همواره در اختلافات درون اسلام قدرت‌های استعماری دست داشته‌اند

همواره در اختلافات درون اسلام قدرت‌های استعماری دست داشته‌اند

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در زاهدان با بیان اینکه اسلام دین قدرت‌ساز و تمدن‌ساز است، گفت: همواره در بسیاری از اختلافات و تفرقه‌ها در درون اسلام، قدرت‌های استعماری دست داشته و دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست علما و روحانیون شیعه و سنی سیستان و بلوچستان که در محل سالن فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که خداوند این توفیق را به بنده عنایت کرده تا در جمع بسیار شکوهمند علما، فضلا و بزرگان شیعه و سنی حضور پیدا کنم، علما، بزرگان و خانم‌هایی که در مسیر علم و دانش و تبلیغات دینی و مذهبی فعالیت دارند.

وی افزود: کار و رسالت علما در برهه کنونی بسیار سنگین و پرافتخار است، شما همه از بزرگان دین، محققان قرآنی و اسلامی هستید، من خودم در آیات قرآن مجید وقتی که خداوند مردم را به یاری می‌طلبد بسیار برایم غرورانگیز است، خداوندی که قادر بی‌نیاز و غنی مطلق است و همه‌چیز دست او بوده و همه‌چیز با اشاره او و هرچه او بخواهد در اراده و خلق او است،‌ خداوند به بشر شرافت و عظمت داده، خدای قادر از ما کمک می‌خواهد، او که نیازی ندارد، یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا اَنصارَ اللّهِ، [و نیز: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا] اِن تَنصُرُو اللّهَ یَنصُرکُم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در آیات قرآن و تعابیر قرآنی افتخاری به انسان‌ها داده و راهی که به ما کمک کند، راه حق و مسیری است که رضای خدا در آن است، قطعاً یکی از مهمترین آن‌ها تبیین و ترویج دین خدا و راه حق است، یعنی همان آن صراط مستقیمی که خداوند خواسته به جهانیان و مردم معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: ما به حوزه‌ها و مدارس دینی رفتیم، خداوند این توفیق را به ما داده تا مردم را به راه راست هدایت و دین خدا را ترویج کنیم، ما در شرایطی در دنیای امروز قرار گرفته‌ایم که این بار سخت و سنگین بر دوش ماست و هم حساسیت جهانیان و قدرت‌های جهانی نسبت به اسلام، قدرت اسلام از مردمان دیگر بیشتر است.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: اسلام دینی نیست که بخواهد رابطه خدا و انسان را برقرار کند، اسلام دینی است که علاوه بر معنویت و وظایف عبادی، مسیر تعالی و پیشرفت مادی را هم پیش پای انسان می‌گذارد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ از دو لحاظ از دین مبین اسلام می‌هراسند، تأکید کرد: یک، اسلام دین عادی و معمولی که در غرب به‌دنبال آن هستند، با توجه به اینکه ریشه تمام ادیان آن‌ها الهی است اما تحریف شده، تمدن‌آفرین و الهی‌آفرین است. کشورهایی که ضد استعمار قیام کرده‌اند همه با انگیزه دینی و اسلامی بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: با مرور تاریخچه شبه‌جزیره هند در برابر استعمارگران می‌بینیم که اسلام چه‌میزان نقش داشته است، در آفریقا و دیگر کشورها هم همین‌طور است، از یک‌طرف اسلام دین قدرت‌ساز و تمدن‌ساز است از طرفی امروز دنیا تشنه یک معنویت و فرهنگی است که بتواند بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگ‌ها آمدند و امروز دچار شکست در جهان هستند، گفت: اسلام جاذبه‌های زیادی دارد، سنت پیامبر اسلام، اسلام الهی و قرآن مجید و راهی که بزرگان اسلام در طول تاریخ پیمودند اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) همه این‌ها جاذبه دارد، برای جلوگیری از این جاذبه‌ها توطئه‌های زیادی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلاف و تفرقه در درون اسلام و روبه‌روی هم ایستادن و همدیگر را تکفیر کردن اشاره کرد.

وی افزود: در بسیاری از اختلافات، قدرت‌های استعماری دست داشته و دارند، برخی در دنیا چقدر خوشحال می‌شوند که قدرت‌های استعمار و توطئه‌گرها که مسلمانی مسلمانی را بکشد و خون آن را به زمین بریزد و به‌خاطر این جنایت خود را بهشتی بداند، هیچ ظلمی بالاتر از افترا به حق نیست، هیچ جرمی بالاتر از این نیست که آدم راه حق را منحرف کند و واژگونه به مردم معرفی کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز خداوند یک نعمت در ایران عنایت کرده، در استان سیستان و بلوچستان، استان مرزی قهرمان ما، آنچه میان شیعه و سنی می‌بینیم یک نعمت بزرگ است؛ در برابر این نعمت ما باید شکرگزار باشیم. اینکه رهبر معظم انقلاب نماینده‌ای مدبر، علیم و حلیم، عالم و باعلم را در این استان انتخاب کرده‌اند، یک نعمت است.

وی خاطرنشان کرد: علمای بزرگ اهل‌سنت استان و همه فضلا و طلاب اعم از شیعه و سنی با حکمت و تدبیر، مسیر تدبیر و امید برای مردم هستند، این‌همه مشترکات بین اهل تشیع و تسنن وجود دارد چرا باید به اختلافات جزئی اندک بپردازیم، گاهی ممکن است اختلاف نظر نعمت باشد که این اختلاف به پیشرفت علم و دانش کمک می‌کند اما تفرقه خوب نیست؛ مردم ما واقعاً دلشان نمی‌خواهد که نه شیعه و نه سنی به یک روز ببینند علمای‌شان رودرروی هم ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: پیامبر اکرم(ص) که هرچه داریم از ایشان داریم اگر امروز میان ما بودند و با ما سخن می‌گفتند از ما جز وحدت، اخوت،‌ برادری و تعاون چیز دیگری نمی‌خواستند، خداوند این نعمت را در این استان به شما عطا کرده است؛ بین مذاهب اسلامی و اقوام مختلف آن چتر وحدت بالای سر همه است.

وی اضافه کرد: امروز چتر اسلام، چتر ایران و چتر قانون اساسی را می‌بینیم، در سایه قانون اساسی مقام معظم رهبری را می‌بینیم، ایمان و ارتباط و اتحاد را می‌بینیم، تنوع با هم زیبا می‌شود. ما یک گلستانی داریم به‌نام ایران با 77 میلیون گل، گل‌ها تنوع دارند، آن‌هایی که خار هستند تعدادشان بسیار اندک است که امیدواریم تبدیل به گل شوند، بوته خار هم در شرایطی می‌تواند گل بدهد، شکرگزار خداوند به‌خاطر نعمت وحدت و اتحاد باشیم و این عنایت را حق بدانیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر یک شیعه به سنی و یا سنی به شیعه سلام می‌کند در واقع به‌سمت وحدت و رفع اختلاف و به‌سوی برادری رفته‌ایم و خداوند خشنودتر است، گفت: روایات زیادی هم در این زمینه وجود دارد، امروز دشمنانی در دنیا داریم که با اصل اسلام و قرآن مخالفند، با اصل پیامبر(ص) مخالفند، همه باید در برابر دشمن متحد شویم و جزئیات را کنار بگذاریم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: امروز قرآن، اسلام و مسیر حق و راه اهل‌بیت(ع) دشمنانی در سراسر دنیا دارد، بنابراین باید خود را در برابر دشمنان مجهز کنیم، در طول تاریخ در ایران شیعه و سنی و دیگر اقوام کنار هم بوده‌اند به‌ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، سازندگی کشور و مراحل مختلف کنار هم بوده‌ایم، اگر ما بخواهیم همه اقوام راحت و آرام در این استان زندگی کنند استان را از نظر مادی و معنوی باید توسعه دهیم؛ اخلاق، ایمان و عبادت الهی را توسعه بدهیم و توسعه مادی هم کنار آن وجود داشته باشد.

وی افزود: معادن را احیا و اکتشاف، کشور را آباد و باید راه زندگی مردم را آسان کنیم، این افتخاری است زیرا این کشور اسلامی است؛ این استان از نظر توسعه انسانی، بسیار غنی است چراکه سیستان و بلوچستان 100 هزار دانشجو دارد، وجود علما، طلاب و مدارس زیادی نیز نشان می‌دهد، از نظر توسعه انسانی در شرایط بسیار خوبی است و می‌تواند جلوتر رود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان، استانی استراتژیک و بسیار مهم است، اظهار کرد: این استان نقطه‌ای بوده که با دنیا متصل است، ایران از طریق سیستان و بلوچستان به اقیانوس متصل می‌شود، 1200 کیلومتر مرز خشکی و 300 کیلومتر مرز آبی داریم، همسایه‌های ما مسلمان هستند، این استان از نظر معنوی و فرهنگی برای دنیای اسلامی همسایگان و منطقه می‌تواند الگو و نمونه باشد.

وی اضافه کرد:‌ اگر می‌خواهیم در این استان توسعه و امنیت برقرار شود این کار دولت نیست، نه‌تنها این استان بلکه همه‌جا توسعه و امنیت مال مردم است و مردم همه باید به صحنه آمده و دولت کمک کند، دولت خدمتگزار مردم است و باید بودجه بگذارد، دولت یک امانت‌دار برای این کار است.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در بحث یارانه از مردم استمداد طلب کردیم، البته در همه‌جا از مردم استمداد طلب کرده‌ایم، در اقتصاد اگر آرامشی وجود دارد و فراز و نشیب‌های تندی نمی‌بینیم به‌خاطر حضور مردم است.

وی تصریح کرد: ملت ما در انتخابات راه اعتدال را برگزید چراکه ذات اسلام معتدل است، ما امت میانه هستیم، در اسلام افراط و تفریط وجود ندارد؛ یک عده به‌صورت منحرف اسلام را تبلیغ می‌کنند، آن‌هایی که راه تکفیر و سلفی پیموده‌اند اسلام افراطی هستند، درحالی که ما به‌دنبال اسلام معتدل هستیم، همان اسلامی که سیره پیامبر(ع) و اهل‌بیت(ع) است و اعتدال را نشان می‌دهد.

رئیس جمهور افزود: تمام زندگی پیامبر اسلام عدل و اعتدال بود وگرنه اسوه نمی‌شد؛ سیره و روش، کلام و زندگی او اعتدال بود، امروز اگر ما می‌خواهیم استان سیستان و بلوچستان جایگاهی پیدا کند و از نظر مادی و معنوی به نقطه‌ای برسد که رضای خدا و مردم در آن باشد، همه شما مردم و به‌ویژه علما و طلاب و روحانیون باید در این راه کمک کنید، ما در شرایطی قرار داریم که امروز نیازمند شما هستیم، به همه مردم، علما و حوزه‌های علمیه نیاز داریم.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهید آمار طلاق در کشور پایین بیاید همه باید دست به دست هم دهیم، اگر می‌خواهید آمار اعتیاد پایین بیاید همه باید دست به دست هم داده و به وظیفه شرعی عمل کرده و به میدان آمده کار فرهنگی انجام بدهیم، بدون فضلا، علما، فرهیختگان، خردمندان این توسعه امکان پذیر نیست، بسیاری از گناه‌ها ناشی از فقر است، اگر فقر ریشه‌کن شود کشور توسعه می‌یابد و اگر کشور توسعه یابد همه باید برای تحقق این امر به صحنه بیایند.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان استان مستعدی است، دولت آماده خدمت برای این استان است، برای معادن، راه‌آهن، گازرسانی و طرح‌های مختلفی که وجود دارد، برای احیای کشاورزی، برای سد و آب‌های مرزی، برای همه این‌ها دولت تدابیری اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: معضل اساسی که مربوط به سراسر کشور است بحث آب بوده، تصمیماتی اتخاذ کرده‌ایم که این‌ها با کمک و یاری مردم و با حضور فضلا، علما، طلاب، مبلغان دینی و کسانی که راه اسلام را ترویج کرده‌اند، میسر است؛ ان‌شاءالله با وحدت و یک‌پارچگی شاهد شکوفایی ایران و شکوفایی ایمان در دل مردم باشیم.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon