آمریکا برای مصادره آسمان‌خراش ایران در نیویورک یک گام دیگر برداشت

آمریکا برای مصادره آسمان‌خراش ایران در نیویورک یک گام دیگر برداشت

خبرگزاری تسنیم: دولت آمریکا برای تسهیل مصادره ساختمان ۳۶طبقه متعلق به شرکتی ایرانی در نیویورک به‌نفع آمریکایی‌های مدعی قربانی شدن در حملات تحت حمایت ایران موافقت کرد تا عایدات ناشی از فروش این آسمان‌خراش بین افراد مذکور تقسیم شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی اعلام کرد دولت آمریکا موافقت کرده است تا عایدات ناشی از فروش آسمان‌خراش منهتن، مرتبط با ایران را بین خانواده‌هایی که ادعا شده است از حملات تحت حمایت ایران آسیب دیده‌اند، تقسیم کند.
این مصالحه بین وزارت دادگستری آمریکا و خانواده‌های مدعی قربانی حملات تحت حمایت ایران انجام شده است که جدیدترین اتفاق در پرونده مربوط به ارتباط بین ساختمان منهتن و دولت ایران است.
مالکیت بخش عمده‌ای از این آسمان‌خراش متعلق به بنیاد علوی است که یک سازمان غیرانتفاعی برای ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی می‌باشد. این ساختمان 36طبقه با مساحت 382 هزار و 500 فوت مکعب، در نبش خیابان پنجم و خیابان پنجاه و دوم غربی نزدیک مرکز راکفلر و کلیسای سنت پاتریک واقع شده است.
در دعوایی حقوقی که در سال 2009 مطرح شد، دفتر دادستانی منطقه منهتن ادعا کرد که بنیاد علوی تحت کنترل دولت ایران قرار دارد. دادستان همچنین گفت که دو مالک کوچک‌تر این ساختمان، یعنی شرکت‌های آسا کورپوریشن و آسا کو‌الیتیدی، شرکت‌هایی صوری هستند که تحت حمایت بانک ملی ایران فعالیت می‌کنند.
سال گذشته، کاترین فورست، قاضی منطقه‌ای در دادگاه فدرال منهتن حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه مالکان این آسمان‌خراش به‌صورت عامدانه و به‌خلاف قوانین آمریکا «دارایی‌های ایران را پوشش می‌داده و مخفی می‌کرده‌اند» و این ساختمان باید توسط دولت آمریکا مصادره شود.
در ماه مارس، قاضی فورست حکم داد که گروهی از خواهان‌های خصوصی که توانسته‌اند حکمی را مبنی بر اینکه آنها قربانی یا متأثر از حملات تحت حمایت ایران بگیرند و آنهایی که ادعاهایی را علیه این ساختمان مطرح کرده‌اند، حق دارند که کنترل این آسمان‌خراش و دیگر اموال متعلق به خواندگان را به دست بگیرند. خواهان‌ها شامل خانواده‌های افراد کشته‌شده در بمب‌گذاری سال 1983 مقر نظامیان آمریکایی در بیروت هستند. در این حادثه 241 نظامی آمریکایی کشته شدند.
قاضی فورست در حکم خود مشخص نکرده است که آیا در تصرف این اموال، دولت آمریکا اولویت دارد یا خواهان‌های خصوصی. بر اساس مصالحه‌ای که اخیراً به دست آمده است خواهان‌های خصوصی اولویت خواهند داشت.
دادستان پریت بهارارا با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «با این مصالحه، ما گام مهمی را به‌سمت تکمیل فرآیندی که بزرگ‌ترین مصادره مرتبط با تروریزم و همچنین جبران خسارت برای قربانیان تروریزم می‌باشد، برداشته‌ایم».

انتهای پیام/85*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه