امروز، فرهنگ دفاع مقدس در جغرافیای ایران خلاصه نمی‌شود

امروز، فرهنگ دفاع مقدس در جغرافیای ایران خلاصه نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: برای تحقق و تحکیم عملی فرمایشات رهبری در موضوع شعار سال، باید تجارب و آموخته‌های‌مان در دوران دفاع مقدس را مدیریت کنیم، تا تحولی جدی در عرصه فرهنگ انجام گیرد.

سردار یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین و دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج پیش از ظهر امروز با حضور در خبرگزاری تسنیم،‌ از تحریریه و سرویس‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این رسانه قرار گرفت. سردار سلیمانی با بازدید از سرویس‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، بین الملل، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی و... نظرات خود را پیرامون بخش‌های مختلف عنوان کرد و با مدیران خبرگزاری به گفت‌وگو نشست.

مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین در ادامه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به شعار سال جدید گفت: اعتقاد عملی و تعمق درونی به شعار امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. در شرایطی که دشمنان بسیج و تهییج عملی شده‌‌اند و از همه ظرفیت‌ها برای اهداف خودشان استفاده کرده‌اند، این روشنگری می‌تواند بازدارنده و تأثیرگذار باشد.

سردار سلیمانی از استقبال گسترده زائران دیگر کشورهای جهان از اردوهای راهیان نور و بازدید از زیارتگاه‌های جبهه‌های جنوب کشور سخن گفت و این استقبال چشمگیر را رو به افزایش عنوان کرد. وی گفت: راهیان نور یکی از بسترهای تأثیرگذار در بستر ایثار و شهادت است. چندین سال هم هست که فرهنگ دفاع مقدس فراملی شده و در جغرافیای ایران خلاصه نمی‌شود. ما هرساله شاهد حضور زائران خارجی هستیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به خروجی حرکت زائران راهیان نور در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» گفت: همان‌طور که زائران خارجی زیادی در زمینه بازدید از مناطق عملیاتی داشته‌ایم، خروجی این بازدیدها در جشنواره «ره‌آورد سرزمین نور» نیز با استقبال از سوی این زائران مواجه شده است. این جشنواره در سه بخش آماتوری، حرفه‌ای و بخش بین المللی نشان دهنده پیشرفت‌هایی در زمینه آثار زائران راهیان نور از قبیل دل‌نوشته، سفرنامه و عکاسی است. بخش بین الملل هم به‌خوبی فعال شده است و در مورد تحویل جایزه «باروت خیس» نیز رصد از طریق سفارتخانه‌ها انجام می‌شود.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با اشاره به اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب کشور نیز به اهتمام و توجه جدی در سال‌های گذشته نسبت به این اردوها اشاره کرد و  از اعزام دانش‌آموزان و استقبال آن‌ها نیز به این مناطق خبر داد و گفت: برنامه‌های لازم برای طرح‌ریزی و هدف‌گذاری جهت برگزاری اردو‌های راهیان نور غرب و شمال غرب انجام گرفته تا در سالگرد عملیات بازی‌دراز برنامه‌ها کلید بخورد. برنامه ریزی شده که اهتمام جدی‌تری نسبت به زیرساخت‌ها، توجه جدی‌تری در مورد زیارت‌گاه‌ها و یادمان‌ها انجام گیرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران راهیان نور کشور که در 26 اسفند ماه 92 انجام گرفت، گفت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج که متولی مباحث محتوایی زائران است با توجه به فرمایشات رهبری تعمق جدی‌تر در نشر کتاب‌‌ها و دیگر فعالیت‌ها خواهد داشت. استفاده از راویان مجربی که دوران را درک کردند دیگر موضوع مورد اشاره بود که در بحث تحریف و فراموشی که رهبری مطرح کردند تأثیر فراوان دارد و برای این قسمت نیز برنامه‌هایی داریم.

سردار سلیمانی با اشاره به بحث مدیریت جهادی و تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن داشتند، گفت: با توجه به مباحثی که رهبری برای امسال مطرح کردند، اگر بتوانیم از تجارب و گنج دفاع مقدس بهره‌مند شویم در مدیریت جهادی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. برای تحقق و تحکیم عملی فرمایشات رهبری در موضوع شعار سال باید تجارب و آموخته‌های‌مان در دوران دفاع مقدس را مدیریت کنیم، تا تحولی جدی در عرصه فرهنگ انجام شود. زیرا ما در هشت سال دفاع مقدس در شرایطی که دنیا علیه ما بسیج شده بود و ما عِده و عُده نداشتیم اما توکل به خدا و عنایت اهل‌بیت(ع) را داشتیم؛ توانستیم موفق عمل کنیم. باید آن‌ تجارب را به‌صورت عملی لحاظ کنیم و می‌بینیم که تحولی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تنظیم طرحی برای بسته مسافرتی زائران عتبات عالیات جهت برقراری ارتباط با فضای دفاع مقدس نیز سخنانی را مطرح کرد و گفت: زیرساخت و اسکان برای زائران عتبات عالیات و بازدید یک‌روزه یا چندساعته از مناطق عملیاتی جنوب پیش از اعزام به عراق، موضوع مطرح برای این مسافران است. ما در مناطق مرزی مجتمع اردوگاهی داریم و کار فرهنگی در آن انجام می‌شود. انگیزه خوبی هم در جریان است. نیاز است که همه مسئولین موضوع آنجا جمع شوند و برای زائران برنامه‌های مختلف انجام گیرد. ما در این زمینه هم ظرفیت گذاشته‌ایم و هم اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با نگاه جهادی و اقتصادی آن را سامان ببخشیم و نگاهمان نیز اداره مردم در این زمینه است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران