مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرض‌پور برگزار می‌شود


مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرض‌پور برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرض‌پور از مشاهیر معاصر گیلان با حضور سخنگوی دولت، نماینده ولی‌فقیه و استاندار گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، استاد فرض پور ماچیانی شامگاه شنبه 23 فروردین 93، پس از تحمل شش ماه بیماری، به دلیل عارضه سرطان درگذشت.

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرض‌پور  از مشاهیر معاصر گیلان با حضور نوبخت سخنگوی دولت، نماینده ولی‌فقیه و استاندار گیلان فردا جمعه 29 فروردین از ساعت 16 تا 18 در مسجد صفی رشت برگزار می‌شود.

مصطفی فرض پور ماچیانی در سال 1320 در ماچیان متولد شد، دوره شش ساله ابتدایی را در ماچیان و کلاس هفتم و هشتم را در رحیم آباد و نهم و دهم را در رودسر و یازدهم و دوازدهم (پنج و شش ادبی) را در دبیرستان داریوش لنگرود گذراند و در سال 1340 مقام نخست رشته ادبی گیلان را در بین تمام دانش آموزان بدست آورد.

در سال پنجم رشته ادبی بود که نشریه "پیام داریوش" را منتشر کرد؛ در سال 1341 وارد دانشگاه تبریز شد و در سال 1344 دررشته  ادبیات و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات "زبان و ادبیات ماچیان" را منتشر کرد که سهم بسزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاههای معتبر جهان داشت. این مقالات مورد تشویق اساتید ادبیات قرار گرفت.

در سال 1346 و بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه به استخدام آموزش و پرورش رشت در آمد؛ وی همچنین در مدرسه عالی مدیریت گیلان (لاهیجان)، موسسه عالی بازرگانی رشت، دانشگاه ابوریحان (تالش و تنکابن) و مدرسه عالی پرستاری نیز تدریس می کرد.

در سال 1358 به درخواست مدیرکل آموزش و پرورش وقت استان گیلان، ریاست دانشسرای راهنمایی تحصیلی را قبول کرد و در آبان همان سال با حفظ سمت سرپرستی مرکز تربیت معلم پسران استان به وی واگذار شد.

پس از انقلاب مدتی در دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی و آموزشکده چمران تدریس کرد؛ در سال 1368 به سمت معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت منصوب شد و تا سال 1373 این همکاری ادامه داشت.

فرض پور، مولف کتاب "دستور زبان فارسی" است که از سال 76 در دانشگاه تدریس می شود؛ همچنین جزو هیئت مؤلفین "دائرة المعارف تشیع" است و مقالاتی از ایشان در این مجموعه منتشر شده است.

وی، مقالات متعددی در زمینه ادبی، زبان شناسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در روزنامه ها و مجلاتی چون آزادی، عصر تبریز، طلوع اسلام، اطلاعات، کادح (نشریه استانی)، گیلان نامه، نشر دانش و... منتشر کرده است.

همچنین ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونو گرافی اشکور، فرزانگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران از استاد فرض پور به چاپ رسیده است.

وی، سابقه فعالیت در شورای آموزش و پرورش گیلان، هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد رشت، هیات امنای کتابخانه ملی رشت، جمعیت نشر فرهنگ گیلان و دبیر شورای انتشارات دانشگاه آزا اسلامی واحد رشت را نیز دارد.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon