عدم تحقق اهداف برنامه پنجم برای توسعه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده


عدم تحقق اهداف برنامه پنجم برای توسعه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده

خبرگزاری تسنیم: طبق تأکید برنامه پنجم توسعه می بایست طول خطوط لوله انتفال نفت خام و فرآورده های نفتی ایران تا پایان سال ۹۴ به ۱۶.۳ هزار کیلومتر برسد اما با وضعیت موجود به طور قطع این هدف گذاری برنامه پنجم محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی کشور که اکنون در مرز 14 هزار کیلومتر است می بایست طبق هدف گذاری و نیازسنجی صورت گرفته در قالب برنامه پنجم توسعه کشور تا پایان سال 94 به بیش از 16 هزار و 300 کیلومتر برسد.

اما در طی سالهای گذشته با کندی نوسازی خطوط لوله فرسوده، عملا پروژه های توسعه ای این بخش نیز تحت تأثیر قرار گرفته اما عامل مهم عدم توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را باید در جای دیگری جستجو کرد.

عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص دلیل محقق نشدن اهداف برنامه پنجم توسعه در این شرکت به تسنیم گفت: احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی به تنهایی نمی تواند در دستور کار قرار گیرد بلکه احداث هر خط انتقال باید با توجیه فنی و اقتصادی همزمان با احداث و در مدار بهره برداری قرار گرفتن واحد جدید پالایشگاهی یا مراکز جدید مصرف باشد.

وی افزود: به طور مثال قرار بود پالایشگاه جدید در کرمانشاه و یا تبریز احداث شود، اگر این پروژه ها اجرایی شود ما نیز به موازات آن باید خطوط لوله انتقال را احداث کنیم اما اگر این پروژه ها اجرایی نشود طبیعتا اجرای پروژه های احداث خطوط لوله نیز به تأخیر می افتد.

از اینرو تأخیر در اجرای طرح های پالایشی کشور، نه تنها رسیدن به اهداف برنامه پنجم در بخش پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی را دست خوش تغییر می کند، بلکه موجب شده اهداف این برنامه کلان ملی در توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی نیز محقق نشود.

جعفری نسب همچنین در خصوص برنامه این شرکت در سال جاری به تسنیم گفت: برنامه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برای سال 93 هم برنامه توسعه ای است و هم نوسازی، به طوری که با اتمام بخشی از پروژه های در دست اجرا، تا پایان سال جاری 200 کیلومتر خطوط جدید جایگزین خطوط قدیمی انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی می شوند و پروژه های جدید توسعه ای در سال جاری به منظور افزایش ظرفیت انتقال آغاز خواهند شد که این پروژه ها طی 2 تا 3 سال آینده به بهره برداری می رسند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه