القدس العربی: برکناری «بندر بن سلطان» به دلیل شکست در پرونده سوریه بود

القدس العربی: برکناری «بندر بن سلطان» به دلیل شکست در پرونده سوریه بود

خبرگزاری تسنیم: روزنامه القدس العربی نوشت که پادشاه عربستان سعودی شاهزاده «بندر بن سلطان» را به دلیل شکست در پرونده سوریه از منصب خود به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات این کشور برکنار کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، پادشاه عربستان طی فرمانی شاهزاده بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات این کشور و مسئول پرونده‌های سوریه، ایران، لبنان و عراق را از منصب خود به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان برکنار و اعلام کرد که این کار بنا به درخواست خود بندر بن سلطان صورت گرفته است.

پادشاه عربستان همچنین «یوسف بن علی الادریسی» معاون بندر بن سلطان را به عنوان جانشین وی منصوب کرد.

شاهزاده بندر که مسئول پرونده سوریه و پرونده‌های ایران، لبنان و عراق است از حدود 2 ماه قبل به دنبال اجرای عمل جراحی در آمریکا، در مغرب بسر می‌برد. محافل نزدیک به وی اعلام کردند که در صورت گذراندن دوره نقاهت به ریاض بازمی‌گردد و این تصمیم وی نیز دلیل دیگری بود که نشان می‌داد بندر از چهار ماه پیش از منصبش کنار گذاشته شده است.

القدس العربی روز 20 ژانویه گذشته در خبری اعلام کرد که بندر، این مرد قدرتمند سعودی به دنبال اجرای عمل جراحی، از منصبش و همچنین مسئولیت پیگیری پرونده‌های منطقه به خصوص پرونده بحران سوریه کنار گذاشته شده است.

با وجود اینکه وضعیت جسمانی بندر اقتضا می‌کرد که وی از ریاست دستگاه اطلاعات کنار گذاشته شود اما رهبران سعودی وضعیت جسمانی وی را بهانه‌ای برای برکناری وی دیدند به خصوص اینکه وی در پیگیری و حل پرونده‌هایی که در اختیارش بود از جمله پرونده سوریه شکست خورد و گروه‌های افراطی بر گروه‌های میانه‌رو غلبه کردند.

به نوشته این روزنامه، این نخستین بار نیست که شاهزاده بندر بن سلطان از منصب خود کنار گذاشته می‌شود، در سال 2008 نیز وی از منصب خود به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان عزل شد و دلیل آن هم تخطی وی از حد اختیاراتش بود تا جایی که بندر پس از گذشت کمتر از دو سال از تصدی این منصب با تعدادی از مسئولان امنیتی اسرائیل در اردن دیدار کرده بود و این امر خشم پادشاه عربستان را برانگیخت، پس از آن در سال 2012 در حالی که عربستان به یک مرد قوی برای تعامل با پرونده سوریه نیاز داشت و عربستان نیز مخالفت آشکار خود با نظام بشار اسد و حمایت از معارضین سوریه را اعلام کرده بود، شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز» پا در میانی کرد تا پادشاه با بازگشت بندر بن سلطان به منصب خود به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی موافقت کند و همچنین وی را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات تعیین کرد اما رهبران سعودی بار دیگر وی را از منصبش کنار گذاشتند زیرا وی دیگر یک مرد قوی و توانا برای پیگیری پرونده بحران‌های منطقه نیست به خصوص که این بحران‌ها بر سیاست‌های عربستان و نقش آن در منطقه سایه افکنده است.

القدس العربی همچنین نوشت که بندر بن سلطان در دوره حضور خود در منطقه سیاست ستیز با دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را در پیش گرفته و معتقد بود که وی در پشت قضیه عزل از منصبش برای نخستین بار، قرار دارد.

برخی منابع دیپلماتیک گفتند که نحوه مدیریت پرونده سوریه از سوی بندر بن سلطان مورد انتقاد آمریکا بود در حالیکه بندر از واشنگتن کینه به دل گرفته که چرا علیه نظام سوریه دست به مداخله نظامی نزده و بر هم پیمانان آمریکا برای تجهیز مبارزان معارض به اسلحه ضد هوایی و ضد تانک فشار نیاورده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان