کسری شدید بودجه، خداحافظی با پیک نوروزی و ماجرای عذرخواهی معاون وزیر از روحانیون


پیک نوروزی

خبرگزاری تسنیم : کسری شدید بودجه آموزش و پرورش،‌ماجرای دنباله دار قانون حذف کنکور، حذف پیک نوروزی دانش آموزان و عذرخواهی معاون وزیر آموزش و پرورش از روحانیت از مهمترین اخبار آموزش‌وپرورش در هفته حاری بود.

جبار کوچکی نژاد، رئیس کمیته آموزش‌و‌پرورش مجلس در هفته جاری با اشاره به کسری شدید بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه آموزش‌وپرورش در سال 1392، 6 درصد افزایش داشته است که ردیف‌های مستقل آن نیز حذف شده است، این وزارتخانه با کسری شدید بودجه در سال 1392 مواجه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 1392 چگونه است، اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش در سال 1392 در بخش هزینه‌ای نسبت به کل بودجه دولت 12.8 درصد است که این بودجه در سال 1391، 14.5 درصد بودجه کل کشور بود بنابراین در این بخش وزارت آموزش و پرورش با کاهش بودجه مواجه است.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس افزود: در سال 1392 افزایش بودجه در کل دستگاه‌های دولتی 20 درصد است که این افزایش در وزارت آموزش وپرورش 6 درصد است بنابراین این وزارتخانه با کسری شدید در بودجه مواجه می‌شود و ناگزیر است تا از میزانه سرانه مدارس و رفاه فرهنگیان کاهش دهد تا بتواند رقم بودجه خود را افزایش دهد.

کوچکی نژاد بیان کرد: در سال 1391 بودجه وزارت آموزش‌وپرورش 13 هزار و 900 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1392 به 15 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

* دستیابی به اهداف تحول بنیادین با وجود کنکور شدنی نیست

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور سدی بر سر راه دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین است، گفت: هم‌اکنون تمام تلاش‌ها معطوف به آموزش فرمول‌های فیزیک و شیمی شده است.

وی با اشاره به آسیب‌زا بودن کنکور تصریح کرد: قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو باید بسیار مترقی‌تر نسبت به قانون سال 1386 بوده و تمام کاستی‌ها را تحت پوشش قرار دهد یعنی بتوان دانش آموزان با استعدادهای ویژه را شناسایی کرد و آنها را به رشته‌های متناسب هدایت کرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور استرس بسیاری را برای خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد کرده است، گفت: باید زمینه‌های لازم برای حذف کنکور و جایگزین کردن سوابق تحصیلی به جای آن فراهم شود تا بتوان به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دست یافت، تا زمانی که کنکور وجود دارد نمی‌توان به اهداف سند تحول دست یافت.

* کنکور را از دغدغه خانواده‌ها خط می‌زنیم

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که بررسی "طرح اصلاح قانون حذف کنکور" در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کدام مرحله قرار دارد، اظهار داشت: این طرح به دلیل نیامدن وزرای علوم و آموزش و پرورش به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: تاکید نمایندگان بر حضور وزرا در جلسات بررسی طرح "اصلاح قانون حذف کنکور" به منظور تعامل و استفاده از دیدگاه‌های این دو وزارتخانه بود اما عدم حضور وزرا نمی‌تواند مانعی بر سر راه تصویب این طرح شود و در جلسات آتی بدون حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش طرح را بررسی و تصویب خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بر اساس طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو براساس ظرفیت رشته محل و تقاضای داوطلبان براساس سابقه تحصیلی و آزمون عمومی، سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

*کاهش 50درصدی هزینه‌های اسکان نوروزی فرهنگیان در مراکز اقامتی آموزش و پرورش

 پیرو بخشنامه شماره 6/239125/730 مورخ 11 اسفند سال 91 در خصوص اسکان نوروزی فرهنگیان، حمیدرضا حاجی بابایی  دستوری مبنی بر کاهش 50درصدی هزینه‌های اسکان برای فرهنگیان صادر کرد.

براساس این گزارش، تعرفه اسکان براساس این بخشنامه برای 1 تا 5 نفر به ازای هر شب برای کلاس‌های گروه ویژه، 18 هزار تومان، گروه الف، 14 هزار تومان، گروه ب، 10 هزار تومان، گروه ج، 8 هزار تومان و برپایی چادر در محل های اسکان، 4 هزار تومان بود که با توجه به دستور وزیر آموزش و پرورش این تعرفه ها برای فرهنگیان 50درصد کاهش یافته است که به ترتیب به 9 هزار، 7  هزار، 5 هزار،  هزار4 و 2 هزار تومان برای فرهنگیان رسیده است.

آن دسته از فرهنگیانی که قبلا محل اسکان خود را برمبنای تعرفه های گذشته از طریق سامانه الکترونیک واریز کرده‌اند، از طریق اداره رفاه و تعاون هر استان مبلغ مابه التفاوت به کارت های بانکی آنها عودت داده می شود.

* عیدی حاجی بابایی به دانش آموزان/ پیک نوروزی حذف شد

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش از حذف پیک نوروزی و تکالیف به عنوان عیدی دانش آموزان برای سال جدید خبر داد و گفت معتقدیم خانواده نقش تاثیرگذاری در کنار دانش آموز و بالعکس دارد.

* عذرخواهی معاون وزیر آموزش و پرورش از جامعه روحانیت به‌دلیل درج مطلبی در مجله رشد

حجت الاسلام محیی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درباره مطلب منتشرشده در یکی از نشریات رشد اظهار داشت: حمایت از حوزه‌های علمیه و نهاد مقدس روحانیت، به‌ویژه شورای نگهبان و سایر اجزای نظام جمهوری اسلامی را وظیفه خود می‌دانیم و هیچ شائبه وهن یا احیاناً بی‌احترامی، چه از روی تقصیر و چه از سر قصور را برنمی‌تابیم.

* معلمان حق تعطیلی کلاس را تا 28 اسفند ندارند

سید علی یزدیخواه، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تعطیلات مدارس در روزهای 27 و 28 اسفند اظهار داشت: مدارس تهران تا پایان آخرین روز اداری یعنی 28 اسفند دایر است، آموزش و پرورش تابع قوانین کشوری است و تا زمانی که ادارات دولتی دایر باشد مدارس نیز به فعالیت آموزشی ادامه خواهند داد.

وی افزود: با توجه به اینکه تدریس و مدرسه تعطیل بردار نیست لذا معلمان نمی توانند در روزهای پایانی سال کلاس درس را تعطیل کنند و اگر خانواده‌ای می‌خواست به مسافرت بروند با هماهنگی مدیر مدرسه می‌تواند این دو روز را برای دانش آموز مرخصی گرفته و غیبت او موجه اعلام شود.

* 9هزار پذیرفته شده در مرحله نخست المپیاد علمی دانش‌آموزی

مهری سویزی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان گفت: 153 هزار و 700 نفر در مرحله نخست آزمون المپیاد علمی دانش آموزی شرکت کردند که 9 هزار نفر پذیرفته شدند که پذیرفته شدگان می‌توانند با برنامه ریزی مناسب از فرصت طلایی ایام نوروز برای آمادگی خود به منظور حضور در مرحله دوم المپیاد استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته در مرحله نخست المپیاد علمی دانش آموزی 5 هزار نفر پذیرفته شدند که امسال با رشد 30 درصدی تعداد پذیرفته شدگان به بیش از 9 هزار نفر افزایش یافت، مرحله دوم المپیاد علمی دانش آموزان نیز اردیبهشت سال 1392 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon