تدوین ۵۰ درصد از نقشه باستان‌شناسی کشور


تدوین 50 درصد از نقشه باستان‌شناسی کشور

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی از تدوین ۵۰ درصد از نقشه باستان‌شناسی کشور خبر داد.

اردشیر اروجی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت آثار تاریخی کشور که ثبت ملی نشده‌اند اظهار داشت:‌ باید یک برنامه منظمی در این حوزه داشته باشیم و آثار قابل احیا را جدا کنیم و در اختیار صندوق احیا قرار دهیم و در آن زمینه هم دقت کنیم بناهایی را به صندوق بدهیم که قابل احیا باشند وگرنه این بنا در آن روند متوقف می‌ماند.

وی اضافه کرد: آثار ارزشمندی در کشور داریم که نباید برای آن‌ها کاربری دیگری درنظر گرفته شود ولی آثاری قابل احیا مانندخانه‌ها، حمام‌ها و کاروانسراهای قدیمی داریم که اگر کاربری سودآور جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفته شود از حالت فعلی خارج می‌شوند لذا قرار است این آثار شناسایی و به صندوق احیا معرفی شوند و آن‌ها هم با مشارکت بخش خصوصی این کار را نجام دهند.

مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: آثاری که داخل سازمان میراث فرهنگی می‌ماند در مرحله اول باید شناسایی شوند لذا بر همین اساس برای تمام شهرستان‌ها طرح‌های شناسایی درنظر گرفته شد که به صورت پیمایش میدانی یعنی باستان‌شناسان قدم به قدم خاک را مورد بررسی قرار می‌دهند و آثار باستانی موجود در یک منطقه را شناسایی می‌کنند این کار صورت می‌گیرد.

اروجی خاطرنشان کرد:‌ این کار برای بسیاری از شهرستان‌ها مانند 12 شهرستانِ استان تهران انجام شده است و در این زمینه از فارغ‌التحصیلان باستان‌شناسی استفاده کردیم که در طالقان مثلاً چند تپه و بنای تاریخی وجود دارد یا چه میزان آثار حکاکی‌شده‌ روی سنگ وجود دارد.

وی اضافه کرد: این آثار در کتابب ثبت و ضبط شده است و قرار بود این مرحله شناسایی، پوشش کشوری داده و بر اساس آن نقشه باستان‌شناسی کشور تدوین شود که کارهای رایانه‌ای آن انجام شده و حدود 50 درصد از سطح کشور نقشه باستان شناسی کشور آماده شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon