دانشگاه‌ها فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا دهند

دانشگاه‌ها فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا دهند

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه ماکو گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ دانشگاه ها و مراکز علمی حوزوی در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه نقش آفرین تر از گذشته ظاهر شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، حجت الاسلام ایوب رنجری در خطبه های این هفته نماز جمعه ماکو با دعوت نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: تقوا آثار و برکات فراوانی در زندگی به دنبال دارد که از جمله آنها آراستگی به اخلاق نیکوست.

امام جمعه ماکو تصریح کرد: برخی اوقات زندگی انسان در جاده ای صاف و سرشار از نعمت های خداوندی به پیش می رود در حالی که در برخی اوقات به صورت سرآشیبی است و آن وقتی است که انسان به معصیت و گناه دست می زند.

رنجبری با اشاره به فرا رسیدن روز ارتش افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران 48 هزار شهید و 200 هزار نفر جانباز برای اهتراز پرچم سربلندی ایران تقدیم انقلاب و نظام اسلامی مان کرده است.

وی بیان کرد: یادآوری رشادت ها و دلیری های ارتشیان بر همگان ضرورت دارد و در این رابطه اگر ارتش جمهوری اسلامی ایران را با زمان طاغوت مقایسه کنیم مشاهده می شود که ارتشیلن امروزی ارتشی ولایی و مکتبی هستند که اجازه تجاوز بیگانگان به حریم کشورمان را نمی دهند همانطور که نقش ارتش در حل غائله کردستان و جنگ تحمیلی به خوبی مشهود بود.

امام جمعه ماکو در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران گفت: به طور حتم هر اندازه از عظمت و بزرگواری بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری(س) صحبت شود، کم است.

رنجبری افزود: به طور حتم روز زن روز اقتدا به حضرت زهرا(س) توسط بانوان جامعه است و همانگونه که دخت رسول خدا(س) به تربیت فرزندانی نیکو پرداختند زنان جامعه نیز باید در تربیت اسلامی و دینی فرزندان خود به بانوی دو عالم تاسی کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی ها به دنبال خدشه دار کردن مقام زن در دنیا هستند در حالی که نقش زن در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی و تربیتی بالاتر از مردان است و در این رابطه تربیت فرزند از شریف ترین اعمال برای یک زن محسوب می شود.

امام جمعه ماکو افزود: با توجه به اینکه نگاه به زن در جامعه به اصطلاح متمدن غربی نگرشی ارزشی نیست بنابراین زنان جامعه باید تلاش کنند تا با الگو گیری از حضرت ام ابیها(س) مظلومیت زن و جنس مونث را در دنیا از بین ببرند.

رنجبری با اشاره به روز دوم اردیبهشت ماه و تاسیس سپاه پاسداران تصریح کرد: به طور حتم نقش سپاه در پیروزی انقلاب اسلامی و غلبه بر طاغوت غیر قابل انکار است چون به فرموده امام خمینی(ره) اگر سپاه نبود کشوری نیز وجود نداشت.

وی افزود: سپاه پاسداران در روز دوم اردیبهشت ماه سال 58 تشکیل و سر منشاء بسیاری از خدمات مانند حفاظت از شخصیت های سیاسی و غلبه بر جریان تجزیه طلبی کردستان شد بنابراین تمامی ارتش های دنیا باید از معنویتی که در سپاه پاسداران کشورمان است الگو گیرند.

امام جمعه ماکو با اشاره به فرا رسیدن سالروز انقلاب فرهنگی در دوم اردیبهشت ماه گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی عنوان کردند، بنابراین انقلاب و فرهنگ مسله ضروری است.

رنجیری تصریح کرد: انقلاب امام خمینی(ره) ماهیتی سکولاریسمی و مادی نداشت بلکه انقلابی اسلامی و مکتبی بود بنابراین با توجه به اینکه برای به دست آوردن این انقلاب هزینه های فراوانی صرف شده بنابراین با صرف شعار دادن، انقلاب فرهنگی تحقق نمی یابد.

وی افزود: اقتصاد از فرهنگ نیز بالاتر است تا جایی که مقام معظم رهبری فرمود فرهنگ مجرای تنفسی برای یک جامعه است بنابراین نباید جلوی این مجرای تنفسی گرفته شود.

امام جمعه ماکو گفت: پس همه مراکز فرهنگی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید در زمینه تغییر فرهنگ عمومی با مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

وی با اشاره به هفته زمین پاک بیان کرد: به طور حتم آحاد مختلف مردم باید از محیط زیست خود حفاظت و حراست کنند و در این زمینه مسئولان نیز باید برای حل مشکل دریاچه ارومیه چاره اندیشی کنند چون خطر آلاینده ها محیط زندگی ما را تهدید می کند بنابراین تا زمانی که زمین پاک نباشد جامعه پاک نمی شود.

امام جمعه ماکو در خاتمه با اشاره به هفته مشاغل تصریح کرد: در این زمینه نیاز است والدین و مشاوران تحصیلی نوجوانان را در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل راهنمایی کرده تا آنان براساس علاقه و استعداد خود مشغول تحصیل در رشته و یا شغلی خاص در آینده شوند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon