مدعیانی که اجدادشان گاوچران بودند نباید معیارهای حقوق بشر را به جهان تحمیل کنند

مدعیانی که اجدادشان گاوچران بودند نباید معیارهای حقوق بشر را به جهان تحمیل کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس قوه قضاییه گفت:چگونه مدعیان حقوق بشری غرب که اجدادشان تا همین یکی دو قرن پیش، برده‌دار، دزد دریایی و گاوچران بودند، معیارهای حقوق بشری برای تمام جهان تعیین و آن را بر جهانیان و مسلمانان تحمیل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) «زن بودن» را ویژگی و خصیصه بارز حضرت زهرا(س) در میان ائمه (ع) و معصومان دانست و با بیان اینکه آن حضرت عالی‌ترین درجه از مقامات معنوی را دارا بودند گفت: این روزها که اسلام و جمهوری اسلامی به ویژه از حیث حقوق بشر و توجه به حقوق زنان از سوی مدعیان حقوق بشر مورد هجمه است باید نگاه ویژه اسلام به مقام زن را از جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) به خوبی درک و آن را به گوش جهانیان رساند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه در آیات متعدد قرآنی به لحنی به جنس زن اشاره شده که مشخص است او را جنس دوم محاسبه نکرده است گفت: اسلام برای زن همان مقامی را می‌بیند که برای مرد می‌بیند همچنان که در سوره نسا می‌فرماید: « وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا» هر کس که عمل صالح انجام بدهد چه مرد باشد و چه زن و مومن باشد داخل بهشت می‌شود و کوچکترین ذره‌ای مورد ظلم قرار نمی‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در سوره مبارکه نحل نیز خداوند متعال می ‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ» این آیه که آیه عجیبی است تأکید دارد که حیات طیبه انسانی که غایت حیات بشری است و حقیقت انسانیت آنجا متجلی می‌شود برای زن و مرد فرقی نمی‌کند و هر کسی که عمل صالحی انجام بدهد بهشتی است . البته اینجا اگر این تعبیر «من ذکرٍ او انثی» نبود باز هم می‌شد از اطلاق من عمل صالحاً استفاده کرد ولی تصریح به «من ذکرٍ او انثی» مطلب را روشن می‌کند که میزان برای رسیدن به این حیات طیبه الهی « و هو مومن» یعنی همان ایمان و تقوا است .

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر عبارت قرآنی « و هو مومن » میزان و معیار رسیدن انسان‌ها به حیات طیبه الهی را فارغ از جنسیت آنان، ایمان و تقوا دانست و افزود: تعالیم اسلامی چگونه باید صریح‌تر و زیباتر از این اعلام کند که فرقی میان زن و مرد نیست و حال چگونه مدعیان حقوق بشری غرب که اجدادشان تا همین یکی دو قرن پیش از این برده‌دار، دزد دریایی و گاوچران بودند، معیارهای حقوق بشری برای تمام جهان تعیین و آن را بر جهانیان و مسلمانان تحمیل می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت توجه به الگوهای اسلامی و تبیین ویژگی‌ها، شخصیت و سیره آنان از سوی صاحبان اندیشه و علما و اندیشمندان اسلامی تصریح کرد: کشورهای اسلامی چرا باید با وجود تمدن عظیم اسلامی و داشتن الگوهایی بی‌نظیر مانند حضرت فاطمه زهرا(س) میزان ها و معیارهای حقوق بشری فرهنگ غربی و کسانی را بپذیرد که نهایت فکر و نگاهشان در ترسیم و تکریم مقام زن انتخاب ملکه زیبایی و راه‌اندازی مجلات و انتشار فیلم‌های جنسی است.

رئیس قوه قضاییه تفاوت‌های میان مرد و زن در امور حقوقی اسلام را در مقابل ظرفیت عظمت روحی و معنوی زنان در اسلام ناچیز توصیف کرد و گفت: مسائل حقوقی و تفاوت‌های مرد و زن در این امور را باید به هم پیوسته دید تا به خوبی متوجه شد که در اسلام و جمهوری اسلامی اجحافی در حق زنان نشده است.

 آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های اجتماعی بسیاری برای زنان فراهم شده و حتی میزان پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها در طول سال‌های متعدد افزایش یافته و زنان در مناصب و مسئولیت‌های مختلف حضور دارند، از تمام اندیشمندان، صاحبان تریبون، علما و دانشگاهیان و تمام مسئولان خواست در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» با عزم جدی و به صورت جهادی معارف ناب اسلام به ویژه در خصوص زنان را تبیین و معرفی کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: یکی از مسائلی که باید به خوبی تبیین شود میزان حضور اجتماعی و مجال فعالیت زنان در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله برخی کشورهای اطراف ایران است که اتفاقاً مورد حمایت غرب و آمریکا هستند.

لاریجانی در ادامه با تبریک روز ارتش و روز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمانده کل قوا، ارتشیان و پاسداران ، امنیت امروز کشور را مرهون اقتدار، توانمندی و هوشیاری نیروهای مسلح دانست و تأکید کرد : اقتدار نیروهای مسلح تنها به سلاح نیست؛ بلکه خودباوری نقش مهمی در اقتدار و توانمندی نیروهای مسلح دارد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه «خوشبختانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر روز بالنده‌تر و توانمندتر می‌شوند» گفت: هوشمندی، توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فرصت هرگونه تعرض را از دشمنان گرفته است، آن هم در حالیکه می‌بینیم در کشورهای دیگر چگونه قدرت‌های بزرگ به راحتی مداخله می‌کنند و چگونه فعالیت‌های تروریستی به راحتی در دیگر کشورها انجام می‌گیرد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره آیین نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی موضوع ماده 54 قانون جرایم الکترونیکی ادامه یافت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon