موتلفه امضاء نکرد، ایثارگران و مهندسین دعوت نشدند؛کمیته اجرایی پاسخ نمی‌دهد

موتلفه امضاء نکرد، ایثارگران و مهندسین دعوت نشدند؛کمیته اجرایی پاسخ نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم:"سوالی که کارشناسان مسائل سیاسی در رابطه با فضای حزبی کشور مطرح می‌کنند این است که چرا کمیته اجرایی مایل به حضور اصول‌گرایان در خانه احزاب نیست".

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، بحث خانه احزاب که با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر در فضای حزبی کشور مطرح شد و پس از دو نشست احزاب با وزیر کشور در میدان فاطمی، کمیته اجرایی احیای خانه احزاب تشکیل شد و شیخیانی عضو این کمیته از برگزاری مجمع خانه احزاب تا پایان فصل بهار خبر داد و در عین حال به خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، گفت: اگر احزاب اصول‌گرا همچون مؤتلفه فراخوان را امضا نکنند نصاب به 70 می‌رسد و مجمع عمومی برگزار می‌شود.

کمیته اجرایی احیای خانه احزاب وظیفه فراخوان از احزاب برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در دوره جدید را بر عهده گرفته و به گفته شیخیانی تا کنون از چهل تشکل سیاسی برای فراخوان و حضور در مجمع عمومی دعوت شد است اما تعدادی از احزاب اصول‌گرا به انتقاد از ترکیب این کمیته پرداختند و اعلام کردند: "تاکنون فراخوانی از سوی این کمیته برای تشکل متبوعشان ارسال نشده است.

بر اساس اظهارات شیخیانی، عضو شورای عالی جبهه ایستادگی به انتقاد از ترکیب و ساختار  این کمیته پرداخت و به تسنیم، گفت: در این ترکیب، یک جریان در اکثریت قرار گرفته و این نگرانی به وجود آمده که چه تضمینی وجود دارد که در شورای مرکزی خانه احزاب همین ترکیب تکرار نشود.

محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس نیز در این رابطه می‌گوید: کمیته اجرایی خانه احزاب با این اقداماتی که برای برگزاری مجمع انجام می‌دهند می‌خواهند خط مشی خانه احزاب گذشته را پیگیری کنند، این مسئله نشان می‌دهد که اگر خانه احزاب احیا شود سرنوشتی چون سالیان گذشته خود را خواهد داشت.

** عدم دعوت از سه تشکل اصول‌گرا

لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره اینکه "آیا از سوی کمیته اجرایی فراخوان ارسال شده است یا نه"؟ به خبرنگار تسنیم، گفت: تا کنون فراخوان و یا دعوت نامه‌ای ارسال نشده و ما باید ببینیم اقدمام آن‌ها برای چیست و بعد تصمیم بگیریم، تاکنون فراخوانی برای ایثارگران نیامده است.

احمد نیک فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز درباره "دعوت از تشکل متبوعش برای حضور در مجمع عمومی خانه احزاب"، گفت: هنوز فراخوانی به دفتر جامعه اسلامی مهندسین نیامده البته خبر ندارم برای مهندس باهنر ارسال شده یا نه، اگر برای وی می‌آمد در آخرین جلسه شورای مرکزی که یکشنبه برگزار شد خبر می‌داد ضمن اینکه از ترکیب و فعالیت این کمیته اجرایی خبر ندارم و نمی‌دانم چگونه و با چه سازوکاری انتخاب شدند.

محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان که دبیرکلی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار نیز برعهده دارد با بیان اینکه احزاب اصول‌گرا، اصلاح طلب و معتدل که قبلا در خانه احزاب حضور داشتند نباید خود را میزبان بدانند و از احزاب برای حضور در مجمع عمومی دعوت کنند، اظهارداشت: به اعتقاد بنده در این زمینه باید وزارت کشور ورود و از احزاب دعوت کند و خود احزاب قانونی در مجمع عمومی رئیس و ارکان خانه احزاب را دعوت کنند.

وی ادامه داد: عده‌ای پافشاری دارند تا پایه کار خانه احزاب در دوره جدید را بنا نهند در حالی که ما با خانه احزاب مخالف نیستیم اما می‌گوییم کسانی دعوت را انجام دهند تا از جایگاهی برخوردار باشند چرا که احزاب در عرض هم هستند و درطول یکدیگر قرار ندارند که برخی افراد و یا تشکل‌ها پدرخوانده شوند و یا نقش پدر خوانده را برای احزاب ایفا کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه تا کنون فراخوانی و یا دعوتی از این تشکل برای شرکت در مجمع عمومی صورت نگرفته است، به خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: خانه احزاب نباید محل جولان احزاب اصلاح‌طلب، اصول‌گرا باشد و اگر درست پایه گذاری نشود پایه‌های ویرانه آن همچنان باقی خواهد ماند.

**جبهه ایستادگی: بعدا تصمیم گیری می‌کنیم

موضع گیری جبهه ایستادگی در قبال خانه احزاب و فعالیت کمیته اجرایی امروز در گفت‌وگوی تسنیم با سید ابوالقاسم رئوفیان و پس از پایان جلسه این تشکل سیاسی اصول‌گرا مطرح شد.

وی با بیان اینکه در کمیته اجرایی شش اصلاح‌طلب و یک اصول‌گرا حضور دارند، اظهار داشت: در این ترکیب، یک جریان در اکثریت قرار گرفته و این نگرانی به وجود آمده که چه تضمینی وجود دارد که در شورای مرکزی خانه احزاب همین ترکیب تکرار نشود و این موضوع نگرانی‌هایی را برای ما به وجود آورده است.

عضو شورای عالی جبهه ایستادگی تصریح کرد: تصمیم گیری‌ها روی اصول گرفته نشده و یک طرفه به تصمیم رسیدند از این رو اقدام آینده تحت الشعاع قرار گرفته شده است.

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی این جبهه که از نظر سیاسی نزدیک به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است درباره حضور احزاب عضو جبهه متبوعش در فصل جدید خانه احزاب، گفت: با برخی از احزاب ما صحبت شده و حتی غفوری فرد عضو کمیته اجرایی با بنده صحبت کرده است اما ما در جبهه تصمیم نهایی را می‌گیریم.

وی تصریح کرد: به نظر بنده باید از تمامی احزاب برای حضور در مجمع عمومی خانه احزاب دعوت شود در غیر این صورت احزاب اصلاح‌طلب از وزن بیشتری در مجمع عمومی برخوردار خواهند شد و بقیه احزاب با گرایش‌های دیگر حضور نخواهند داشت و تا آنجایی که در جریان هستم حزب موتلفه هم مخالفت خود را اعلام کرده است.

پاسخ عضو کمیته اجرایی: نیازی نیست اسامی احزاب دعوت شده را اعلام کنیم

امرالله شیخیانی که به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی احیای خانه احزاب شناخته می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به عدم دعوت از تشکل‌های اصول‌گرا برای شرکت در مجمع عمومی خانه احزاب، گفت: ما از جناح‌ها درخواستی مطرح نمی‌کنیم و باید از احزاب عضو خانه احزاب فراخوان صورت‌گیرد از این رو نیاز به امضا هفتاد تشکل داریم و نیازی به دعوت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای اصول‌گرایان و یا شورای اعتدال گرایان نیست بنابراین قرار نیست با جبهه‌ای هماهنگی انجام شود.

وی توضیح داد: هفتاد حزبی که عضو خانه احزاب هستند باید فراخوان را امضاء کنند تا مجمع با حضور همه احزاب برگزار شود و ما برای برگزاری مجع نیاز به فراکسیون یا جبهه‌ای نداریم چرا که مجمع عمومی با حضور همه احزاب از فراکسیون‌ها و جناح های مختلف برگزار می‌شود به همین جهت اظهارنظرهایی که پیرامون چگونگی برگزاری مجمع و یا خانه احزاب مطرح می‌شود نشان می دهد برخی از فعالان نسبت به قانون، اساسنامه و آئین نامه خانه احزاب اشراف ندارند، ما برای دعوت نیازی به اجازه نداریم.

عضو کمیته اجرایی خانه احزاب درخصوص اینکه چرا فراخوان کمیته برای سه تشکل اصول‌گرا ارسال نشده است، پاسخ داد: فراخوان از همه تشکل‌ها و احزاب عضو خانه احزاب صورت گرفته و این تشکل ها شامل اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان هستند و این نظریات ارائه شده کارشناسی نیست و شخصی است.

شیخیانی درباره اینکه اسامی چهل تشکلی که فراخوان از آن‌ها صورت گرفته را اعلام کنید؟ اظهارداشت: نیازی نیست، در جایی هم پیش بینی نشده که اعلام شود و ضرورتی هم ندارد، وقتی نصاب اعلام شد در صورت لزوم آن را به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.

وی درخصوص اینکه چرا از احزاب اصول‌گرا دعوت نشده است، توضیح داد: احزابی که عضو خانه احزاب نباشد نمی‌توانند فراخوان را امضاء کنند. موتلفه امضا نکرده، اصلا نبرده که امضاء کند و اگر امضاء کند و یا نکند ایرادی ندارد چون نصاب به هفتاد می‌رسد ضمن اینکه هیچ کس هم نگفته که باید امضا کند و یا نکند.

عضو کمیته اجرایی خانه احزاب فراخوان احزاب برای حضور در مجمع عمومی را به لایحه و یا ارائه طرح در مجلس تشبیه کرد و گفت: در برخی از طرح‌ها خیلی از نمایندگان آن را امضاء نمی‌کنند ولی طرح در مجلس اعلام وصول می‌شود به هیمن جهت امضاء نکردن یک تشکل زیر پای فراخوان تاثیری ندراد.

شیخیانی همچنین نسب به دغدغه اصول‌گرایان مبنی بر احاطه اصلاح‌طلبان و اینکه آن ها در صددند سند خانه احزاب در دوره جدید را باز به نام خود بزنند، خطاب به فعالان اصول‌گرا، گفت: نه، نه اصلا این طور نیست مجمع عمومی، پارلمان خانه احزاب است و او باید برای ترکیب این خانه تصمیم گیری کند و هیچ کس نمی‌تواند در این سازوکار دخالت کند. ما تمهیدات را انجام می‌دهیم تا در ارکان خانه احزاب همه جریانات با سلایق سیاسی حضور داشته باشند.

بر این اساس، سوالی که کارشناسان مسائل سیاسی در رابطه با فضای حزبی کشور مطرح می‌کنند این است که چرا کمیته اجرایی مایل به حضور اصولگرایان در خانه احزاب نیست و می خواهد مشی گذشته خود را در فضای صنفی احزاب ولی با اغراض سیاسی دنبال کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon