صالحی: مذاکرات ساخت ۴ نیروگاه اتمی با روسیه در جریان است

صالحی: مذاکرات ساخت 4 نیروگاه اتمی با روسیه در جریان است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران معتقد است دارای همه حقوق اعضای معاهده ان‌پی‌تی است؛ بدان معنا که حق ماست از ۱ درصد تا ۹۰ درصد غنی‌سازی بکنیم؛ و ما از این حق عدول نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار هسته‌ای خبرگزاری تسنیم؛ علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به‌مناسبت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای چهارشنبه هفته گذشته با حضور در برنامه ثریا شبکه یک اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ارائه کرد.

صالحی در این برنامه و در پاسخ به سؤالی از مذاکرات ایران با روسیه برای ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای جدید خبر داد و تصریح کرد: ما یک برنامه میان‌مدت داریم که طبق قراردادی که 1992 با روس‌ها امضا کرده‌ایم قرار شده بود که غیر از بوشهر فعلی چنانچه که ایران درخواست کند چهار نیروگاه هسته‌ای دیگر هم دایر کنیم. هم اکنون این پروتکل را احیا می‌کنیم. الآن با روسها در حال مذاکره هستیم و به‌خوبی هم این مذاکرات جلو رفته است و اگر بخواهیم, چهار نیروگاه هسته‌ای دیگر را هم شروع می‌کنیم که ان‌شاءالله کلنگ اول را امسال می‌زنیم و بعد به‌فاصله دو سال به دو سال کلنگ‌های بعدی را می‌زنیم و تا جایی که ممکن است اینها را بومی‌سازی می‌کنیم.

علی‌اکبر صالحی با اشاره به چشم‌انداز کشور برای تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای افزود: اگر نیاز باشد سوخت نیروگاه بوشهر را کشورمان تهیه کند نیاز به 50هزار سانتریفیوژ داریم که هم اکنون بیست هزار ماشین نسل اولی در تأسیسات نطنز داریم که تنها 9هزار سانتریفیوژ فعال هستند.

وی نتیجه گرفت: بنابراین باید 30هزار ماشین دیگر بسازیم تا نطنز تنها برای یک سال نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند. به‌علاوه ایران نیروگاه‌های دیگری هم در برنامه دارد. بنابراین نیازمند است که از نسل جدید سانتریفیوژها استفاده کنیم.

صالحی درباره محدودیت‌هایی که کشورمان براساس توافقنامه ژنو در رابطه با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید پذیرفته است، گفت: برنامه اقدام مشترک یکی از بخشهایش و یکی از قسمت‌هایش که می‌شود گفت بهترین قسمت آن است همان بحث تحقیق و توسعه است یعنی بی‌قیدترین بخش آن است، یعنی در غنی‌سازی یک مشکلاتی دارد که می‌گویند باید متفقاً میزان تولید و سطح تولید و سطح غنی‌سازی و مسایلی از این دست را تعیین بکنیم اما در تحقیق و توسعه چیزی نگفته‌اند. اما در مذاکرات وین دارند سعی می‌کنند در تحقیق و توسعه یک خدشه بکنند در صورتی که برنامه اقدام مشترک باید پایبند به آن اصولی که به هر حال خودشان هم پذیرفتند باشد.

صالحی در این برنامه تأکید کرد ایران معتقد است دارای همه حقوق اعضای معاهده ان‌پی‌تی است. بدان معنا که «حق ماست از 1 درصد تا 90 درصد غنی‌سازی بکنیم؛ این حق ماست. ما از این حق عدول نمی‌کنیم. اگر ما خودمان را به یک سطحی از غنی‌سازی مقید می‌کنیم این به‌صورت داوطلبانه است نه به‌صورت پذیرش تحمیلی که از طرف مقابل اعمال می‌شود. داوطلبانه پذیرفتیم که مثلاً بیشتر از 5 درصد غنی‌سازی نکنیم».

وی تأکید کرد کسی حق ندارد حقوق ملت را واگذار کند، و ایران نسبت به حقوق خود در ان‌پی‌تی ایستاده است. وی افزود: به‌دلیل امتناع غرب از ارائه سوخت 20درصدی تصمیم به تولید آن گرفتیم. صالحی نقش شهید شهریاری در تولید سوخت 20درصدی را محوری خواند و تصریح کرد: ایشان محاسبات 20 درصد را انجام داد و تنها کسی بود که می‌توانست محاسبات را انجام دهد. پس بنابراین ما برای 20 درصد که کارخانه‌اش را ساختیم ببینید دیگر غنی‌سازی برای ما 5 درصد و 20 درصد و 40 درصد و 50 درصد کاری ندارد، یعنی شما الآن بروید و بگویید ما غنی‌سازی 50 درصد نیاز داریم، بچه‌های ما در عرض 3 تا 4 روز این تجهیزات را سر هم می‌کنند. پس ما در امر غنی‌سازی دیگر مشکلی نداریم، در بحث‌های دیگر حالا ممکن است داشته باشیم.

وی در پایان گفت: ماه آینده دو خبر خوب در اردیبهشت ان‌شاءالله خواهیم داشت. اول سامانه پرتودهی را در آذربایجان شرقی، بناب افتتاح خواهیم کرد که یک تحولی است برای تولیدات کشاورزی آن منطقه تا تولیدات کشاورزی از بین نرود، بعد تکثیر این سامانه‌های پرتودهی در جاهای دیگر کشور داریم. یکی هم یک پروژه بسیار ارزشمندی است که ما برای وزارت بهداشت داریم انجام می‌دهیم، آنجا هم سانتریفیوژ دارند برای داروسازی و سرم‌سازی که مشکلاتی داشتند که داریم ان‌شاء‌الله آن را هم حل می‌کنیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان