پیش بینی تورم ۵۵۰ درصدی هم در راستای منافع ملی بود؟


پیش بینی تورم 550 درصدی هم در راستای منافع ملی بود؟

خبرگزاری تسنیم: محمدباقر نوبخت که اینک دو منصب معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سخنگویی دولت یازدهم را بر عهده دارد، سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی از نگاه سلیقه ای و جناحی به هدفمندی یارانه ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، مشرق نوشت؛ نوبخت بدون اشاره مستقیم به منتقدان شیوه اجرایی دولت یازدهم برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: «رابطه دولت و مردم صمیمانه است. ‌البته برخی رسانه‌های خارجی طوری تلاش می‌کنند تا رابطه را تیره کنند، یکی دو رسانه داخلی هم با ما اختلاف سلیقه دارند ولی اینجا بحث نظام است و آنها هم در این امر کمک کنند.»

بدین ترتیب سخنگوی دولت یازدهم از رسانه ها و جریان های منتقد دولت خواست که در بحث ملی هدفمندی یارانه ها اختلاف سلایق سیاسی را کنار بگذارند و با نگاه ملی به این ماجرا بپردازند.

این درخواست نوبخت، درخواست بجایی است و البته به معنای چشم پوشی رسانه ها از اشتباهات فاحش اجرایی دولت یازدهم همچون طرح سبد کالا نخواهد بود.


* یک یادآوری

با این حال، این مطالبه سخنگوی دولت یازدهم در حالی بیان شده که خود او سابقه مطلوبی در ترجیح منافع ملی به اختلافات سیاسی ندارد.

به عنوان نمونه، پیش از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، نوبخت از جمله افرادی بود که با پیشگویی های نادرست و التهاب آفرین درباره اثرات تورمی این طرح، به مقابله جدی با آن طرح ملی پرداختند.
 

آقای نوبخت پیش بینی تورم 550 درصدی هم در راستای منافع ملی بود؟



نوبخت در سال 1387 به عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی پیش‌بینی عجیبی کرد و مدعی شد که طرح دولت احمدی نژاد برای اجرای هدفمندی یارانه ها موجب تورم 550 درصدی می‌شود؛ که در نوع خود رکورددار پیشگویی درباره این طرح عظیم بود. 

نوبخت گفته بود: «در صورت آزادسازی قیمت ها و نقدی کردن یارانه ها شاهد تورم 550 در صدی در کشور خواهیم بود... اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با شیوه نادرست آثار سوئی بر اقشار کم درآمد جامعه دارد... این طرح به طور حتم بار تورمی سنگین همراه خواهد بود که در صورت عدم کنترل موجب فشار به اقشار کم درآمد خواهد شد.»
 
آن پیشگویی نوبخت، اینک از سوی مشاور فعلی او در دولت، تکذیب شده است. محمد کردبچه مشاور معاونت برنامه‌ریزی در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایسنا، اعلام کرده است که «تورم ناشی از افزایش 600 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول هدفمندی 10 درصد هم نبود؛ از این رو نباید در جامعه نسبت به تغییرات بعد از رشد متوسط 60 درصدی قیمت‌ها در فاز دوم وحشت ایجاد شود.»
 

کردبچه ادامه داده است: «طبق پیش‌بینی‌ها اجرای مرحله اول با آثار تورمی همراه بود که تلاش شد تا با اتخاذ سیاست‌های تکمیلی فشار ایجاد شده نیز کنترل شود؛ از این رو نباید تنها به خاطر اینکه ممکن است تورم چند درصدی بالا برود مانع از اجرای قانون شد چرا که آثار عدم اجرای آن بد‌تر از رشد تورم خواهد بود و لطمه ‌شدیدتری به اقتصاد خواهد زد.»

با وجود حقایق فوق که نشان از نگاه غیرمنصفانه و سیاسی به مرحله اول هدفمندی یارانه ها است، منتقدان دولت یازدهم به ارائه آمارهای اغراق آمیز و التهاب آفرین درباره تورم مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دست نزده اند و صرفا نسبت به اشتباهات اجرایی دولت و تناقض مواضع مسئولان دولتی، انتقاد می کنند.

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon