بانکداری الکترونیک، قربانی کارمزد


بانکداری الکترونیک، قربانی کارمزد

خبرگزاری تسنیم: براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی، استفاده از رایج ترین و فراگیرترین خدمت خودپردازها که همان کارت به کارت کردن پول است، حداقل ۵۰۰ تومان هزینه دارد که می تواند به تناسب افزایش رقم جابه جایی تا ۹۰۰ تومان نیز افزایش یابد.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، جام جم نوشت؛ در حالی که بانکداری الکترونیک تازه پا گرفته کشور این گونه اقتضا می‌کند که برای تشویق هر چه بیشتر مردم به استفاده از خدمات الکترونیک بانکی و خلوت شدن شعبه‌ها و حذف هزینه‌های میلیاردی و زاید کاغذ و فرم و دفترچه و هزینه‌های استفاده از خدمات الکترونیک کاهش یابد، ظاهرا رویه نظام بانکی برعکس است.

برعکس یعنی این که هر سال که می گذرد، هزینه استفاده مردم از خدمات بانکداری الکترونیک افزایش می یابد. این افزایش هزینه از خودپردازها تا شبکه پرداخت کارتی (شاپرک) قابل مشاهده است به طوری که اکنون خدمتی الکترونیک نیست که در حوزه بانکی ارائه شود و کارمزد آن سالانه افزایش نیابد.

به عنوان مثال در بحث خودپردازها که شاید بزرگ ترین دریچه ارتباط مردم با بانکداری الکترونیک باشد، فقط دریافت پول از خودپردازها رایگان است و دیگر خدمات آن پولی است البته شاید نفس پولی بودن این خدمات زیاد محل بحث نباشد و توقعی هم برای ارائه کاملا رایگان برخی خدمات نیست، اما ضریب افزایش 50 تا 100 درصدی سالانه این خدمات است که محل بحث است.

براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی، استفاده از رایج ترین و فراگیرترین خدمت خودپردازها که همان کارت به کارت کردن پول است، حداقل 500 تومان هزینه دارد که می تواند به تناسب افزایش رقم جابه جایی تا 900 تومان نیز افزایش یابد.

یعنی شما به ازای جابه جایی یک میلیون تومان اول 500 تومان و به ازای هر یک میلیون تومان بعدی 200 تومان اضافه، کارمزد می پردازید که در نهایت این رقم برای جابه جایی سه میلیون تومان سقف مجاز جابه جایی با کارت در شبانه روز، 900 تومان خواهد بود.

کارمزد دیگر خدمات خودپردازها چون دریافت موجودی مانده گیری، صورت حساب، پرداخت قبوض و غیره نیز جای خود دارد.

به علاوه شبکه شاپرک نیز به ازای ارائه خدمات خود به کارتخوان های فروشگاهی کارمزدی در حد یک درصد تا سقف 200 تومان به ازای هر تراکنش دریافت می کند اما تمام اینها وقتی جالب می شود که بدانید بانک مرکزی درنظر دارد از اردیبهشت ماه، کارمزدهای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را تا 100 درصد افزایش دهد. کاری که سال 92 نیز انجام داد.

در این صورت هزینه استفاده از خودپردازها یا دیگر خدمات بانکی بیشتر خواهد شد که این امر ممکن است بسیاری از شهروندان و بخصوص آنهایی را که استفاده های انبوه دارند در استفاده از این خدمات بی رغبت کند.

شاید برای شهروندان عادی تبدیل 900 تومان به 1800 تومان برای کارت به کارت مبلغ زیادی به چشم نیاید، اما وقتی این ارقام در استفاده های متعدد وارد می شود، حتما خود را نشان خواهد داد بنابراین به نظر می رسد بانک مرکزی باید با تامل بیشتری به مساله نگاه کرده و سرعت ترویج و استفاده از بانکداری الکترونیک را قربانی کارمزد نکند.

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon