انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور لبنان؛ نگرانی از خلأ سیاسی قدرت

انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور لبنان؛ نگرانی از خلأ سیاسی قدرت

خبرگزاری تسنیم: جمهوری لبنان در حالی شاهد بالا گرفتن رایزنی‌های سیاسی به منظور انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور پس از استقلال از فرانسه است که این دور از انتخابات با توجه به بحران های منطقه تحت الشعاع مسایل گوناگونی قرار گرفته است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جمهوری لبنان در حالی شاهد بالا گرفتن رایزنی های سیاسی به منظور انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور پس از استقلال از فرانسه است که این دور از انتخابات با توجه به بحران های منطقه ای موسوم به "بهار عربی" تحت الشعاع مسایل گوناگونی قرار گرفته است.

بر اساس قانون اساسی لبنان که فرانسوی ها از زمان قیمومیت خود به دلیل تاثیر فراوانی که در این کشور داشته در روند تدوین آن نقش گسترده ای ایفا کرده اند، رییس جمهور لبنان به عنوان مهم ترین جایگاه سیاسی و کشوری از میان مسیحیان مارونی مذهب انتخاب می شود.


رییس جمهور لبنان با رای مستقیم مردم این کشور انتخاب نمی شود، بلکه در پایان دوره شش ساله یک رییس جمهور، پارلمان لبنان طی مدت زمانی تقریبا دو ماهه، موظف به تشکیل جلسه و بررسی پرونده نامزدهای این سمت هستند تا در نهایت، پس از انجام رای گیری، شخص پیروز به کاخ ریاست جمهوری لبنان، واقع در منطقه «بعبدا» در حومه جنوب شرقی بیروت راه یابد.
لبنان، به دلیل جغرافیای انسانی خاص خود، از جمله کشورهایی به شمار می رود که در آن طوایف مختلف با اجماع یکدیگر حکومت می کنند و در عمل هیچ اکثریتی چه از منظر مذهبی و چه از منظر طایفه ای وجود ندارد؛ بنابر این در این کشور، اکثر مسایل به بزرگترین بحران های ملی تبدیل می شود که جدید ترین آنها، مساله تشکیل دولت «تمام سلام» نخست وزیر لبنان بود.
تمام سلام که پس از استعفای «نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان، در آغازین روزهای سال 1392، مکلف به تشکیل دولت جدید این کشور شده بود، به دلیل اختلافات سیاسی میان احزاب مختلف، نهایتا پس از 10 ماه خلأ سیاسی در کشور، توانست دولت خود را در زمستان 92 برای کسب رای اعتماد به پارلمان لبنان معرفی کند.
مساله انتخاب رییس جمهور نیز از این امر مستثنا نبوده و تقریبا در تمامی دوره ها، با جنجال های سیاسی گسترده و نسبتا طولانی مدت، رییس جمهور جدید لبنان به کاخ بعبدا راه می یابد؛ بویژه آنکه نامزدها برای این امر، در اولین جلسه رای گیری نیازمند کسب حد اقل دو سوم از آراء نمایندگان و در جلسات آتی نیازمند کسب اکثریت آرا (پنجاه درصد بعلاوه یک رای) هستند.


"میشل سلیمان" رییس جمهور فعلی لبنان نیز که واپسین روزهای اقامت خود را در کاخ ریاست جمهوری این کشور سپری می کند نیز به سختی تمام توانست به این سمت دست یابد.
سلیمان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری لبنان در سال 2008 بود، نهایتا با موافقت جریان های لبنانی و امضای توافقنامه موسوم به "دوحه" که با تلاش "حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر وقت قطر تنظیم شد، با حضور برخی شخصیت های عالیرتبه بین المللی از جمله "عمرو موسی" دبیر کل وقت اتحادیه عرب، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان، "ولید معلم" وزیر خارجه سوریه، "منوچهر متکی" وزیر خارجه وقت کشورمان و "برنار کوشنر" وزیر خارجه وقت فرانسه به ریاست جمهوری لبنان رسید.
این در حالی بود که لبنان در سال 2008، وضعیتی مستقر و با ثبات نسبی را شاهد بود؛ حال با وجود تاثیرات گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی که این کشور طی سه سال اخیر از بحران جاری در سوریه پذیرفته، احتمال سخت تر بودن اوضاع به منظور انتخاب رییس جمهور جدید لبنان دور از انتظار نیست و ممکن است که یک خلأ سیاسی بزرگتر در انتظار این کشور باشد.


بنا بر گزارش ها، تا این لحظه تنها شخصی که خود را به شکل رسمی و علنی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده، "سمیر جعجع" رییس حزب مسیحی "نیروهای لبنانی" از احزاب اصلی جریان 14 مارس است و کاندیداتوری دیگر شخصیت ها از جمله ژنرال "میشل عون" رییس جریان "آزاد ملی"، "امین جمیل" رییس حزب "کتائب" و "سلیمان فرنجیه" رییس حزب "المرده" از جمله احتمالات قوی به شمار می رود.
به نظر می رسد که کاندیداتوری جعجع، به دلیل سابقه محکومیت و حبس او به جرم قتل برخی شخصیت های سیاسی لبنان از جمله "رشید کرامی" نخست وزیر اسبق، دست داشتن در جنایت هولناک کشتار آوارگان فلسطینی در اردوگاه های "صبرا و شتیلا" و همچنین مساله ربایش چهار دیپلمات ایرانی، تنها نوعی نمایش سیاسی یا سهم خواهی باشد، چرا که این سوابق به نوعی موانعی قانونی بر سر راه جعجع برای رسیدن به ریاست جمهوری به حساب آمده و بعید به نظر می رسد که احزاب وابسته به جریان هشت مارس (نزدیک به حزب الله) با انتخاب او موافقت به عمل آورند.
رییس حزب مسیحی نیروهای لبنانی که هفته قبل برنامه های خود را در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام داشت، به نظر می رسد که خود نیز به دلیل کارنامه سیاه گذشته خود، به پیروزی امید چندانی نداشته باشد.

 

این در حالی است که روزنامه لبنانی الجمهوریه به نقل از نبیه بری نوشت : جریان 8 مارس یک نامزد دارند که نامزدهای دیگر به نفع وی کنار رفته‌اند، این فرد میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان است، اما در میان 14 مارس چندین نامزد مطرح است
به هر حال "نبیه بری" رییس مجلس لبنان، روز چهارشنبه هفته آتی، یعنی سوم اردیبهشت ماه را به منظور رایزنی پیرامون انتخاب رییس جمهور جدید این کشور اعلام کرده است و باید منتظر ماند که این فرایند مهم در صحنه سیاسی لبنان چه سمت و سویی خواهد یافت.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت