عبدالباری عطوان: فلسطین در آستانه انتفاضه سوم قرار دارد

عبدالباری عطوان: فلسطین در آستانه انتفاضه سوم قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب عملیات اخیر فلسطینی‌ها نزدیک شهر الخلیل را "تیر خلاصی" به تشکیلات خودگردان فلسطین و پایان مرحله اهانت به آنها و مقدمه‌ای برای انتفاضه سوم توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه اینترنتی رأی الیوم به تحلیل عملیات اخیر تیراندازی به شهرک نشینان صهیونیست و تأثیر آن بر تشکیلات خودگردان و وضعیت کنونی کرانه باختری رود اردن پرداخت و نوشت: تیراندازی به یک خودروی شهرک نشینان صهیونیست نزدیک شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری که به کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن دو نفر دیگر انجامید، به‌منزله زنگ خطری درباره وضعیتی است که ممکن است در صورت فروپاشی مذاکرات سازش کنونی و ادامه شهرک سازی اسرائیل روی دهد.
وی افزود: این شهروندان فلسطینی بی‌گناه بوده‌اند که همواره هدف گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفته‌اند و از این عملیات تیراندازی غیرمنتظره آشکارا به نظر می‌رسد که کرانه باختری در آستانه تغییر کاملی است که به آغاز مرحله جدید و مختلفی منجر خواهد شد.
عبدالباری عطوان به حمله نیروهای رژیم اسرائیل در دو هفته پیش به اردوگاه جنین و به شهادت رساندن سه شهروند فلسطینی اشاره کرد که "پیکرهای آنها با پرچم‌های جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و فتح پوشانده شد؛ اقدامی که از زمان پایان انتفاضه دوم نظیر آن روی نداده است".
این نویسنده گفت: "اراضی اشغالی فلسطین شاهد التهاب بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر به‌خاطر اهانت‌های نیروهای رژیم اسرائیل و گروه‌های مسلح شهرک‌نشین علیه فلسطینی‌ها و فروپاشی ایده تشکیل دو دولت و مخالفت رژیم اسرائیل با آزادی چهارمین سری اسیران فلسطینی از زندان‌ها است".
به‌نوشته عبدالباری عطوان، اقدام جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در تبریک و ستایش از عملیات الخلیل و تأکید آنها بر اینکه این عملیات پاسخی طبیعی به جنایات اشغالگران و شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه و اقدامات شهرک نشینان علیه مسجد الاقصی است، بدان معناست که حماس و جهاد اسلامی درصدد از سرگیری مقاومت مسلحانه هستند؛ امری که نه‌فقط چالشی برای رژیم اسرائیل بلکه برای تشکیلات خودگردان نیز به شمار می‌رود.
این نویسنده به گفته‌های یک هفته پیش زائیف الکین معاون وزیر خارجه رژیم اسرائیل درباره برخورداری کرانه باختری از بیشترین امنیت و ثبات در خاورمیانه اشاره کرد و نوشت: این آرامش نمی‌تواند در سایه سیاست‌های تحریک آمیز کنونی رژیم اسرائیل و سوء استفاده از ضعف تشکیلات خودگردان و عملیات ترور و کشتار این رژیم و محاصره اقتصادی و انسانی و اهانت به سه میلیون انسان در گذرگاه‌های رژیم اسرائیل و افزایش اقدامات و سیاست‌های تبعیض نژادی تل‌آویو ادامه یابد.
عبدالباری عطوان به تهدیدات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای اعمال تحریم علیه تشکیلات خودگردان و تعلیق پرداخت مالیات‌های این تشکیلات اشاره کرد و نوشت: این امر به‌معنای ورشکستگی و خطر فروپاشی تشکیلات خودگردان است و معتقد نیستیم که ملت فلسطین برای این مسئله اشک خواهد ریخت یا متأسف خواهد شد.
وی نوشت: رژیم اسرائیل دیگر از آن همدردی سابق کشورهای غربی برخوردار نیست و جان کری وزیر خارجه آمریکا در مقابل کنگره ایستاد و این رژیم را به‌طور علنی متهم کرد که مذاکرات را به شکست کشانده است و تحریم آکادمی و اقتصادی این رژیم در اروپا و آمریکا نیز درحال افزایش است.
عبدالباری عطوان این سؤال را مطرح کرد: وقتی شهرک نشینان صهیونیست جرئت می‌کنند به مسجد الاقصی حمله و کنیسه‌ای در صحن آن بنا کنند و یک میلیارد و نیم مسلمان سراسر جهان را تحریک کنند؛ کابینه رژیم اسرائیل چه انتظاری دارد؟  آیا انتظار دارد که شهرک نشینان را با گل بدرقه کنند؟
وی تأکید کرد: همه نشانه‌ها حاکی است انفجاری که بسیاری از وقوع آن در اراضی اشغالی در طول سالهای گذشته تعجب می‌کردند، نزدیک است و عملیات چریکی اخیر در الخلیل چه‌بسا چوب کبریت یا چاشنی انفجاری آن است.
عبدالباری عطوان درپایان نوشت: به زائیف الکین و اویگدور لیبرمن رئیس او بشارت می‌دهیم آرامشی که رؤیای ادامه آن را دارند، به نقطه پایان رسیده است و سونامی انتفاضه سوم نزدیک است.

انتهای پیام/.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان