آمریکا به دنبال دخالت در وضعیت داخلی ایران است


آمریکا به دنبال دخالت در وضعیت داخلی ایران است

خبرگزاری تسنیم: سعید زیباکلام گفت: امریکا و غرب در مسائل هسته‌ای با ایران مشکل ندارند بلکه به دنبال دخالت در وضعیت داخل کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سعید زیباکلام در جشن فناروی هسته‌ای همدان در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: به لحاظ تجربه و با توجه به  اینکه بسیاری از فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس، رجال سیاسی، اساتید دانشگاه و دانشجویان متن توافق‌نامه مذاکرات هسته‌ای ژنو را مطالعه نکرده اند لازم است بندهای مختلف این توافق‌نامه را مورد تحلیل قرار دهیم.

وی گفت: توافق‌نامه دارای چهار بخش مجزا، متشکل از دیباچه، اقدامات داوطلبانه ایران، اقدامات داوطلبانه 5+1 و اجزاء گام نهائی برای توافق جامع است که در دیباچه به مناقشات بین دو وزیر خارجه ایران و امریکا درباره حق غنی‌سازی و رسمیت شناختن آن پرداخته شده است.

زیباکلام عنوان کرد: به نقل از توافق‌نامه، بخش دوم از میزان اورانیوم غنی‌سازی شده 20 درصدی موجود که اکنون یک گرم هم نداریم باید نیمی به صورت اکسید اورانیوم ذخیره و حفظ شود و مابقی تا غنای پنج درصد رقیق شود که بر این اساس هیچ خط تولید باز تبدیلی نباید در ایران وجود داشته باشد.

وی افزود: در بند دوم این توافق‌نامه ایران در 6 ماه مورد نظر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از پنج درصد نمی‌کند و تعبیر این است که باید طبق این بند تولید اورانیوم 20 درصد در کشور ما متوقف و تعطیل شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بند سوم توافق‌نامه مبنی بر اینکه ایران حق هیچ‌گونه پیشرفت اضافی در فعالیت‌های خود در زمینه تأسیسات هسته‌ای نیروگاه‌های فردو، نطنز و اراک ندارد، گفت: بر این اساس پیشرفت‌های اضافی توقف پیدا می کند و از سانتریفیوژهای نسل جدید که 6 برابر نسبت به قدیمی‌ها قدرت دارند، استفاده نمی شود.

نیروگاه اراک برای امریکا و اسرائیل مهم است

وی با تأکید بر اینکه نیروگاه اراک برای امریکا و اسرائیل بسیار مهم است، افزود: این سایت برای این دو کشور استکباری فوق العاده مهم و حساسیت برانگیز  است و در کنگره امریکا تقریبا هر وقت بحث برنامه هسته‌ای ایران می‌شود درباره راکتور هسته‌ای اراک سخن به میان می‌آید.

وی بیان کرد: براساس توافق‌نامه برای 6 ماه راکتور اراک نباید راه‌اندازی شود و اجازه تست سوخت بیشتر را ندارد که به سبب آن امریکا به دنبال زمینه‌سازی برای برچیدن و تعلیق راکتور آب سنگین اراک است.

زیباکلام گفت: براساس بند دیگر توافق‌نامه ژنو اورانیوم پنج درصد تولید شده باید به اکسید اورانیوم تبدیل شود که براساس آن یک گرم به ذخایر اورانیوم کشور اضافه نمی‌شود چرا که باید تبدیل به اکسید اورانیوم شود.

وی با اشاره به بند پنجم توافق‌نامه مبنی بر اینکه ایران هیچ تأسیساتی جهت غنی‌سازی ایجاد نکند، تأکید کرد: براساس اظهارات خبرگزاری رویترز،  ایران هیچ تأسیساتی برای فعالیت‌های هسته‌ای نباید ایجاد کند بلکه آنهایی را که دارد نیز باید تعطیل کند.

وی تصریح کرد: مطابق بند ششم توافق‌نامه ایران باید به تحقیقات و توسعه ادامه دهد یعنی هر نوع تحقیق و توسعه‌ای که به انباشت اورانیوم غنی ‌شده منجر شود باید منتفی کند.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: هر برنامه‌ای که ایران برای سایت‌های هسته‌ای ‌اعم از گسترش و تغییرات کمی و کیفی و ایجاد سایت جدید دارد باید اطلاعات آن را تقدیم آژانس کند که بنابراین هر تعداد ساختمانی که در مراکز هسته‌ای ایران مستقر است باید ریز اطلاعات آن به صورت تفیک شده در اخیتار آژانس قرار گیرد.

وی گفت: هر ماده‌ای که در این سایت‌ها استفاده می‌شود باید اطلاعات منبع تهیه آنها در داخل و خارج کشور در اختیار آژانس قرار داده شود و اکنون این اطلاعات در حال ارائه است.

بازرسی روزانه آژانس بر هیچ کشوری تحمیل نشده است

زیباکلام با تأکید بر اینکه تاکنون در طول تاریخ دسترسی روزانه بازرسان آژانس بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است، عنوان کرد: در بند 10 و 11 توافق‌نامه ژنو در رابطه با حفاظت سایت اراک باید با آژانس به توافق رسید و نظارت را آنها انجام دهد و به منظور دسترسی روزانه و بازرسی سرزده نیز اختیار باید در دست آژانس باشد چون متأسفانه به ایران اعتماد ندارند.

بنابر تحلیل این استاد دانشگاه، از ابتدای مناقشات امریکا و اروپا درباره حق هسته‌ای ایران این نخستین بار است که دسترسی اطلاعاتی بی‌ حدی نسبت به سایت‌های هسته‌ای ایران پیدا می‌کنند و به نظر می‌رسد تعلیق‌های خفت‌بار سال 82 نسبت به این تعلیق‌ها چقدر کمتر رسواگر و حقارت برانگیز است.

امریکا مصمم بر تغییر ماهیت راکتور آب سنگین اراک

وی افزود: با این اوصاف راکتور اراک آماده برچیدن و یا تغییر ماهیت است و ملت برای مقامات ایرانی نامحرم هستند و در حالی که در رسانه‌های خارجی شاهد هستیم امریکا مصمم است که راکتور اراک را از آب سنگین خارج و تبدیل به آب سبک کند که امیدواریم نمایندگان ایران تن به  این خواسته ندهند.

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در استفاده نکردن از اساتید دانشگاه در میزگردهای دفاع از حقوق هسته‌ای گفت: از زمانی که مباحث توافق‌نامه هسته‌ای اتفاق افتاده نمایندگان مجلس ساکت و بی تفاوت بوده و موضعی نگرفتند و اگر این روند ادامه یابد قسم خورده‌ام که در انتخابات مجلس آتی به کسی رأی ندهم مگر اینکه پایبند به آبادانی این مرز و بوم باشد.

زیباکلام درباره تحریم‌ها نیز عنوان کرد: براساس توافق‌نامه تمام تحریم‌های گذشته شورای سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا محکم سر جای خود است و فقط تحریم‌های جدیدی اعمال نمی‌شود اما با گذشت سه روز از انتشار توافق‌نامه، 17 شرکت کشتیرانی و خدمات مربوط به آن و همچنین 15 شخصیت ایران به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌ها اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه بندهایی مراز توافق‌نامه هسته ای باب تحریم ها را باز کرده است، افزود: حمایت از حزب‌اله، حمایت از کشورهایی مانند سوریه و ونزوئلا و سلاح‌های موشکی نیز جزء دیگر تحریم‌‎های جدید است که اعلام شد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: براین اساس تضمینی وجود ندارد که تحریم‌ها برداشته شود بلکه کاملا ادامه پیدا می‌کند چون مسائل هسته‌ای همه مشکل ما با غربی‌ها نیست بلکه امریکائی‌ها روی برنامه‌های تسلیحاتی و وضعیت داخل کشور ما حرف دارند.

انتها پیام/ ب
 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon