هنرمندان در تعیین مسیر سرنوشت بشریت سهم به سزایی دارند


هنرمندان در تعیین مسیر سرنوشت بشریت سهم به سزایی دارند

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه اردبیل گفت: هنرمندان در تعیین مسیر سرنوشت بشریت سهم به سزایی دارند به طوری که توانمندترین خطیب‌های عالم هم نمی‌توانند جایگزین نقش بی‌بدیل آثار هنری در انتقال مفاهیم و پیام‌های متعالی باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر استان اردبیل به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: برگزاری با کیفیت آئین نکوداشت استاد عاصم اردبیلی موجب سربلندی شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل شد.

وی با قدردانی از ارگان‌ها و اشخاص دخیل در برگزاری آیین نکوداشت استاد عاصم اردبیلی بیان کرد: هنرمندان در تعیین مسیر سرنوشت بشریت سهم به سزایی دارند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در اجرای مقوله مهم معماری فرهنگی و مهندسی فرهنگی در جامعه، اساتید فرهنگ و هنر نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

عاملی ابعاد و رشته‌های مختلف هنر را نتیجه دغدغه انسان برای رسیدن به خدا بیان کرد و گفت: توانمندترین خطیب‌های عالم هم نمی‌توانند جایگزین نقش بی‌بدیل آثار هنری در انتقال مفاهیم و پیام‌های متعالی باشند.

وی شبیخون فرهنگی را خطرناک‌تر از بمب اتم برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران در برهه حساس تاریخ که فرهنگ شرق و غرب عالم گیر شده بود، ظهور و بروز کرد و این نشان از حقانیت انقلاب اسلامی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ارزش دادن و توجه به هنرمندان بزرگ را اصل هنر انقلاب دانست و افزود: خلع سلاح فرهنگ غرب و شرق در مقابل هنر و فرهنگ اصیل و متعهد ایرانی اسلامی بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

عاملی با بیان اینکه زبان هنر بسیار زیبا و گویا برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی و اسلامی است، اظهار کرد: امروز کشورهای غربی با راه‌اندازی شبکه‌های بی‌شمار ماهواره‌ای با محتویات غیردینی و اسلامی دست به شکستن حرمت‌ها و کرامت‌های انسانی زده و به جنگ با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی برخاسته‌اند و اینجاست که نقش هنرمندان و اساتید هنری پر‌رنگ‌تر می‌شود، چرا که این هنرمندان هستند که با خلق آثاری فاخر و ارزشمند حاوی مفاهیم و آموزه‌های اصیل اسلامی به مبارزه با افکار شیطانی صاحبان این شبکه‌ها بر می‌خیزند.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: وظیفه خطیر مسئولان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر این است که با چنگ و دندان از داشته‌های خود، فرهنگ و مدنیت خود محافظت کنند.

در این دیدار رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز صافی و زلالی را از ویژگی های آثار هنری موثر و ماندگار برشمرد و اظهار کرد: هنر، ذات پاک و مقدسی دارد و در طول تاریخ همواره تلاش کرده بشریت را از رذائل دور کرده و به فضایل اخلاقی برساند.

ساسان ناطق تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی پاک کردن هنر از آلایش‌ها و برگرداندن روح معنوی و مقدس بر پیکر هنر ایران بود.

وی با بیان اینکه هنرمند انقلاب اسلامی فقط به دنبال ارائه ایدئولوژی انقلاب نیست و معنویت و مردمی بودن را نیز در آثار خود مدنظر قرار می‌دهد، افزود: افق هنر انقلاب اسلامی محدود به ایران نبوده و می‌تواند در منطقه و جهان نمود و بروز پیدا کند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل بیان کرد: در شکل‌گیری هنر انقلاب اسلامی افرادی همچون شهید سید مرتضی آوینی، مرحوم طاهره صفارزاده و در راس آنها مقام معظم رهبری و تعدادی از هنرمندان نام آشنا و توانمند رشته های مختلف سهیم بودند که با تشکیل حوزه اندیشه اسلامی بستر را برای فعالیت در جهت تولید آثار ارزشمند و متعالی و پرورش نسل جدیدی از هنرمندان با بینش متعالی فراهم کردند.

ناطق گفت: برآیند فعالیت‌های نهادهای فرهنگی در مقوله دفاع مقدس پر‌رنگ‌تر و قابل قبول است و این درحالی است که ادبیات و هنر انقلاب اسلامی مغفول مانده که باید با عزمی ملی و مدیریتی جهادی برای ارتقا و پیشرفت این مرحله گام‌های موثر و اساسی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: امنیت در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات لازمه آرامش و پیشرفت مدنیت در یک کشور است و این مهم به دست نمی‌آید مگر با درایت و تصمیم‌گیری به موقع مدیران و مسئولان فرهنگی.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه غیرت ایرانی می‌تواند بر همه مشکلات فائق آید، تاکید کرد: در برگزاری آیین نکوداشت استاد عاصم اردبیلی، شاهد بودیم که با همدلی و همراهی مسئولان ارگان‌های فرهنگی و هنری توانستیم ناممکن را ممکن سازیم و پشت سد کمبود اعتبارات نماندیم بنابراین می‌توان با عزمی ملی و مدیریتی جهادی هر ناممکنی را ممکن ساخت.

ناطق با ارائه گزارشی از عملکرد آموزشی و موفقیت های هنرمندان حوزه هنری استان در سال 92 استعدادیابی در بین جوانان علاقه‌مند و توجه ویژه به شهرستان‌های مرزی را جزو اصلی‌ترین برنامه‌های حوزه هنری در سال 93 عنوان کرد و یادآور شد: درد پنهان جامعه امروز ایران اسلامی نقصان های فرهنگی است، فرهنگی که زیربنای همه ابعاد اجتماعی زندگی بشر را تشکیل می‌دهد.

در این دیدار که با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان، اساتید، هنرمندان پیشکسوت و جوان رشته‌های مختلف هنری در دفتر امام جمعه اردبیل برگزار شد، شعرخوانی استاد عاصم اردبیلی از شاعران پیشکسوت و احسان محمدی از چهره‌های جوان شعر استان و تجلیل از عوامل برگزاری آیین نکوداشت استاد عاصم اردبیلی از بخش های این دیدار بود.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon