مهم‏ترین مؤلفه عزم ملى و مدیریت جهادى

مهم‏ترین مؤلفه عزم ملى و مدیریت جهادى

خبرگزاری تسنیم: براى تحقق هرچه بهتر آرمانهاى امام راحل(ره) و شهداى پرافتخار و به ‏ویژه نهادینه ‏سازى شعار سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملى و مدیریت جهادى» با نقشه راهى روشن و شفاف، لازم است بازتوجهى به شاخص‏هاى هر کدام از این دو دیدگاه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «مردم‏‌سالارى دینى مهم‏ترین مؤلفه عزم ملى و مدیریت جهادى» به شرح ذیل است:

  از همان روزهاى آغازین پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون، همواره دو برداشت از نوع حاکمیت در داخل نظام مطرح بوده است. یکى مردم‌‏سالارى سکولار و دیگر مردم‏سالارى دینى، البته چنان‏که ملاحظه مى‌‏فرمایید هر دو جریان یک وجه مشترکى دارند، آن‏ هم تأکید بر مردم به‏‌عنوان مهم‏ترین کانون قدرت و اقتدار کشور که با عزم ملى در عرصه‌‏هاى مختلف تجلى مى‌‏یابد.
اما این‏که مردم در چارچوب چه بینشى و دیدگاهى تعریف بشوند، مورد بحث و تأمل است. این همان محل نزاع و جبهه‌‏گیرى‏ها و مرزبندى‏‌هاى حتى مبنایى و ریشه‌‏اى در حوزه سیاسى و فرهنگ و مدیریت است، یک جهت با اصالت‏‌دادن به آموزه‌‏ها و آرمانهاى دینى و مکتبى تحت عنوان مردم‏‌سالارى دینى و دیگرى با اثرپذیرى از اندیشه‏‌هاى اومانیستى و لیبرال دمکراسى غربى تحت عنوان مردم‏‌سالارى سکولار، مطرح مى‌‏باشد. این دو نوع بینش و نگرش، هر یک منشأ نوع خاصى از مواضع، تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها و راهبردها در عرصه‏‌هاى مختلف سیاسى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى قرار مى‏‌گیرد.
بعضى اصرار دارند تا اختلاف مواضع و تشتت آرا در درون حاکمیت و نظام را صرفاً سلیقه‌‏اى و ذائقه‏‌اى القا نمایند؛ در حالى‏‌که واقعیت‌‏هاى جارى جامعه به‌‏ویژه آنچه به رنگ فتنه 88 و دنباله‏‌هاى مرموز آن ظاهر گردید، نشان از اختلاف در نظرات و دیدگاه‌‏هاى مبنایى و بنیادین داشته و دارد؛ لذا براى تحقق هرچه بهتر آرمانهاى امام راحل(ره) و شهداى پرافتخار انقلاب و به‏‌ویژه نهادینه‏‌سازى شعار سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملى و مدیریت جهادى» با نقشه راهى روشن و شفاف، لازم است بازتوجهى به شاخص‏هاى هر کدام از این دو دیدگاه داشته باشیم تا جایگاه نظریه مردم‏سالارى دینى در فرایند الگوى پیشرفت نظام و جامعه اسلامى با عزم ملى و مدیریت جهادى نمود ملموس‏‌ترى پیدا نماید.
الف - شاخص‏هاى مردم‏سالارى سکولار
1. ترویج روحیه اشرافى‏‌گرى و اصالت‏‌بخشى به سرمایه و ثروت؛
2. اعتقاد به اقتصاد آزاد به‏‌جاى اقتصاد مقاومتى و تولید و مصرف و توزیع به هر شیوه ممکن؛
3. ترویج تجمل‏گرایى به‏‌عنوان عاملى براى ارزش‏گذارى اجتماعى؛
4. بى‌‏توجهى و بى‏‌اعتقادى نسبت به عدالت اجتماعى؛
5. بى‌‏توجهى به فرهنگ عمومى و گرایش به ولنگارى فرهنگى؛
6. مسامحه و انفعال در برابر قدرتهاى خارجى؛

7. عدم تعصب و پایبندى نسبت به آرمانها و ارزشهاى دینى و مکتبى و انقلابى؛

8. ارتجاع و واپسگرایى و معامله بر سر ارزشهاى دینى و انقلابى؛

9. مصلحت‏‌اندیشى سوداگرایانه؛
10. پذیرش بدون چون و چراى قواعد بین‌‏المللى و عمل در چارچوب آن؛
11. تعامل و سازش با نظام سلطه و...
ب - شاخص‏هاى مردم‏سالارى دینى‏
1. تکلیف‏‌گرایى الهى، احساس وظیفه و تکلیف مدارى؛
2. پایبندى به ولایت مطلقه فقیه، با اعتقاد به پیوستگى ولایت فقیه با ولایت ائمه معصومین(ع)؛
3. همسان‌‏بودن اختیارات ولایت فقیه با پیامبر عظیم‏‌الشأن و ائمه معصومین(ع)
4. تبعیت و اطاعت همراه با وثوق و اعتماد از ولایت و رهبرى دینى؛
5. فصل‏‌الخطاب دانستن ولایت فقیه؛
6. استکبارستیزى، (مبنایى‏‌بودن و حقیقى‌‏دانستن تقابل با دشمنان اسلام، نه ابزارى و صرفاً جهت دشمن‏‌هراسى)؛
7. ظلم‌‏ستیزى و ظلم‌‏ناپذیرى؛
8. تأکید و ترجیح مصالح اسلامى و انقلابى و منافع ملى بر هر چیز دیگر؛
9. تأکید بر مصالح و منافع در چارچوب اصول اعتقادى و انقلابى؛
10. اعتقاد به تجدیدنظر در قواعد نظام بین‏‌الملل، زیرا آنچه امروز در سطح جامعه بین‏‌الملل جریان دارد، جز تأمین منافع صاحبان قدرت و جریانهاى استکبارى، چیز دیگرى نیست؛
11. مقاومت و ایستادگى در برابر تعامل و سازش؛  و...
در دیدارى که چندى قبل، روحانیون شاغل در نیروهاى مسلح با امام خامنه‌‏اى(مدظله‌‏العالى) داشتند، معظم‌‏له توصیه به ارتباط بیشتر با افراد و آحاد مردم به‌‏ویژه ارتباط معنوى و عاطفى نمودند، چه آن‏که قوام نظام و انسجام ملى مستلزم حفظ مهم‏ترین پایه قدرت و اقتدار یعنى مردم مى‌‏باشد و البته مدیران خرد و کلان در نظام اسلامى وقتى توفیق خدمت صادقانه‌‏تر و بیشتر مى ‏یابند که علاوه بر داشتن روحیه و تفکر جهادى، از پشتوانه عزم ملى نیز برخوردار باشند و این امر با رعایت کرامت و حرمت توده‌‏هاى مردم امکان‏‌پذیر خواهد بود.
انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon