرازی پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به‌وسیله عوامل مسلح مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل در منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شده به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، فرزند «زیاد»، در روز چهارم خرداد ماه سال 1323 در شهرستان «درگز» از توابع استان خراسان به دنیا آمد. پس از طی دوران طفولیت، در گرگان به دبستان «منوچهری» رفت و دوره متوسطه را تا سال سوم در دبیرستان‌های «هدایت» و «فخرالدین اسعد گرگانی» در شهرهای شاهرود و گرگان طی نمود. در خرداد ماه سال 1342 از دبیرستان امیرکبیر در تهران در رشته ریاضی دیپلم متوسطه گرفت و یک سال بعد در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت. سه سال بعد، در مهر ماه سال 1346 با درجه ستوان‌دومی در رشته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.

اوایل سال 1351 در آزمون اعزام به خارج دانش‌آموختگان دانشکده افسری شرکت کرد و پس از قبولی برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا اعزام شد. وی دوره سه‌ماهه تخصص «هواسنجی بالستیک» را در شهر «فورت‌سیل» ایالت «اوکلاهما» با نمره عالی و احراز رتبه اول از میان 20 افسر آمریکایی و ایرانی به پایان رسانید. پس از بازگشت به میهن، در اواخر سال 1352 به اصفهان رفت و در دانشکده توپخانه مشغول تدریس شد.

او همزمان شخصیت سیاسی خود را نیز قوام بخشید، ارتباط با شهید کلاهدوز و اقارب‌پرست با توجه به عضویت ایشان در گروه مخفی ارتش از نمونه‌های فعالیت سیاسی او در اصفهان است. وی به‌عنوان یک نظامی موضع کاملاً مشخصی نسبت به حرکت امام خمینی(ره) و انقلاب داشت، چنانکه به‌مدت سه روز از نوزدهم بهمن سال 57 تا شامگاه پیروزی انقلاب اسلامی (بیست و دوم بهمن) به‌اتهام تحریک جوانان و سربازان به شورش و آشوب در پادگان در بازداشت بود و در روزهای پرالتهاب و حساس اولیه پیروزی انقلاب با همکاری آیات عظام «خادمی» و «طاهری» به سوق دادن اوضاع به‌سوی آرامش و امنیت ایفای نقش کرد.

به‌دنبال مسئولیت خطیر شهید صیاد شیرازی در شورای عالی دفاع، با درخواست رئیس شورای عالی دفاع و موافقت حضرت امام‏ خمینی(ره) در مردادماه سال 1365، مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش به برادر دیگری واگذار شد. سپس در 18 اردیبهشت 1366 به‌همراه تعدادی دیگر از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع و موافقت امام خمینی(ره) به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت. آن شهید والامقام در مهرماه سال 1368 به‌درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم‏ رهبری و فرماندهی کل ‏قوا به سمت معاونت‏ بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد. امیر سپاه اسلام در شهریور ماه سال 1372 با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. سرتیپ صیاد شیرازی در 16 فروردین 1378 هم‌زمان با عید خجسته غدیر با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا به درجه سرلشگری نایل آمد.

صیاد شیرازی پس از 32 سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش در بامداد 21 فروردین 1378 به‌وسیله عوامل مسلح مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل در منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شده به شهادت رسید. پیکر مطهرش با حضور رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مقامات لشکری و کشوری در قطعه 29 بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به‌مناسبت پانزدهمین سالگرد شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی، کلیپی درخصوص این شهید والامقام در ادامه تقدیم می‌شود:

 

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران