تخریب قبر حکیم لاهیجی در قم، از شایعه تا واقعیت


تخریب قبر حکیم لاهیجی در قم، از شایعه تا واقعیت

خبرگزاری تسنیم: در هفته گذشته شایعه نبش قبر حکیم لاهیجی از علمای شیعه واکنش‌هایی را برانگیخت اما بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد این شایعه حقیقت نداشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، خبر تخریب قبر حکیم لاهیجی در قم یکی از اخباری است که می‌توان گفت این روز‌ها دست به دست می‌چرخد و نقل هر محفلی است. اینکه آیا نبش قبر صورت گرفته یا هرگونه بی‌احترامی دیگر، عاملی شد تا مردم متدین و مذهبی قم را به خیایان ارم بکشاند.

با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سنگ قبر میرزا حسن کاشفی معروف به حکیم لاهیجی در قم به علت اشتباه در حکاکی تاریخ وفات و ‏جلوگیری از بی‌احترامی به این عالم برجسته تعویض شده است. ‏

سنگ ‏قبر این عالم را بسیاری از قمی‌ها و زائران حرم کریمه اهل بیت (ع) دیده‌اند و بعضا موجبات تعجب آن‌ها را ‏هم فراهم آورده است چه اینکه این سنگ قبر در آرامستان یا بقعه متبرکه‌ای نبوده و دقیقا در حاشیه ‏خیابان ارم، در پیاده‌رو جلوی درب ورودی مرکز خرید کویتی‌ها داشت. ‏

تقدیر مدیرکل تبلیغات اسلامی از فعالیت های انجام شده برای تکریم آیت الله حکیم لاهیجی

پس از تعویض سنگ قبر حکیم لاهیجی حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، از این اقدام تقدیر کرد و گفت: رضایتمندی مردم از ساماندهی قبر حکیم لاهیجی، قدردانی از کارهای خوب استانداری و شهرداری را در کنار نقد مشفقانه و دلسوزانه از سایر امور مهم است و باید از حساسیت مومنان نسبت به شأن و منزلت و مقام علمای دین قدردانی کرد.

حجت الاسلام شوذب شیری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم تعویض سنگ قبر حکیم لاهیجی را از مصوبات شورای فرهنگ عمومی برشمرد و اظهار کرد: براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی در جلسه 116 و 117 مرحوم نیکان قمی طرح انتقال را به شورای فرهنگ عمومی به ریاست استاندار وقت مصوب شده بود که سنگ قبر تعویض شده به جهت بی‌احترامی‌هایی که انجام می‌شد بنا شد سنگ عمودی نصب شود و شهرداری هم اقدام به اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کرده است.

بر این اساس و با تصمیم مسئولان استان و پس از جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، مقرر ‏شد سکو و سنگ قبری که در کنار پیاده‌رو بوده جمع‌آوری و به جای آن سنگ قبر یا نماد یادبودی به ‏صورت عمودی در‌‌ همان مکان نصب شود. ‏

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تاکید کرد: این مصوبه خروجی جلسات متعدد شورای عمومی بوده در شورای فرهنگ عمومی که عالیترین شواری مشورتی در مسائل فرهنگی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم: اصلا نبش قبری انجام نشده است

حجت الاسلام شیری در این باره بیان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه در امور مربوط به امامزاده‌ها نقش دارد اما چون یک دستگاه شرعی است بررسی‌های لازم را در این باره انجام داد و متوجه شدیم که قبر اصلی سه متر پائین‌تر بوده و سنگ قبر قبلی که الان تغییر کرده است تنها یک یادمان بوده است.

پس از اینکه شهرداری بدون اطلاع رسانی عمومی اقدام به تعویض سنگ قبر حکیم لاهیجی کرد حرف‌ها دهان به دهان پیچید شایعه‌ای مبنی بر نبش قبر یی از علما قوت گرفت از همین رو دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اعتراضات انجام شده در این مدت، تصریح کرد: اعتراضات انجام شده به جهت شایعاتی مبنی بر نبش قبر بود این در حالی است در این مورد نبش قبر صورت نگرفته بلکه فقط سنگ مزار حکیم لاهیجی از شکل قدیم به جهت حفظ حرمت به شکل جدید تغییر پیدا کرد.

حجت الاسلام شیری با بیان اینکه علما و مراجع عظام مسائل را رصد می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردم متدین و علما مطمئن باشند تخطی از مسائل شرعی در این زمینه صورت نگرفته است.

انتقاد آیت الله سبحانی از تخریب قبر حکیم لاهیجی

این درحالی است آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با انتقاد از تخریب قبر حکیم لاهیجی گفت: اطلاع پیدا کرده‌ایم قبر حکیم لاهیجی با توجه به اینکه در مرکز شهر بوده تخریب شده است درحالی که باید در این گونه موارد با مراجع تقلید در تماس باشند و نظر آنان را جویا شوند.

آیت الله صافی گلپایگانی: این موضوع سبب تاسر و تاسف علما و مردم با ایمان قم شده است

در همین زمینه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی با صدور بیانیه‌ای اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر درباره‌ تخریب قبر عالم بزرگوار مرحوم میرزاحسن کاشفی لاهیجی را سبب تاثر و تاسف علما و مردم با ایمان قم دانست.

در این بیانیه با اشاره به استفتائات صورت گرفته افزود: به اطلاع مردم شریف قم می‌رساند استفتایی که از دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی و بعضی دیگر از مراجع معظم تقلید شده و تاریخ آن حدود دو سال پیش است درباره‌ انتقال و جابه‌جایی قبر، تحت شرایط خاص است که کاملا اطراف قبر را بتون‌ریزی کنند و به نحوی که قبر مورد اهانت قرار نگیرد آن را به جای دیگر، منتقل کنند.

در این اطلاعیه افزوده شده است: بدیهی است اقدامات اشتباه روزهای گذشته برخی مراکز شهری و دولتی در تخریب قبر و با وجود آنکه موضوع انتقال قبر بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان، به‌طور کلی منتفی شده بود، مخالف استفتاء مذکور است.

این دفتر با ابراز تاسف شدید از هتک حرمت به مزار این عالم بزرگوار، انتظار دارد مسئولان مربوطه، با احترام به احساسات پاک دینی مردم و توجه به اعتراضات مکرر و دلسوزانه‌ علما و مؤمنان، نسبت به جبران امر به نحو شایسته، اقدام کنند.

شهردار قم : افرادی که عملکرد اشتباه داشته‌اند از سمت‌های خود برکنار شده‌اند

شهرداری قم نیز در این زمینه می‌گوید: نه تنها نبش قبری صورت نگرفته است بلکه انچه انجام شده است بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان قم بوده است که در سال گذشته با تبدیل سنگ افقی مزار این عالم بزرگوار به سنگ عمودی موافقت کرده است.

دلبری اما فعالیت های اجرایی انجام شده را خالی از اشکال نمی داند و می افزاید: درست این بود که ابتدا المان عمودی قبر این عالم بزرگوار  نصب می‌شد و سپس بعد از اطلاع رسانی در فرصتی کوتاه سنگ قبر افقی جمع می‌شد و به دلیل همین اشکالات، اشخاص موثر در ایجاد سوء تفاهم برای مردم و طلاب عزیز حوزه علمیه قم از سمت های خود برکنار شدند.

در این میان نیز برخی از رسانه ها سعی در از بین بردن هدف اصلی خدمت راسانی برخی از مجموعه های استانی را دارند و به این موضوع توجه نمی‌کنند که اگر اشتباهی رخ داده است برای خدمت رسانی به شهروندان قمی بوده، بر همین اساس باید این موضوع را یادآوری کرد که عملکرد بسیاری از دستگاه‌هایی که اکنون به زیر تیغ اتهام هستند بر اساس نیت خیر خواهانه و خدمت رسانی خالصانه به مردم بوده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon