سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حاصل تجربه ۳۰ ساله است

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حاصل تجربه 30 ساله است

خبرگزاری تسنیم: چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که اولین گردهمایی نمایندگان بخش خصوصی در سال ۹۳ بود با ابراز خوش‌بینی نسبت به مسایل اقتصادی در سال جاری و امید به عبور از مصایب و مشکلات متعدد اقتصادی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در این نشست که از ابتدای صبح در طبقه اول ساختمان اتاق تهران آغاز شد، نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران بعد از آخرین نشست خود در اسفند گذشته، دیداری تازه داشتند و کار را با تبریک سال نو شروع کردند. فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حالی پا به این نشست گذاشتند که فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به زودی کلید می‌خورد و نگرانی‌هایی بابت بازگشت روند افزایشی تورم و تشدید رکود وجود دارد.

در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق با تبریک سال جدید و آرزوی موفقیت برای مجموعه فعالان اقتصادی کشور به نامگذاری سال 1393 توسط رهبر انقلاب اشاره کرد و شعار فرهنگ و اقتصاد، مدیریت جهادی و عزم ملی» را عصاره بیش از 30 سال چالش و تجربه دانست.

رئیس اتاق تهران مدیریت جهادی را یک ایده صرف ندانست و آن را اصلی پذیرفته شده خواند که در کنار عزم ملی یعنی بسیج شدن همه نیروهای داخلی قادر به پیشبرد همه امور جاری در مملکت است.

آل‌اسحاق گفت: «ما آرمان‌های بزرگی داریم که جز با بسیج همه مردم دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست.در حوزه فرهنگ نیز همانند اقتصاد چالش‌های بزرگی وجود دارد که می‌توان با عزم ملی و مدیریت جهادی بر آنها فائق آمد.»

او ابتدا از مشکلات موجود در فرهنگ اقتصادی و تلاش برای مرتفع کردن آن گفت و حوزه اقتصاد فرهنگ نیز لزوم بسترسازی برای ورود و حضور فعال بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد نباید به گونه‌ای باشد که در تامین مالی بخش فرهنگ تنها بر دوش دولت باشد.

اقتصاد مقاومتی تجربه‌ای سی ساله است
رئیس اتاق تهران هم‌چنین با تاکید بر پیش رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی بیان کرد که 24 ماده‌ای که به عنوان اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده همه تجربیات سه دهه گذشته به کار گرفته شده است.

او گفت: «در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بندهای مهمی دارد از جمله این که اقتصاد باید مردم‌محور باشد یا این که باید درون‌زا و برون‌نگر باشد. این همان مساله‌ای است که در تجربیات سال‌های گذشته ما به دست آمده و بخش خصوصی نیز در پی همین روند است که اقتصاد با تکیه بر تولید صادرات محور، با افزایش توان داخلی و با ارتقا وضعیت اقتصادی در داخل کشور، نگاهی به بیرون هم داشته باشد.»

آل‌اسحاق ادامه داد: «در این سیاست‌ها هم‌چنین بر وابستگی حداقلی به نفت تاکید و اشاره شده است که در تمامی فرآیندهای عملیاتی از کشف و استخراج و پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی، بخش خصوصی حاضر و فعال باشد.»

رئیس اتاق تهران تاکید کرد که دستیابی به اقتصاد مقاومتی با هدف مقاوم بودن در برابر تهدیدات خارجی و رسیدن به اهداف تعیین‌شده اقتصادی در داخل مستلزم این است که فضای کسب‌وکار بهبود یابد.

دوگانه تورم و رکود
یحیی آل‌اسحاق در بخش دوم سخنان خود به توضیح شرایط اقتصادی کشور و مسایل پیش‌روی فعالان اقتصادی و دولت پرداخت. او با اشاره به رکود تورمی به عنوان آسیب بزرگی که کشور در سال‌های اخیر دچارش بوده، حل‌وفصل این معضل را به دلیل دوگانگی آن بسیار دشوار دانست.

او از موفقیت دولت در کنترل تورم تقدیر کرد و گفت: «براساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه به 19/2 درصد رسیده و دولت وعده داده نرخ تورم را به 25 درصد برساند و روند کاهشی آن را نیز حفظ کند.» اما آل‌اسحاق مهمترین نکته در این مورد را استفاده دولت از ابزارهای غیرتعزیراتی و عدم استفاده از سرکوب قیمت‌ها خواند و گفت: «دولت برای کنترل تورم از امریه و دستور استفاده نکرد و این کار را با کنترل حجم نقدینگی، پایه پولی و اتخاذ سیاست‌های پولی، مالی و ارزی درست انجام داد و موفق شد نرخ تورم را که با شتاب بالایی در حال افزایش بود تحت کنترل بگیرد.»

آل‌اسحاق افزود: «ما در سال‌های گذشته هم تجربه کنترل تورم را داشته‌ایم که نرخ تورم را تا 10 درصد هم رسانده اما راهکارهای مورد استفاده تعزیرات، کنترل و سرکوب قیمت و افزایش واردات بوده که نتیجه آن جهش مجدد تورم پس از یک مدت کوتاه بوده است. اما این بار دولت نسخه درستی دارد و از طریق سیاست‌های صحیح در حال کنترل تورم است.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران هم‌چنین اشاره کرد که اتاق تهران برای همراهی و کمک به دولت گام‌های خوبی برداشته از جمله مطالعاتی که در این زمینه از دوسال قبل شروع شد و نتیجه آن در اختیار دولت قرار گرفت.

او با اشاره به مطالعه‌ای که اخیراً نتایجش در قالب کتابی با عنوان «تحلیل عوامل تاثیرگذار بر عملکرد میان‌مدت اقتصاد ایران» توسط اتاق تهران منتشر شده گفت: «یک گروه علمی و پژوهشی از دو سال پیش این مطالعه گسترده را تحت سرپرستی دکتر مسعود نیلی آغاز کردند و در آن سیاست‌های بسیار سنجیده‌ای پیشنهاد شد که اکنون به عنوان نسخه در اختیار دولت قرار گرفته و اجرا هم می‌شود.»

یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد فعالان بخش خصوصی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور همواره حاضر به کمک به دولت هستند. آل‌اسحاق به اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز توصیه کرد تا به طرق مختلفی سعی در کنترل انتظارات تورمی در جامعه داشته باشند و به دولت در جهت کاهش تورم کنند.
رکود مساله مهم دیگری بود که مورد توجه آل‌اسحاق قرار گرفت. او با اشاره به این که پس از کنترل تورم باید دولت روی رفع رکود متمرکز شود گفت: «در حل این مساله باید به محرک‌های شاخه عرضه و تقاضا دقت کرد. که یکی از این راه‌ها توجه به بازار مسکن است. البته باید دقت شود که یکی از حوزه‌هایی که اعتبارات آن موجب تشدید تورم در کشور شد مساله مسکن و طرح مسکن مهر بود که به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی حدود 40 درصد افزایش پایه پولی کشور به دلیل اعتبارات این پروژه بوده است.»

رئیس اتاق تهران توجه به صادرات غیرنفتی را راهکار دیگر خروج از رکود عنوان کرد که از همه جهات به اقتصاد کشور کمک می‌کند. او با اشاره به اختلاف معنادار قیمت کالاهای وارداتی با صادراتی در هر تن بیان کرد که ارزش افزوده صادرات غیرنفتی ما باید افزایش یابد. صرفه‌جویی در انرژی نیز دیگر مساله‌ای بود که یحیی آل‌اسحاق در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به آن اشاره داشت.

او گفت: «مسئولان اعلام کرده‌اند که قصد ندارد به اقتصاد شوک وارد کنند و می‌خواهند با یک برنامه مدون چند ساله جلو بروند. اگر این اتفاق بیفتد و برای چند سال آینده روند افزایش قیمتی حامل‌های انرژی اعلام شود آن وقت بنگاه‌های اقتصادی هم برای تعیین خط‌مشی و حرکت خود برنامه‌ریزی خواهند کرد و به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهند رفت.»

یحیی آل‌اسحاق در پایان تاکید کرد که مهم این است که دولت نسخه عملیاتی و تیم کاربلد دارد و در عین حال فضای جامعه نیز مثبت و امیدوارانه است.

او گفت: «نظام مدیریتی دولت مناسب است گرچه بدون شک اشکالاتی در نظام مهندسی آن دیده می‌شود که ما می‌توانیم به موقع و به صورت درست این مشکلات را به دولت اعلام کنیم. مسئولان اقتصادی دولت برای موفقیت در بهبود اوضاع اقتصاد از ما انتظاراتی دارند که ما هم آماده همکاری با دولت برای خروج از رکود و تورم و انشاءالله رونق گرفتن اقتصاد هستیم.»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه