اجرای سیاست‌های کلی سلامت، نیاز به جراحی بزرگ دارد

اجرای سیاست‌های کلی سلامت، نیاز به جراحی بزرگ دارد

خبرگزاری تسنیم: یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بخش مهمی از محورهای ذکر شده در سیاست‌های کلی در ابلاغیه‌های قبلی نیز بود، که تکرار آنها بیانگر این است که آن محورها به هر دلیلی مورد توجه قرار نگرفت و بلکه در برخی موارد، وضعیت شاخص‌ها بدتر نیز شده است.

خلیل علی محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، با اشاره به لزوم بازمهندسی در حوزه فعالیت‌های بهداشت و درمان اظهار داشت: اجرای کامل سیاست‌های کلی نظام سلامت، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مستلزم جراحی بزرگ در سیستم بهداشت و درمان کشور است.

وی با ذکر این مطلب که اغلب بیمه شدگان که نیازمند خدمات پرهزینه و پی گیر درمانی هستند، از نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چه در بخش دولتی و خصوصی دچار اضطراب و رنج هستند، گفت: لازمه ارتقای کیفیت خدمات سلامت، توسعه مدیریت، یکپارچگی در سیاست گذاری‌ها و توجه به کارآیی فنی و تخصیصی در بخش عمومی و خصوصی و پاسخگو کردن سیستم است.

علی محمدزاده با یادآوری این موضوع که هیچ انسانی بدون داشتن سلامت، از گذران روزهای زندگی احساس رضایت نمی‌کند، گفت: تامین سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی، نگاه همه جانبه به مفهوم عدالت را در همه بخش‌های تصمیم گیری اقتضا می‌کند.

وی با ذکر این مطلب که سیاست‌های کلی نظام سلامت بر اساس نگاه سیستمی، فرابخشی و فراگیر شکل گرفته و این نگاه تا سطوح پایین تر و تا رسیدن به برنامه‌های کلی باید حفظ شود، افزود: سیاست‌های کلی با تدوین راهبردها، اتخاذ خط مشی‌ها و انجام برنامه ریزی‌های کلان، تاکتیکی و عملیاتی، محقق می‌شود و برای این منظور در نهایت، کلیت عناصر و اجزای تولیت سلامت باید موثر و فعال واقع شوند.

علی محمدزاده ادامه داد: تجارب قبلی حاکی از آن است که در گذشته به دلایل مختلف، سیاست‌های کلی، مسیر کاملی را طی نکرد و یا با آنها برخورد گزینشی شده است.

وی ادامه داد: نباید همه تلاش‌ها در این باره منحصر به تعرفه‌ها و تا حدودی در بیمه‌ها باشد و از سایر بخش‌های برنامه ای، نظارتی، فرهنگی و متناسب سازی خدمات بهداشتی و درمانی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی، غفلت شود.

علی محمدزاده علاوه بر پرداختن به مواردی که گفته شد، اقدام عملی برای صدور کارت الکترونیک سلامت برای کلیه افراد جامعه، بازنگری در بسته‌های خدمات درمانی، بیمه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی و از جمله سلامت باروری بر اساس نیازهای اولویت‌دار، تجمیع کامل بیمه‌های درمانی و نیرومند سازی ساختار بیمه ای کشور و کاهش پرداخت مستقیم از جیب و مطلوبیت بخشیدن به شاخص‌های هزینه‌های درمانی فقرزا و کمرشکن و ایجاد نظام ارجاع قوی، طب اورژانس پیشرفته در تمام مراحل آن و بکارگیری طب سنتی و مکمل را در همه زمینه‌های برنامه ریزی مراقبت‌های بهداشتی اعم از آموزش، مهارت، دارو، درمان و بیمه را از اهم اصلاحات در حوزه سلامت ذکر کرد و گفت: بدون این اقدامات اساسی زمینه‌های آرامش و آسایش مردم و رفع بیماری از بهداشت و درمان کشور فراهم نخواهد شد.

وی سه مولفه آرامش (امنیت)، آسایش (رفاه) و عدالت را از جمله نیازهای اساسی همه مردم خواند و اظهار داشت: بعد از نعمت آرامش و امنیت، سلامت زندگی مردم در گرو آسایش و عدالت است.

علی محمدزاده افزود: تامین عدالت در نظام سلامت، کاری پیچیده، دشوار و در عین حال اجتناب ناپذیر است و به مجاهدتی علمی، دقیق و مستمر نیاز دارد.

وی گفت: عدالت در تعریف، در تامین مالی، در شناسایی مداخله گری‌های مستقیم و غیرمستقیم، در توزیع عادلانه منابع و نیز در اندازه گیری، دارای چالش‌های جدی است.

این استاد دانشگاه رفع این چالش‌ها را نیازمند اجماع سیاست گذاران، مدیران و متخصصان علوم آمار، اقتصاد، پزشکی و مدیریت و سایر علوم مرتبط، و تلاش  پی گیر برای تحقق آن خواند و تصریح کرد: عدالت، برابری نیست و شامل عدالت افقی و عمودی است.

علی محمدزاده گفت: عدالت افقی در نظام سلامت به این معنی است که خانواده‌های با توان و نیاز یکسان، پرداخت یکسانی داشته باشند و عدالت عمودی یعنی خانوارهایی که توان نابرابر دارند، پرداخت نابرابر داشته باشند و بیمار در صورت نیاز به خدمات فوری تر و بیشتر، باید در اولویت باشد.

وی پیشنهاد کرد که از این پس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایش‌های سالانه میزان هر یک از شاخص‌های مرتبط با عدالت را اندازه گیری و اعلام کند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، برای سنجش میزان تحقق هر یک از سیاست‌های کلی نظام، مکانیزم‌هایی را تعبیه کند، تا در پایان هر برنامه ابلاغی، درصد پیشرفت و تحقق آنها اعلام شود.

علی محمدزاده تصریح کرد: بخش مهمی از محورهای ذکر شده در سیاست‌های کلی در ابلاغیه‌های قبلی نیز بود، که تکرار آنها از یک طرف تاکید بر اهمیت آنها و ضرورت عملیاتی شدن آنهاست و از طرف دیگر، بیانگر این است که آن محورها به هر دلیلی  مورد توجه قرار نگرفته و بلکه در برخی موارد، وضعیت شاخص‌ها بدتر نیز شده است.

وی اظهار داشت: سیاست‌های کلی از جنس برنامه استراتژیک است و مدیریت آن نیازمند فرهنگ سازی، تحلیل محیطی و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌ها و نیز فرصت‌ها و تهدیدها، برنامه ریزی دقیق و سنجیده، آموزش و مهارت بخشی به نیروهای انسانی و ایجاد انگیزش در آنان، توجیه همه دست اندرکاران به نقشه راه و در نهایت پشتیبانی برنامه‌ها با منابع لازم را می‌طلبد.

علی محمدزاده در خاتمه و در پاسخ به سؤالی درباره انتصابات حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات مدیریتی، رویکردی و برنامه ای در این دانشگاه را نویدبخش آینده ای خوب برای کشور توصیف کرد و گفت: دکتر باقر لاریجانی عارف به نقشه جامع علمی و پزشکی کشور، سیاست گذاری آگاه و مدیری موفق و در تراز بالاست و دکتر طباطبایی نیز از مدیران برجسته و کارآمد دانشگاهی و چهره ای محبوب و ماندگار در عالم پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس دانشگاه با چنین انتصاب‌هایی، گام‌های اولیه موثری را برای دانشگاه برداشته است و قطعاً طی سال‌های آینده، بسیاری از واحد‌های پزشکی این دانشگاه در زمره بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قلمداد خواهند شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon