از توسعه کشاورزی منطقه سیستان تا بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل

از توسعه کشاورزی منطقه سیستان تا بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور در جمع مردم زابل با بیان اینکه نخستین قدم دولت برای توسعه منطقه سیستان، توسعه کشاورزی است، گفت: موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل، در تهران در دستور کار هیئت دولت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع مردم زابل در محل استادیوم شهید حسینی طباطبایی این شهر حضور پیدا کرد. 

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: مردم عزیز، قهرمان، مرزدار، بزرگوار و فهیم زابل و همه مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان؛ خداوند را شاکرم که این توفیق را به من و هیئت همراه داد تا امروز در محضر شما قهرمانان و بزرگ مردان و زنان در این مکان حضور یابم.

وی افزود: برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال‌ها حل شود، نخستین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت و انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی را پیش از پیش مستحکم کنند.

رمز توسعه و پیشرفت، وحدت و یکپارچگی است

حجت‌الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: تمام مردم استان اعم از سیستانی یا بلوچی، شیعه یا سنی همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام با اخوت و براداری و یکپارچگی باید زندگی کنند، این دستور خداوند، قرآن مجید، پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و بر همه ما واجب است که نگاهمان نسبت به هم برادرانه و مهربانانه باشد، این رمز توسعه، موفقیت و پیروزی مردم و امنیت مردم است.

وی تصریح کرد: امنیت سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است، امنیت استان باید به دست شما مردم همه طوایف و قبایل، همه مرزداران و آن‌هایی که عشق به وطن و اسلام و قرآن در دل آنها زنده است، برقرار شود و حفظ و پایدار بماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح اعم از نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج در راستای حفظ و برقراری امنیت به وظایف خود عمل می‌کنند، گفت: طوایف و قبایل و مردم نیز باید این بار سنگین مسئولیت را بر دوش گیرند.

هیچ‌کس نباید برای منافع حزبی و گروهی از نام "سیستانی"، "بلوچی" یا "زابلی" به نفع خود استفاده کند

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و یا تشکل خاصی از نام سیستانی یا بلوچ یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند، اظهار کرد: رقابت و فعالیت احزاب و تشکل‌ها آزاد است اما از برادری و اخوت، وحدت و انسجام مردم نباید خدای ناکرده کم بگذارند و سوءاستفاده کنند؛ راه برای رقابت آن‌ها باز است.

وی افزود: این مردم قرن‌هاست که با اخوت و مهربانی و براداری در کنار یکدیگر زندگی کردند، مردم غیور، هوشمند و با استعدادی که در حوزه‌ها، مراکز علمی، دانشگاه‌ها به خوبی می‌درخشند، از این استان شخصیت‌های عالم و فهیم زیادی داریم به گونه‌ای که یکی از مراجع بزرگ عالیقدر شیعه از میان شما مردم سیستان است؛ این انسجام، این برادری و این امنیت زمینه‌‌ای برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان است.

قدم نخست دولت برای توسعه سیستان، توسعه کشاورزی این منطقه است

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برخی تصمیمات دولت برای توسعه منطقه سیستان گفت: نخستین قدم دولت که مصصم به انجام آن است این بوده که براساس تصمیماتی که با هیئت وزیران در تهران گرفته شد مسئله توسعه کشاورزی منطقه سیستان است، کمبود آب و مشکل آب برای کشاورزی منطقه وجود دارد که چند راه حل بیشتر در این زمینه نداریم.

وی اضافه کرد: نخستین راه‌حل دیپلماسی آب است، یعنی حق‌آبه مردم و آب مورد نیاز این منطقه براساس قرارداد بین ما و کشور همسایه را تامین کنیم؛ در این زمینه در سفری که فروردین‌ماه امسال به کابل داشتم در جلسه دو جانبه با رئیس جمهور و وزرای افغانستان یکی از بحث‌ها اصلی من آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود؛ تمام مقامات افغانستان و از جمله رئیس جمهور آن کشور قول دادند براساس قرارداد ایران و افغانستان نسبت به استفاده از حق‌آبه هیرمند و دریاچه هامون، مقررات بین‌المللی را مراعات کنند.

سفر هیئت افغانستان به ایران به‌منظور اجرای قرارداد هامون 

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: به زودی هیئتی از افغانستان به تهران می‌آید تا در بحث اجرای قرارداد هم به هامون و هم هریرود بپردازد که این بحث را در سطح ملی دنبال می‌کنیم؛ در این رابطه استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار زابل و دیگر مسئولان منطقه نیز آن را دنبال می‌کنند تا آن آبی که متعلق به مردم این سرزمین است مشکل آن حل و جاری شود.

وی تاکید کرد: این آب به خاطر شرایط آب و هوایی به سرعت تبخیر می‌شود برای رساندن آن به مزارع باید از طریق لوله اقدام کرد که برای این منظور 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله‌ای برای بهره‌وری از آب قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور افزود: این طرح ظرف 3 سال آینده که منابع آن 1500 میلیارد تومان است یعنی سالی 500 میلیارد تومان منابع را در اختیار قرار داده تا در 3 سال اجرا شود و تحول بزرگی در کشاورزی منطقه به وجود آید، البته طرح دیگری برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر است که آن طرح مصوب، اجرا و عملیاتی می‌شود؛ براساس این طرح هم حدود 100 هزار هکتار را در کل استان زیر پوشش قرار می‌گیرد و تحولی در زمینه کشاورزی استان است.

طرح انتقال گاز به زاهدان و خاش تا پایان سال 94 اجرا می‌شود/ انتقال گاز به زابل پس از زاهدان عملیاتی می‌شود

وی با بیان اینکه طرح انتقال گاز به ایرانشهر، زاهدان و خاش قبلا تصویب شده و تا پایان سال 94 برای زاهدان و خاش اجرا می‌شود، اظهار کرد: در هیئت وزیران مسئله زابل را به این طرح اضافه کردیم به طوری که از زاهدان به زابل و به شهرهای سیستان انتقال گاز عملیاتی می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن گاز از ایرانشهر به زاهدان و سپس از زاهدان به زابل را انجام می‌دهیم 600 میلیارد تومان این طرح هزینه خواهد داشت که ظرف 2 تا 2.5 سال تامین و مردم از نعمت گاز بهره‌مند می شوند، همزمان با اجرای انتقال گاز یک نیروگاه گازی در زابل اجرا می‌شود.

ایجاد 2 نیروگاه بادی به قدرت 100 مگاواتی در منطقه سیستان/ احیای بازارچه‌های مرزی از برنامه‌های استان برای توسعه استان

وی تصریح کرد: برای این منطقه دو نیروگاه بادی به قدرت 100 مگاوات در نظر گرفته شده که چند ماه دیگر عملیات اجرایی آن شروع می‌شود؛ امیدوارم این طرح در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد، تسهیلات را دولت در اختیار می‌گذارد و کمک می‌کند اما بخش خصوصی آن را انجام می‌دهد؛ طرح‌هایی برای کل استان و برای سیستان داریم، از دیگر طرح‌ها احیای بازارچه‌های مرزی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر وزیر کشور در روز گذشته به منطقه میرجاوه، اظهار کرد: در همه مناطقی که بازارچه‌های مرزی آن‌ها تعطیل و نیمه تعطیل بوده احیا می‌شود تا تجارت در این منطقه احیا شود؛ دیگر مسئله مهم استان، مسئله زیست محیطی و تثبیت شن‌های روان در استان است، در برنامه‌ها داریم تا حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن‌ها قرار دهیم. 

وی افزود: البته دولت طرح‌های زیادی برای بیابان‌زدایی دارد و این طرح‌ها را گسترش هم می‌دهد، همه این طرح‌ها به توسعه این استان کمک خواهد کرد؛ سیستان و بلوچستان باید به استانی تجاری و ترانزیتی تبدیل شود نه تنها برای این منطقه بلکه برای کل شرق کشور و شمال ایران.

طرح‌های دولت برای توسعه بندر چابهار

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح توسعه بندر چابهار، گفت: برای این منظور راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال به شبکه ریلی کشور و سپس اتصال به کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان و چین گسترش می‌یابد، ما از طرف چابهار برای این پروژه اقدام کرده و چینی‌ها هم از طرف قرقیزستان اقدام خواهند کرد تا شاهد شکوفایی اقتصادی این منطقه باشیم.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان از نظر معادن بسیار غنی است و معادن بسیار زیادی به‌ویژه در نوار شرقی این استان وجود دارد؛ امسال دولت بودجه لازم را برای اکتشاف معادن ر اختیار می‌گذارد، 8 گروه شروع به اکتشاف کردند که البته این گروه‌ها را افزایش می‌دهیم و امیدواریم این گروه‌ها تا آخر سال خبرهای خوشی را به مردم دلاور این استان بدهند.

بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل در هیئت دولت

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت به عنوان خدمتگزار مردم شریف و بزرگوار سیستان و بلوچستان نخستین سفر سال 93 را به این استان قرار داد که با وحدت، یکپارچگی، اخوت، دلاوری و استعدادهای درخشانی که در این استان وجود دارد شاهد تحرک بسیار خوبی به یاری خدا خواهیم بود، طرح‌های متعددی برای همه شهرستان‌های این استان وجود دارد که در جلسه شورای اداری امشب این طرح‌ها اعلام می‌شود.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل در تهران در دستور کار هیئت دولت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بسیار سپاسگزارم از مردم زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون و برای شما استانی توام با آبادانی توفقیق و نشاط بیشتر آرزو می‌کنم؛ شما مردم ولایتمدار، متدین، مسلمان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع).

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon