برخورد دوگانه با هنجار‌ها آفت عزم ملی و مدیریت جهادی است


برخورد دوگانه با هنجار‌ها آفت عزم ملی و مدیریت جهادی است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) گفت: نخبگان اجتماعی باید از برخوردهای دوگانه با ارزش‌ها و هنجار‌ها اجتماعی فاصله بگیرند، زیرا این ابتلا به این مسئله ما را از مدیریت جهادی دور می‌کند.

حسن غفاری فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با بررسی فرهنگ در کلام و فرهنگ در عمل، اظهار کرد: در ادبیات علوم اجتماعیِ سیاست، واژه‌ای به نام دوگانگی برخورد وجود دارد مثل برخورد آمریکا درباره حقوق هسته‌ای ایران از یک سو و حمایت از اسرائیل از سوی دیگر، آمریکا از حقوق بشر در کلام حمایت می‌کند اما در علم حقوق فلسطینی‌ها را از بین می‌برد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به ابتلای برخی از نخبگان و رجال سیاسی به برخوردهای دوگانه، افزود: نخبگان اجتماعی باید از برخوردهای دوگانه با ارزش‌ها و هنجار‌ها اجتماعی فاصله بگیرند، زیرا متاسفانه ما مبتلا به برخورد با هنجار‌ها و ارزش‌های دوگانه هستیم و این ما را از عزم جهادی دور می کند.

جامعه‌شناس و کار‌شناس علوم اجتماعی با اشاره به مباحث اقتصادی و تاثیر آن در جامعه، تصریح کرد: هر جا که بحث پول و درآمد و فرصت برای مسئولان برای دسترسی به سرمایه است هیچ کس نگران عصبانیت و غم مردم نیست و در این جریان برخی از مسئولان از طیف اصولگرا و طیف اصلاح طلب شرکت دارند.

پایبند بودن به فرهنگ حجاب یک وظیفه بر عهده همه است

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی امام راحل و رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: غیر از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب که از ابتدای راه تا کنون همیشه حامی حجاب، اخلاق و عفت بوده‌اند و بعد از آن مراجع تقلید، علما و برخی متدی‌ها راه را ادامه داده‌اند، اما در کنار آن برخورد دیگر جریان‌های سیاسی، دولتی، مجلسی و رسانه‌ای تا حدود زیادی دوگانه است.

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به اهمیت حجاب، گفت: پایبند بودن به فرهنگ حجاب یک وظیفه بر عهده همه است که باید به آن پرداخته شود، فرهنگ سازی برای حجاب در جامعه اهمیت زیادی دارد، همانطورکه جامعه نیاز به فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کمربند ایمنی داشت، همانطور که نیازمند به فرهنگ سازی درباره استفاده از انرژی‌های خدادای است در این باره مگر نه اینکه ما به شکل پلیسی برای نهادینه شدن فرهنگ کمربند ایمنی برخورد کرده‌ایم، که برخی از روزنامه‌های جریان اصلاح طلب نگاه به حجاب را نگاهی انتظامی دانسته‌اند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به برخی از برخوردهای استبدادی، بیان کرد: ما برخورد استبدادی در برخی موارد انجام داده‌ایم تا یک مسئله را نهادینه کنیم، آب، برق و تلفن را قطع می‌کنیم تا فرد موظف شود که هزینه‌ها را به موضع پرداخت کند، خانه فردی که در طرح‌های اصلاح شهرسازی باشد را در صورت عدم تخلیه خراب می‌کنیم و گاهی اوقات برخورد شدید استبدادی داریم اگرچه که همه این پدیده‌ها برای نهادینه کردن یک فرهنگ است، درحالی که هیچ کدام از این‌ها با اعتراض مواجه نمی‌شود.

برای کم کاری در فرهنگ سازی فقط توجیه می‌کنیم

کار‌شناس علوم اجتماعی، افزود: به آن ارزش‌ها و قوانینی که به روح، جان، باطن و سلوک انسان کار دارد به بهانه اینکه نباید روحیه مردم خراب شود بی توجه هستیم مانند برخورد دوگانه ای که درباره موسیقی‌های مبتذل داریم.

وی با اشاره به استفاده از واژه آلودگی صوتی در ادبیات کشور، تاکید کرد: در یک جامعه مهدوی به جای برخورد با مستقیم و شجاعانه با موسیقیی مبتذل از عنوان برخورد با آلودگی صوتی استفاده می‌کنیم تا افرادی که خواهان ترویج این سبک زندگی در جامعه هستند نیز به کار خود ادامه دهند.

حجت‌الاسلام غفاری فر با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی درباره مسئله حجاب، عنوان کرد: در بحث حجاب هم نخست می‌گوییم که باید از بعد فرهنگی به این مسئله پرداخت اما وقتی که حرکت‌ها انجام شد و با مقاومت برخی از افراد خیلی سریع توجیه‌های فقهی پیدا می‌کنیم که برخی از افراد نهی پذیر نیستند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به شعارهای اقتصادی مطرح شده در انتخابات ریاست جمهوری‌ها، بیان کرد: در انتخابات سیگنال‌هایی به جامعه می‌دهیم که مشکلات اقتصادی جامعه را از پای درآورده است و این در زمان ریاست جمهوری خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی هم صدق می‌کند و با سیگنال بحران اقتصادی آرا را جمع کرده‌اند.

کار‌شناس علوم اجتماعی با اشاره به نگاه دوگانه به ارزش‌ها، اظهار کرد: اگر واقعا بحران اقتصادی در جهان است چرا عسر و حرج در جامعه را نمی‌پذیریم و هزینه‌های سنگینی را به مردم تحمیل می‌کنیم، این نشانده دهنده سکولار پنهان و برخورد دو گانه با ارزش‌ها است.

وی، گفت: مشکل ما این است که باور نداریم روح جز ذات ما است و دستورات خداوند واقعی است و اثر ماندنی است، باید بدانیم که در برابر همه این مسائل مسئولیم اما از آن‌ها هم غافل هستیم.

حجت الاسلام غفاری فربا بیان تاثیر کم رنگ بودن فرهنگ و وجود مشکلات در جامعه، افزود: وقتی خانه فرهنگ ما خراب می‌شود، قلب فاسد را نمی‌بینیم چون با قلبی خراب همراه آن شده‌ایم و بالارفتن سن ازدواج، طلاق و بی‌اخلاقی‌ها را نمی‌بینیم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ، تاکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب به رخنه فرهنگی تاکید زیادی دارد برای این است که این برخورد دوگانه در جامعه وجود دارد و نمی‌توان آن را نا‌دیده گرفت.

کار‌شناس جامعه‌شناسی، عنوان کرد: ما بالا رفتن هزینه درمان، تورم و مسائل اقتصادی را به خوبی می‌بینم، اما در مواجه با مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی خیلی زود توجیه می‌کنیم که اختلاف فقهی وجود دارد، در حالی که هیچ فقیهی نگفته است که زن می‌تواند موی خود را بیرون از رو سری به نمایش گذارد یا نمایان شدن بالا‌تر از مچ دست زن آزاد است، اگر اختلاف فقهی باشد آن هم بر سر رنگ لباس است.

اما در رابطه با هنجارهای اجتماعی ضعیف عمل می‌کنیم

وی با اشاره رفتار و عقیده ذهنی دوگانه ما، اظهار کرد: مشکل ما این است که هنوز باور نداریم احکام دینی و اجتماعی ما عملیاتی است و در عمل نظر سکولار را قبول داریم، در بحث برخورد‌ها و جریمه‌های نقدی مثل شهرداری و راهنمایی رانندگی چون این جریمه‌ها را به رخ مردم می‌کشند و می‌گویند که چه کارهای مثبتی مثل اصلاح هندسی بلوار‌ها و تاسیس ورزشگاه‌ها را انجام می‌دهیم آن‌ها را قانع می‌کنند.

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به دیدگاه مادی برخی مدیران، افزود: اما در بحث مقابله با هنجارهای اجتماعی ضعیف عمل می‌کنند و برای به دست آوردن آرا و کسب پست و مقام دل نگرانی‌هایی دارند و از کلید واژه‌هایی چون احترام به مردم، دسترسی به مردم و کرامت بخشیدن به مردم را به کار می‌برند تا بی‌عفتان اندک و رسانه‌های غیر اصیل اندک اما پر گو علیه این افراد جبهه نگیرند،‌‌ همان طور که چند روز پیش در یکی از روزنامه هم مشاهده کردیم که نوشته بودند «برخورد انتظامی با پدیده فرهنگی حجاب» در حالی که همه تغییر رفتار‌ها نیاز به یک فرهنگ دارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع) با اشاره وظیفه متولیان امر فرهنگ در کشور، عنوان کرد:‌ای کاش کسانی که متولیان امور اجرایی و فرهنگ در کشور هستند به جای اعتماد و باور به صندوق رای به قبر و قیامت باور داشتند و برای رضای خدا تلاش می‌کردند.

منویات رهبر معظم انقلاب در انتخابات نادیده گرفته شد

کار‌شناس جامعه‌شناسی با اشاره مجلس در برخورد با دولت قبلی نیز در زمینه برخورد با مسائل اقتصادی، گفت: دولت قبل رئیس مجلس و وزیر را مورد بازخواست قرار دادند، این درحالی است که چیزی بین 200-250 مصوبه در امر فرهنگ، شورای انقلاب فرهنگی داشت که دولت به آن عمل نکرد و مجلس آن‌ها را به‌‌ همان سبکی که مسائل پول و قدرت را در نظر داشت دنبال نکردند.

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره منویات رهبر معظم انقلاب درباره پرهیز از نزاع سیاسی در آستانه انتخابات، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب قبل از انتخابات تاکید کردند که از اکنون تا انتخابات خیانت است اگر نزاع کنید اما بازهم نزاع سیاسی کردند و باز هم به مسائل فرهنگی بی‌توجهی شد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش حوزوی امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: بر خورد دوگانه با ارزش‌هایی که پیامد مادی دارد با احکام و ارزش‌هایی که بیشتر پیامد روحانی دارد فقط برای رسیدن به قدرت و ثروت انجام شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon