آثار هنرمند بهشهری به دلیل بی توجهی مسئولان در حال نابودی است


آثار هنرمند بهشهری به دلیل بی توجهی مسئولان در حال نابودی است

خبرگزاری تسنیم: چند تار مو، تیوپ های غیر قابل مصرف و دو رریختی و تارهای عنکبوت، مهم ترین لوازم خلق آثار شگفت انگیز قاسم علی قاجار هنرمند جوان بهشهری بوده که اکنون در عرصه ملی تلاش های وافری داشته که متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان بهشهری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهشهر، قاسم علی که از سنین کودکی، کار در آپاراتی پدر را آغاز کرده بود خیلی زود فهمید می تواند از تیوپ های دور ریختنی مغازه استفاده دیگری کند و همین جرقه کافی بود تا 13 سال مداوم را برای کند و کاو در چگونگی خلق اثری که مشابهی نیز در جهان نداشت صرف کرد.

این جوان که از اهالی روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر بوده، در این 13 سال، نقشه های هنرمندانه ذهنش را بر روی تیوپ ها اجرا کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که می تواند حروف و کلمات را با این تیوپ ها برش داده و اثری بدیع و شگفت آور خلق کند.

این هنرمند بهشهری برش سوره های قرآن بر روی تیوپ ها را که کار بسیار سخت و زمان بری بود آغاز کرد. نتیجه این تلاش ها البته بسیار تماشایی شد؛ تهیه بزرگ ترین قرآن برجسته و پیوسته جهان با لاستیک به طول 82 متر و عرض 10 سانتی متر از 164 آیه جز سی ام قرآن،  اثری که قاجار آن را با هدف هدیه کردن به آستان قدس رضوی ثبت و خلق کرده بود.

یکی دیگر از شیوه های جدید فعالیت این هنرمند بهشهری، خلق تابلو نقاشی با استفاده از تار مو است. روشی جدید که سابقه زیادی در دنیای هنر ندارد. برای خلق این اثر، هنرمند از موی انسان و یا حیوان و اندکی چسب برای ایجاد تابلوها استفاده می کند.

کیفیت بسیار بالای این تابلوها از لحاظ وضوح و ماندگاری اثر، ارزش کار قاجار به عنوان هنرمندی که با فعالیت 23 ساله در دنیای هنر، فاصله زیادی تا جاودانگی ندارد بیشتر و بیشتر می کند.

فعالیت در این عرصه ها و ابداع سبک های جدید در دنیای هنر، قاجار را که بدون شرکت در دوره های آموزشی خطاطی، طراحی و نقاشی موفق به خلق این اثرها شد ارضا نکرد. سومین و آخرین شیوه ای که توسط این هنرمند جوان بهشهری عرضه شد، تفاوت فراوانی با دیگر روش های وی دارد.

نقاشی روی تار عنکبوت

قاجار در گفت و گوی صمیمی با خبرنگار تسنیم در بهشهر اظهار کرد: پس از گذشت چند سال که از تولید آثار قبلی ام گذشت، به این نتیجه رسیدم که اگر همه انرژی ام را برای کار با تیوپ و تار مو بگذرانم، وقتم را بیهوده مصرف کرده ام. به همین دلیل به دنبال روش جدیدی شده که از طریق آن بتوانیم برخی از افکار و اندیشه های ذهنی ام را برای تولید آثار نقاشی پیاده کنم. هر چه تلاش کردم به نتیجه ای نرسیدم تا این روزی به طور اتفاقی با انبوهی از تار عنکبوت مواجه شدم.

پرورش اندیشه استفاده بهینه از این تارها از همانجا در ذهنم آغاز شد و پس از گذشت چند ماه و تمرین و تلاش فراوان توانستم از این تارها به درستی برای تولید صفحه های نقاشی استفاده کنم.

در این سبک، هنرمند با تولید قالبی چوبی که مخصوص جمع آوری تار عنکبوت است، راهی مناطق جنگلی می شود و با دقت و کنکاش فراوان، این تارها را در بوم مخصوی جمع کرده و با مواد مخصوصی که تهیه کرده آن را برای کشیدن نقاشی آماده می کند.

قاجار اگر چه تاکنون نقاشی های خود بر روی تار عنکبوت را به نمایش عمومی نگذاشته اما ارائه آثار قبلی وی در نمایشگاه های گوناگون داخلی، با اقبال و توجه فراوانی همراه بود.

برگزاری نمایشگاه های فراوان، از قاجار هنرمندی ملی ساخته و موجب ارائه پیشنهادهای زیاد به وی برای تولید آثار منحصر به فرد و سفارشی شده است.

اگر چه قاجار در میدان هنر کشور، هنرمندی شناخته شده و صاحب سبک بوده اما متاسفانه مسئولان بهشهری تاکنون توجه مطلوبی به وی نداشته و موجب بی انگیزگی وی برای ادامه فعالیت در این عرصه شدند.

قاجار می گوید: وقتی به دعوت استان های کشور برای برگزاری نمایشگاه به این استان ها می رفتم، علاوه بر فروش آثارم در پایان نمایشگاه نیز انواع هدایا را از مسئولان برگزار کننده دریافت می کردم اما وقتی در بهشهر غرفه ای را برای شرکت در نمایشگاه گرفتم، علاوه بر آن که ملزم به پرداخت هزینه اجاره این غرفه شدم ،از هیچ امکاناتی نیز مواجه نشدم و حتی مجبور بودم هزینه ناهار و شام را نیز،خودم پرداخت کنم.

وی می گوید: متاسفانه هیچ کدام از مسئولان بهشهری شناخت درستی از فعالیت هایم ندارند و هر چه بیشتر به آن ها مراجعه می کنم تا علاوه بر شناساندن آثارم، از آنان حمایتی را برای رونق دادن به کارهایم بگیرم بیشتر از قبل نا امید می شوم.

نابودی آثار هنرمند بهشهری

خانه کوچک قاسم علی قاجار ،هنرمند جوان بهشهری مملو از آثاری بوده که به دلیل نگهداری در شرایط نادرست و در محیطی مرطوب، در حال نابودی است. بی توجهی قاجار به آثارش که می گوید: ارزش فراوانی برایم دارند. فقط به دلیل فراهم نبودن شرایط مناسب برای عرضه است.

اگر چه این هنرمند دو سبک اولیه مدل های هنری اش را در برخی نمایشگاه ها ارائه کرده و بازخورد مطلوبی را نیز شاهد بود، اما تردید دارد که آیا انگیزه ای برای تولید بیشتر آثار بر روی تار عنکبوت در داخل کشور برایش باقی مانده است. سبکی که به دلیل خاص بودن و کیفیت بسیار فراوان و دور از انتظارش، مشتری های دست به جیب زیادی از خارج کشور دارد.

قاجار البته سابقه فروش یکی از آثارش به مشتری اهل کشور فرانسوی را دارد. مسیری که باز شدنش نوید بسیار مناسبی برای  قاجار در رفع مشکلات فراوان ناشی از تداوم فعالیت در این عرصه و بی توجهی غیر قابل توجیه مسئولان فرهنگی بهشهر باشد.

فروش آثار این هنرمند بهشهری به خریداران کشورهای خارجی با توجه به انحصاری بدون فعالیت این سبک هنری، پدیده عجیب و دور از ذهنی نیست. البته اگر تا آن زمان قاجار انگیزه ای برای ادامه دادن فعالیت هنری اش داشته باشد و یا انجام این روش توسط خارجی ها تقلید نشود.

گزارش از میثم محسنی کوتنایی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon