پاتریک سیل، افشاگر توطئه‌های جهانی علیه سوریه درگذشت

پاتریک سیل، افشاگر توطئه‌های جهانی علیه سوریه درگذشت

خبرگزاری تسنیم: روزنامه نگار کهنه‌کار انگلیسی پس از چندین دهه پوشش خبری تحولات خاورمیانه و بالاخص سوریه در سن ۸۵ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان جان سپرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ پاتریک سیل (Patrick Abram Seale)، نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی که آثار متعددی در حوزه مسائل سیاسی خاورمیانه به رشته تحریر در آورده بود، جمعه شب (22 فروردین)، پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری  سرطان مغزی در سن 84 سالگی در گذشت.

وی گزارشگر سابق روزنامه انگلیسی "آبزرور" (The Observer) بود و مصاحبه‌های بسیاری با رهبران و سیاستمداران برجسته خاورمیانه انجام داده بود.

سیل مؤلف چندین کتاب درباره مسائل بین‌المللی است که از میان آنها می‌توان به "نبرد برای سوریه" (1965)، "انقلاب فرانسه 1968" (1968)، "فیلبی، جاده‌ای طولانی به مسکو" (1988)، "ابو نضال: سلاحی برای کرایه" (1992)، و "نبرد برای استقلال عربی" (2010) اشاره کرد.

آثار سیل که در فرانسه ساکن بود در بسیاری از روزنامه‌های منطقه چون الحیات (لندن)، الاتحاد (ابوظبی)، دیلی‌استار (بیروت)، سعودی گازته (جده) و گلف‌نیوز (دبی) منتشر شدند. وی درباره مسائل مختلفی چون راه‌حل بحران سوریه و نیز خط‌مشی واشنگتن برای نیل به توافق با ایران نوشت.

سیل حافظ اسد را بازیگری در عرصه بزرگ شطرنج خاورمیانه می‌دانست که با مهارت زیادی توانسته بود بین آمریکا و روسیه مانور داده و تبدیل به چهره‌ای تأثیرگذار در عرصه مسائل خاورمیانه گردد.

پاتریک سیل در مواجهه با مسائل و توطئه‌چینی‌های بزرگ منطقه با نگاهی تیزبین و نقاد تحلیل‌های هوشمندانه خود را ارائه می‌داد و هرگز تسلیم غول‌های رسانه‌ای و جریان خبرپراکنی تبلیغاتی مطبوعات بزرگ قرار نمی‌گرفت و همیشه استقلال خود را به عنوان روزنامه‌نگاری که بیش از هر چیز دیگری به حقیقت اهمیت می‌دهد، حفظ کرد.

وی پس از ترور رفیق حریری و در حالیکه تمام غربی‌ها و متحدین منطقه‌ای آن انگشت اتهام را به سوی دولت سوریه نشانه گرفته بودند در روزنامه گاردین نوشت: "اگر سوریه رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و مغز متفکر احیای این کشور پس از جنگ داخلی را کشته است، باید این اقدام را به منزله یک خودکشی سیاسی دانست... بنابراین نسبت دادن مسؤولیت این جنایت به سوریه امکان‌ناپذیر است. این قتل را باید به یکی از دشمنان بسیار وی [رفیق حریری] نسبت داد."

وی همچنین در بحبوحه بحران داخلی سوریه و در حالیکه تروریست‌های تکفیری با حمایت غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه‌ای به نبرد با دولت بشار اسد پرداخته بودند و شهرهای سوریه در شعله‌های جنگی که برای تضعیف محور مقاومت ترتیب داده شده بود می‌سوختند، طی مقاله‌ای در گاردین، با شناسایی دقیق عوامل این فتنه خارجی نوشت: "روشن است که حمایت خارجی از تروریست‌های خارجی موجب شکست تلاش‌ها برای برقراری صلح شده است."

وی در ادامه این مقاله با اشاره به حملات تروریست‌های سوری به غیرنظامی‌ها نوشت: "استراتژی مخالفین مسلح این است که با انجام حملات مرگبار و نسبت دادن آن به دولت [سوریه] بهانه‌ای برای دخالت نظامی خارجی پدید آورند. این مخالفین می‌دانند که اگر به حال خود رها شوند امکان موفقیت آنها بسیار ناچیز است. خشونت‌های دولت را با توجه به این حقیقت که سعی دارد به بقای خود ادامه دهد، می‌توان توضیح داد؛ بقا در جنگی که نه تنها علیه مخالفین محلی بلکه علیه یک توطئه خارجی به رهبری آمریکا (با بذرافشانی اسرائیل)، عربستان سعودی، قطر، بریتانیا و فرانسه در جریان است."

چندین دهه پوشش اخبار خاورمیانه و نیز آثار و تحلیل‌های فراوان درباره تحولات این منطقه، پاتریک سیل را تبدیل به نامی کرد که در عرصه رسانه‌ای زنده خواهد ماند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت