گزینش و شناسایی افراد در بنیاد ملی نخبگان خالی از ایراد نیست

گزینش و شناسایی افراد در بنیاد ملی نخبگان خالی از ایراد نیست

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شکل گزینش و شناسایی افراد در بنیاد ملی نخبگان خالی از ایراد نیست، افزود: نخبگان باید بر اساس کار آفرینی رتبه‌بندی و گزینش شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری که در اردوگاه شهید باهنر با اشاره به اینکه شما دانش آموزان تصمیم نهایی برای آینده کشور را می‌گیرید، اظهار داشت: اینکه برای آینده این مملکت چه برنامه‌ای دارید تصمیم نهایی با شماست و اینکه مانند نخبگان ما دوران تحصیل را در ایران بمانید یا به خارج از کشور روید نیز تصمیم با شماست، اما آن چیزی که از حالا باید در خود تقویت کنید و مهم است، این است که حتی اگر هم رفتید به کشور برگردید.

وی با اشاره به اینکه راهی را که آغاز کرده‌اید باید ادامه دهید، اظهار داشت: منظور راه علم، تحقیق و پژوهش است و نه آن علمی که تنها با حفظ فرمول و گرفتن نمره بدست بیاید.

هنوز دانش آموزان را بر پایه حفظیات و نمرات می‌سنجیم

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه با تمام اصلاح‌هایی که در آموزش و پرورش ‌صورت گرفته و تغییرات انجام شده هنوز دانش آموزان را بر پایه حفظیات و نمرات می‌سنجیم نه با دید فناوری و پژوهش تصریح کرد: برای پیشرفت باید نسل جدید را باور کنیم و میزان سنجش را بر پایه دانش و فناوری در نظر بگیریم. ما از شما دانش آموزان نمی‌خواهیم که فرمول‌ها را حفظ کنید بلکه می‌خواهیم به صورت کاربردی این فرمول‌ها را درک کنید. این نیاز آینده کشور ایران است.

 ستاری با بیان اینکه اغلب نخبگان و کسانی که توانسته‌اند دنیا را متحول کنند سنی کمتر از 30 سال داشته‌اند، گفت: نسل ما دیگر تغییری نخواهد کرد و قرار نیست گام مهمی بردارد، این‌بار نوبت نسل جدید است و درهای آینده به روی شما گشوده است. قطعا اگر قرار است اتفاقی بیافتد سرمایه‌گذاری باید روی نسل جوان و تا قبل از سی سالگی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه همیشه انسان‌هایی که شکست را تجربه می‌کنند، درک بهتری از شرایط دارند و برای پیروزی آماده‌ترند، ادامه داد: همیشه باید به کسانی که شکست را متحمل می‌شوند فرصت دوباره‌ای داد و اگر بازهم شکست خوردند، فرصت دوباره‌ای به آنها بدهند. قطعا کاری می‌کنند که تمام شکست‌هایشان را جبران کنند. این نیاز امروز دانش‌آموزان است و معلمان و مربیان باید به آن توجه داشته باشند.

آمادگی معاونت علمی برای تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید براینکه هم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری آمادگی دارد تا تمام پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش را به امکانات تجهیز کنند گفت: مساله دانش آموزان برای این معاونت و بنیاد ملی نخبگان بسیار حائز اهمیت است و مساله پژوهش‌سراها و طرح شهاب جزو مسایل اصلی است که ما با وزارت آموزش و پرورش در آن همکاری می‌کنیم.

وی افزود: همچنین جزو برنامه‌های این معاونت است تا ارتباط بین صنایع فعال در حوزه بیو تکنولوژی و پژوهش سراها برقرار شود و همچنین در پی آن هستیم که ارتباطی ثابت و سازنده در این حوزه ایجاد کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه مساله دانش آموزان برای معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان دارای اهمیت فراوانی است، گفت: برخی از ورودی‌های بنیاد ملی نخبگان مخترعین، بعضی هم نفرات برتر کنکور و المپیادها هستند.

وی با اشاره به اینکه قطعا شکل گزینش و شناسایی افراد در بنیاد ملی نخبگان خالی از ایراد نیست، افزود: برای گزینش استعدادهای برتر و نخبگان باید بر اساس کار آفرینی رتبه‌بندی انجام شود در حالی که در حال حاضر این گزینش بر اساس نمره بوده و این شکل گزینش اشتباه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حتی درس‌هایی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان می‌دهیم بر اساس کارآفرینی برنامه‌ریزی نشده‌اند تصریح کرد: در حال حاظر کسانی را تقویت می کنیم که فقط مدرک دارند، در حالی که باید طوری رفتار کنیم که دانشجویان بعد از پایان تحصیل در رشته‌‌شان قابلیت این را داشته باشند که تولید کننده باشند و نیازی از نیازهای کشور را مرتفع کرده و برای کشورشان ارزش افزوده داشته باشند. نقاط قوت در این زمینه در آموزش و پرورش بحث پژوهش‌سراها و سازمان فنی و حرفه‌ای است.

حمایت از کریدورهای تجاری‌سازی دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید براینکه برای راه‌اندازی کسب و کار دانشگاهیان این معاونت حاضر است در کریدورهای تجاری‌سازی تا جایی که امکان دارد با وام‌های کم‌بهره به حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو بپردازد افزود: البته اگر از دادن پول بلاعوض خودداری می‌کنیم به این دلیل است که پول بلاعوض منبع فساد برای شخص می‌شود و نمی‌گذارد شخصیت وی شکل بگیرد، باید شخص بداند پولی که می گیرد را باید به هرحال بازگرداند و در این زمینه تلاش کنند.

سورنا ستاری خطاب به دانش آموزان ادامه داد: شاید بعضی از شماها در بیست سال آینده از کشور خارج شده باشید و یا در تردید باشید که بمانید یا بروید، اما در هر حال باید به یاد داشته باشید که همه ما به این سرزمین تعلق داریم.کشور برای ما هزینه کرده است و ما نسبت به این موضوع مسئولیت داریم و باید برای آن ارزش افزوده ایجاد کنیم. باید بتوانیم هزینه‌ای که کشور و خانواده‌هایمان برای ما کرده‌اند به آن برگردانیم. ما باید برای ایران اسلامی باشیم.

وی  با اشاره به اینکه برای رسیدن به سند چشم‌انداز ملی در سال 1404 در رشته زیست فناوری نیاز به پتانسیل 10 برابری داریم تصریح کرد: امیدواریم نفوذ زیست فناوری در کشور به خوبی رخ دهد. در حال حاظر نیز شرکت‌های بسیار قابلی در کشور فعال هستند که در حوزه بایو، داروهای نو ترکیب، کشاورزی و غیره فعالیت می‌کنند. هنر ما این است که  شما دانش آموزان و آینده سازان را به این شرکت ها وصل کنیم، البته نه برای استخدام بلکه به این دلیل که کار را بیاموزید و توانمند شوید و برای خودتان کسب و کار راه بیاندازید و برای کشور کارآفرینی نیز داشته باشید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: هنر این معاونت و مسئولان کشور این است که انگیزه‌های دانش آموزان را حفظ کرده و در راه پرورش آن گام بردارند.

ستاری با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری آمادگی کامل دارد تا در حوزه زیست فناوری از دانش آموزان و فعالان این حوزه حمایت کند افزود: امیدواریم این جشنواره پل امیدی باشد  میان دانش آموزان و صنایع فعال در این حوزه و ایده‌هایی که برای آینده‌ می‌توانید داشته باشید. شما آینده را دارید و این سرمایه‌ای است که هیچ یک از ما نداریم. ما شکل نمی‌گیریم و تغییر جهت نمی دهیم، ولی این شما هستید که  فرصت دارید آینده خودتان را انتخاب کنید و شکل دهید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان گفت: در حوزه زیست فناوری این معاونت آمادگی دارد تمامی امکاناتی که در معاونت و سازمان‌های وابسته به معاونت وجود دارد، حتی امکانات شرکت‌های خصوصی را برای شما دانش‌آموزان به کار بگیرد. شما نیز باید بدانید هرگز قرار نیست در آینده کارمند دولت باشید. شما باید کارآفرین باشید و برای جامعه‌تان تاثیر گذار باشید، در این صورت است که شما موفق خواهید بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon