توافق ایران و روسیه بر سر قرارداد بزرگ نفتی بسیار دشوار است

توافق ایران و روسیه بر سر قرارداد بزرگ نفتی بسیار دشوار است

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نفت ایران با تایید مذاکرات ایران و روسیه برای تهاتر نفت در برابر کالا گفت دستیابی به قراردادی در این زمینه بسیار مشکل است زیرا هر دو کشور، تولید کننده انرژی و رقیب هم در بازار نفت و گاز هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل گفت هرگونه توافق بر سر تجارت نفتی یا گازی بین ایران و روسیه دشوار خواهد بود، زیرا دو کشور در هر دو بازار رقیب یکدیگر هستند.

ایران و روسیه در حال گفت‌وگو در خصوص راه های افزایش مبادلات دو جانبه شامل یک قرارداد نفت در برابر کالا هستند که در بردارنده صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران در قبال واردات کالاهای روسی است.

واشنگتن می گوید چنین توافقی برخلاف بندهای توافق موقت ژنو بین ایران و قدرت‌های غربی خواهد بود.

علی ماجدی، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و تجارت گفت: مسکو و تهران برای توافق بر سر چنین قراردادی مشکل خواهند داشت.

وی که در حاشیه کنفرانسی در دبی سخن می‌گفت، افزود: «بسیاری از مردم فکر می کنند نفت و گاز موضوع اصلی است، اما این بسیار دشوار است زیرا هر دو کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت و گاز هستند.»

ماجدی تاکید کرد: مسکو و تهران خواهان ارتقای سطح روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری دوجانبه هستند که در حال حاضر سطح آن بسیار پایین است؛ اما انعقاد قرارداد تهاتری نفتی یا گازی با یک صادرکننده سوخت، نسبت به کشورهای مهم واردکننده نفت نظیر چین، بسیار دشوارتر است.

ماجدی افزود: «روسیه یک تولیدکننده و صادرکننده نفت است، بنابراین این کار آسان نیست. راهی وجود ندارد که ایران مقداری نفت از روسیه دریافت کند. شاید برعکس آن ممکن باشد. شاید. اما اکنون نه.»

وی گفت: «شاید این یک راه است، اما راه آسانی نیست و تاکنون توافقی و نه قراردادی بین دو کشور امضا نشده است. اما مذاکرات ادامه دارد.»

انتهای پیام/ 66.1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه