مردم با زبان نرم بیشتر انصراف می‌دهند تا تهدید

مردم با زبان نرم بیشتر انصراف می‌دهند تا تهدید

خبرگزاری تسنیم:طبیعتاً کاهش تعداد یارانه بگیران در فاز دوم هدفمندی اثرات مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و هر ایرانی از این امر استقبال می کند، اما یادآور می شویم، شمار انصرافی‌ها با زبان نرم و لیّن مسئولان با مردم بیشتر می شود نه با زبان تهدید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اعضای کابینه با کمک مجلس تصمیم گرفتند تا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و دولت روحانی استارت اجرای این مرحله از قانون را رسماً از اسفند ماه و با افزایش قیمت آب، برق، گاز، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع زد.

علاوه بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی دیگر از بخش‌های مورد توجه در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییر در شیوه پرداخت یارانه نقدی و کاهش تعداد یارانه بگیران است؛ این طرح مدت‌هاست که در دولت یازدهم مورد تاکید و توجه است و با همین تفکر است که مردان کابینه روحانی از روش های مختلف در گفتارهای خود استفاده می کنند تا مردم را ترغیب به انصراف از دریافت یارانه نقدی کنند.

از زمانی که بحث تغییر در میزان یارانه بگیران و آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی در جامعه مطرح شده اظهارات بسیاری در این خصوص در رسانه‌ها به نقل از دولت مطرح می شود که حکایت از آن دارد که گاهی زبان وزرا و مردان کابینه یازدهم با مردم نرم و منعطف می شود و گاهی با چرخش 180 درجه به تهدیدی مشهود تبدیل می شود.

آخرین نمونه از تهدیدات دولت برای ترغیب یا فشار بر مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی به صحبت‌های صبح امروز علی طیب نیا وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس مربوط می شود آنجا که طیب نیا از شناسایی 10 میلیون از افراد پُردرآمد جامعه توسط دولت خبر داد و تهدید کرد "اگر این گروه نسبت به دریافت یارانه ثبت نام کرده باشند، حذفشان می‌کنیم".

همه ما می دانیم که با کاهش تعداد یارانه بگیران بسیاری از مشکلات فعلی اقتصاد تا حدودی مرتفع خواهد شد و در عین حال مردم می توانند برای درمان خود از امکانات ویژه دولت در بخش بهداشت و درمان استفاده کنند. همچنین آنطور که نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور وعده داده انصراف دهندگان از یارانه نقدی می توانند امیدوار باشند که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی بخصوص بنزین از افزایش کمتری برخوردار شود.

چراکه دولت بنا دارد قیمت بنزین را متناسب با انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی تعیین کند و به طور حتم هر چه میزان انصرافی‌ها بیشتر باشد قیمت بنزین از افزایش کمتری برخوردار می شود. اینکه درآمد حاصل از کاهش تعداد یارانه بگیران می تواند کمک بسیار خوبی برای اقتصاد ایران باشد بر کسی پوشیده نیست اما نکته اینجاست که دولت نباید در گویش خود از تهدید استفاده کند.

تجربه نشان داده که مردم ایران همواره با دولت‌های مختلف همراه و همدل بوده و آنها را در اجرای طرح‌های اقتصادی و سیاسی یاری کرده‌اند بنابراین شایسته این مردم نیست که دولتمردان بجای گویش نرم با زبان تهدید با آنها سخن بگویند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه