تلاش غرب برای تضعیف جایگاه مادری در ایران

تلاش غرب برای تضعیف جایگاه مادری در ایران

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: غرب با گسترش انواع شبکه‌های مستهجن و ماهواره‌ای و با برنامه‌های خاص تلاش می‌کند تا جایگاه مادری را در کشور ایران کمرنگ کند.

به گزارش خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری تسنیم، روز 31 فروردین 1393  مصادف با روز زن و بزرگداشت مقام زن و میلاد حضرت زهرا(س)الگوی تمام زنان و مردان جهان است ولی دیدگاه کشور‌ها با یکدیگر در راستای جایگاه زنان متفاوت است و برخی زنان در کشور‌های غربی مورد ظلم قرار گرفته و حتی حق رأی ندارند این در حالی است که از منظر اسلام، ایفاى نقش‏‌هاى اجتماعى و سیاسى براى زن بسیار مهم بوده و از سوی حضور زنان در خانواده به عنوان اساس و پایه مطرح است که در این میان زنان باید در بین حضور خود در عرصه‌های مختلف و خانواده توازن برقرار کنند.

زنان در کشور اسلامی ایران دارای جایگاه شغلی، علمی، تحصیلی، بین‌المللی هستند که باید گفت این امر از بعد از انقلاب رو به افزایش است.

در این راستا امام خمینی (رة) زن را در انقلاب چه در پیدایش و چه در استمرار آن و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه اسلامى و انقلابى آن بسى بزرگ مى‌داشت. او زن را پشتوانه نظام اسلامى مى‏‌دانست و روح شریفش تا آخرین لحظات براى عزت و شرف زن ایرانى در تلاطم بود.

این خواسته امام راحل بود که دوست نداشت زنان همچون گذشته مورد ظلم و آزار قرار گیرند و آنان را به صحنه‏‌هاى فعالیت کشاند و به آنان آموخت که راه اسلام همان راه تعالى و رشد است و الگوى کامل زن را که حضرت فاطمه(س) بود به همگان شناساند.

خبرگزاری تسنیم در راستای فرا رسیدن روز زن و گرامیداشت مقام مادر سلسله مصاحبه‌ای با کارشناسان و صاحب‌نظران داشته است که اکنون به گفت‌و‌گویی با صدیقه حجازی، مدیرکل امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پرداخته است که در ذیل می‌خوانید.

رشد جایگاه زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی

* تسنیم: در خصوص جایگاه زنان در کشور اسلامی ایران توضیح دهید؟

* حجازی: ضمن تبریک فرا رسیدن روز زن و مادر باید بگویمزنان در کشور اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای شدند که می‌توان گفت در تمام عرصه‌های مختلف از جمله بین‌الملل، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی توانستند توانمندی‌های خود را نشان دهند. در واقع انقلاب اسلامی و فرهنگ غنی اسلام و مناسبت‌ها از جمله روز میلاد حضرت زهرا(س) که روز زن است هرچه بیش‌تر جا افتاد و مردم آن را گرامی دانستند. 

 

روز زن یک روز تشریفاتی نیست بلکه ما در این روز میلاد حضرت زهرا(س) الگوی تمام زنان و مردان را گرامی می‌داریم و یادآوری می‌کنیم که جهان اسلام از این الگوی بزرگ استفاده کند. همچنین باید بگوییم این الگو در پیشرفت‌ها و افزایش موقعیت و جایگاه زنان بسیار مؤثر است. که به طور کلی زنان ایرانی بعد از انقلاب و با وجود الگوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) توانستند جایگاه ویژه و شایسته‌ای کسب کنند.

قبل از انقلاب تعدادی از زنان در عرصه‌های مختلف از جمله وزیر زن، نماینده پارلمان وجود داشت ولی با وجود انقلاب اسلامی این جایگاه رشد یافته و با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست چرا که حضور زنان قبل از انقلاب انتصابی بود و از طریق رابطه‌ها صورت می‌گرفت در حقیقت هر کسی که رژیم طاغوت نزدیک بود دارای مقام بیش‌تری می‌شد. 

قبل از انقلاب زنانی که در روستا زندگی می‌کردند و به رژیم نزدیک نبودند نمی‌توانستند مقامی به دست آورند ولی اکنون زنان در هر قشری و در هر موقعیتی می‌توانند جامعه را از توانمندی‌های خود بهره‌مند سازند.امروز باوجود انقلاب و اسلام ناب محمدی زنان برای دستیابی موقعیت خود حیا و عفت خود را کنار نمی‌گذارند و دارای جایگاه ویژه‌ای هستند. 

زنان امروز نه تنها در عرصه‌های مختلف جامعه بلکه در خانواده نقش آفرینی کرده و به عنوان همسر و مادری فداکار محسوب می‌شوند و ارزش‌های اخلاقی خود را حفظ می‌کنند و همچنین از توانمندی‌های خود در جامعه استفاده می‌کنند.

نگاه غرب به زن ابزاری، شعاری و سیاسی است

*تسنیم: نظرتان در راستای حضور زنان مانند خانم افخم در عرصه‌های بین‌الملل چیست؟

* حجازی: مبنای نگاه امام خمینی(ره) به عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران این‌گونه بود که زنان نیمی از پیکره جامعه اسلامی محسوب می‌شوند و باید خودشان در سرنوشت خودشان دخیل باشند، از طرفی تاکیدات و توصیه‌های ایشان و مقام معظم رهبری همیشه به جامعه زنان ما این بوده است که بتوانند از استعدادهای درونی و خدادادی خودشان برای اعتلای خود و جامعه بهره بگیرند، طبیعتاً بعد از گذشت 3 دهه از عمر انقلاب اسلامی ایران و با توجه به سیاست شایسته‌سالاری در انتصاب و انتخاب مسئولان جامعه اسلامی ایران، باید اذعان کنیم که بانوان بسیاری طی این سال‌های بعد از انقلاب توانسته‌اند رشد و پیشرفت‌های خوبی را در عرصه‌های مختلف داشته باشد و استعدادهای درونی و بالقوه خودشان را بالفعل کنند.

با توجه به این موضوع، جا دارد که نظام اسلامی نیز به طور شایسته و مناسب از این ظرفیت‌ها و استعدادهای بالفعل برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، البته بنای ما در انتصاب بانوان در مسئولیت‌ها و سمت‌ها نباید همان نگاهی باشد که غرب دنبال می‌کند، نباید نگاهمان ابزاری، شعاری و صرفاً سیاسی باشد بلکه باید اعتقاد عمیق و قلبی به این حضور و ظرفیت داشته باشیم و صرف این‌که چه تعداد از زنان ما مناصب کلیدی را در اختیار دارند موجب افتخار جامعه ایران با نگرش اسلامی نیست، بلکه این‌که زنان این نقش‌ها را چگونه ایفا می‌کنند، حائز اهمیت است.

در یکی از مصاحبه‌ها با شبکه‌های تلویزیونی که در پاکستان با من داشتند، هنگامی‌که از من پرسیدند شما موفقیت زنان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید پاسخ دادم شاید چون در دنیا ارزیابی‌ها کمّی صورت می‌گیرد چنین انتظاری را نیز از من داشته باشید اما من می‌خواهم این ارزیابی را به شکل دیگری که متناسب با دیدگاه‌های اسلامی است بیان کنم موفقیت زن ایرانی در این بوده و است و خواهد بود که بتواند نقش‌های متفاوت خود را در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی به شکل متوازن و درست انجام دهد، اگر زن ایرانی همان‌طور که تا کنون موفق بوده است، بتواند بدون این‌که در نقشی نقصی وارد کند به نقش‌های دیگر خود بپردازد، در آن زمان ما جامعه‌ای خود را جامعه‌ای موفق و حضور و پیشرفت زنانمان را مطلوب ارزیابی می‌کنیم.

 

 

در کشورهای غربی خانواده نقش کمرنگی دارد

* تسنیم: مقایسه‌ای در خصوص جایگاه زنان در کشور و سایر کشور‌ها داشته‌ باشید؟

* حجازی: در کشورهای غربی خانواده نقش کمرنگی دارد و زنانی که شاغل هستند تنها به بیرون از محیط خانه توجه می‌کنند ولی در کشور جمهوری اسلامی ایران زنان مسلمان با حضور اجتماعی که دارند در کانون خانواده نیز نقشی ارزشمند ایفا می‌کنند.

این‌که چه تعداد وزیر و نماینده مجلس زن داریم مهم نیست بلکه کیفیت حضور زنان و پاسداشت ارزش‌های اخلاقی و عفت آن‌ها مهم است که خوشبختانه در کشور ما این امر بسیار مهم بوده و زنان توانمند با حفظ ارزش زن در جامعه حضور می‌یابند و از الگوی فاطمی خود حضرت زهرا(س) بهره می‌برند. در واقع باید دید که زنان در غرب با چه کیفیتی در جامعه حضور می‌یابند نه این‌که چه تعداد از آن‌ها در مسئولیت‌های مختلف وجود دارند.

آیا خانواده در غرب جایگاهی دارد؟ آیا فرزند و تربیت نسل آینده برای‌آن‌ها مهم است؟ 

این‌که تعداد بیش‌تر زنان بتوانند توانمندی‌های خود را به جامعه اثبات کنند و در عین حال مادری مناسب برای تربیت فرزندان و نسل آینده باشند افتخار است و اصل دستاورد در این است.در واقع زن مسلمان ایرنی با تأسی از اسلام و فرهنگ فاطمی در جامعه نقش ایفا می‌کند.

زنان در کشور ایران دارای ارزش بسیاری بوده و در سایر کشور‌ها از جمله کشور‌ها مدعی حقوق بشر از امتیاز‌های بسیاری محرومند و به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند.

زنان غربی از زنان ایرانی الگو می‌گیرند

* تسنیم: در خصوص محدودیت زنان در کشور‌های غرب توضیح دهید؟

*حجازی: مدعیان حقوق بشر غرب خود ناقض حقوق زن در کشورهای غربی هستند و دائم دم از حقوق بشر می‌زنند که در این‌جا باید گفت بسیاری از کشورهای جهان با تأسی از زن ایرانی الگو داشته و حتی در برخی از موارد برای بهدست آوردن حق قانونی خود ایران را الگو قرار می‌دهند. 

در حقیقت زنان برخی از کشورها با الگو قرار دادن زنان ایران به سوی حجاب کشیده می‌شوند ولی متأسفانه مدعیان حقوق بشر غرب نه تنها در خصوص حجاب آن‌ها را دچار محدودیت می‌کنند بلکه این زنان را از برخی حقوق محروم می‌کنند. 

در این‌جا زنگ خطر ما موضوع حجاب است که باید این امر در تمام جهان مدنظر قرار گیرد و از توسعه بی حجابی جلوگیری کنیم.

حجاب در جامعه اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است که در کشورهای غربی اگر کسی بخواهد حجاب داشته باشد از موقعیت شغلی خود می‌ترسد و در دهه‌های اخیر در کشورهای غربی شاهد وحشت زنان محجبه در آن‌جا بوده‌ایم همچنین برخی زنان در کشورهای غربی اجازه تحصیل ندارند که این نشان از محدودیت و نبود جایگاه زن در کشورهای غربی است.

در برخی کشورهای عربی زنان حق رأی و رانندگی نداشته و حق آن‌ها پایمال می‌شود. بنابراین نمی‌توان جایگاه زنان را در کشور ایران اسلامی با سایر کشورها به خصوصی آمریکا مقایسه کرد.

کشور ایران با آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی می‌داند که کشورهای غربی از جمله آمریکا پشت نقاب هستند و با نقاب بشردوستانه و عقلایی خود را نشان می‌دهند. 

مقام معظم رهبری سکاندار انقلاب اسلامی بصیرت را در مردم دیده‌اند و می‌دانند که مردم با ظاهر زیبای کشورهای غربی فریب نمی‌خورند؛ وقتی مدعیان حقوق بشر خودشان دستشان به بزرگ‌ترین جنایت‌ها آلوده است چگونه در راستای نقض حقوق زنان در کشور ما صحبت می‌کنند.

این کشورها جنایت کرده و در مقابل دیگر جنایت‌های کشور های دیگر مانند افغانستان، عراق و سرزمین اشغالی فلسطین که بسیاری از زنان و حتی کودکان را مورد ظلم قرار می‌دهند، سکوت می‌کنند. بنابراین کدام حقوق بشر و کدام حقوق زن.

دشمنان ما بیکار ننشسته‌اند و می‌خواهند زن ایرانی را با هویت اصلی خود بیگانه کنند

*تسنیم: در خصوص بحث فرهنگ حجاب در جامعه کنونی به نظر شما راهکار برای بهبود وضعیت حجاب چیست؟

*حجازی: جامعه ایران دارای شرایط ویژه‌ای به لحاظ داشته‌های فرهنگی، باورها و ارزش‌های اعتقادی و همچنین به لحاظ نگاه ویژه‌ای که از سوی سایر جوامع خصوصاً جوامع استکباری به ایران از گذشته بوده است. آن‌چه که ما به‌عنوان پدیده‌‌ای به نام بدحجابی یا ضعف در عفاف در جامعه ایران با آن مواجهیم، بخشی از آن ریشه در قبل از انقلاب اسلامی ایران دارد و آن سرمایه‌گذاری فرهنگی عظیمی است که دشمنان ما طی سال‌های زیادی توانستند از طریق رژیم وابسته پهلوی در این کشور نهادینه کنند و بخشی دیگر ناشی از هجمه شدید فرهنگی است که از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

شما مشاهده می‌کنید و می‌بینید که مردم ما نوعاً معتقد و ملتزم به آداب اسلامی هستند، شما در ایام مذهبی به ویژه ماه مبارک رمضان می‌بینید که آحاد جامعه ایران باعلاقمندی در این مراسم‌ها و برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند اما بخش‌هایی از باورهای اعتقادی در جامعه به گونه‌ای کم‌رنگ مانده‌ است.

بخش‌هایی مانند حیا، عفاف، نحوه پوشش، چه برای زنان و چه برای مردان، این موضوع در تخصص من نیست و باید جامعه شناسان و رفتارشناسان این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و علل رشد این پدیده نامطلوب در جامعه را شناسایی کنند و راهکارهای مناسب برای حل آن را بگویند، زیرا ما مشاهده می‌کنیم که مردم همچنان علاقه‌‌مند و پای‌بند به اصول دینی و مذهبی هستند و از طرفی در برخی مسائل ضعف‌هایی را مشاهده می‌کنیم بنابراین این موضوع باید دقیقا آسیب‌شناسی شود و بر اساس داده‌های درستی راه‌کارهای مناسبی ارائه شود.

اما شاید در یک نگاه گذرا به این موضوع بتوانیم کم‌کاری و ضعف در دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای خودمان را در آشنا کردن مردم با بخش‌های مختلف وظایف دینی اشاره‌ای داشته باشیم، متأسفانه به موضوع حجاب و عفاف در جامعه ما به شکل صحیح و نظام‌مندی توجه نشده است، هرگاه که این موضوع از جانب برخی از بزرگان جامعه ایران مورد تاکید و تذکر واقع شد، متاسفانه متولیان امر برخوردهای سطحی و سلیقه‌‎ای و کوتاه مدت با این موضوع را داشته‌اند و نتوانستند بخشی از باورهای دینی را به شکل عمیق به مردم معرفی کنند.

قطعاً اگر زنان و مردان ایرانی به‌درستی دریافت کنند که چگونه وظایف و احکام دینی آنها در ارتباط زنجیرگونه‌ای قرار دارد و نمی‌توان بدون آسیب به حلقه‌های دیگر حلقه‌ای را از آن جدا کرد، خود آنها پیش‌گام اجرای احکام الهی به طرز مطلوب آن خواهند بود، لذا فکر می‌کنم تبیین این مسئله از مراحل رشد و نمو کودکان ما در آموزش و پرورش که مسائل را می‌آموزند و با آنها انس می‌گیرند، این زمینه را فراهم می‌آورد که در بزگسالی کمتر دچار فعل و انفعالات فرهنگی که متاثر از فضاهای بیگانه است  بشوند، البته که دشمنان ما بی‌‌کار ننشسته‌اند، اگر می‌بینید که با موضوع جایگاه و حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران به این شکل برخورد دوگانه‌ای را به نمایش می‌گذارند، قطعاً اطمینان داشته باشید که به اشکال دیگر هم تلاش خواهند کرد که زن ایرانی، مرد ایرانی و جوان ایرانی را تا حد امکان با هویت اصلی خود بیگانه کنند تا به اهداف نامطلوب خودشان دست پیدا کنند.

انتشار اخبار غیرواقعی بنگاه‌های تبلیغاتی نسبت به نقض حقوق زن در ایران

* تسنیم: در خصوص اظهارات مدعیان حقوق بشر غرب در خصوص نقض حقوق زنان در ایران توضیح دهید؟

* حجازی: شما از طرفی می‌بینید بنگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب دائما نسبت به نقض حقوق زن در ایران مطالب غیر واقعی را منتشر می‌کنند اما همین دستگاه‌ها هم‌اکنون که زنان سوری در کشور سوریه در بدترین وضع ممکن مورد ظلم، جنایت، فشار روحی و جسمی قرار می‌‌گیرند از طریق کسانی که با کمک غرب در سوریه در حال این جنایات هستند؛ درواقع غرب پشت‌پرده جنایت به زنان در سوریه است که آن‌ها هیچ عکس‌العملی از خودشان نشان نمی‌دهند، در شرایطی که در پاکستان، افغانستان، عراق، گروه‌های تروریست که حامیان اصلی آن‌ها جوامع غربی و استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل است، این جنایات را به‌ صورت روزمره و فجیع و آشکار انجام می‌دهند و زنان بسیاری از این ناحیه آسیب‌های جدی را می‌بینند.

شما زنان سرپرست خانواده که روز به روز به جمعیت آن افزوده می‌شود را مشاهده کنید، اما دریغ از یک اقدام و حرکت بین‌المللی و رسانه‌ای در دنیا برای انعکاس این واقعیات، لذا ما با برخوردی دوگانه از جانب غرب به طور کل با مسائل حقوق بشر و به شکل خاص با حقوق زنان مواجه هستیم و قطعاً همین دشمنان در تلاش هستند که برنامه‌های مختلفی را برای تهی کردن جامعه ایران از داشته‌های ارزشمند و غنی فرهنگی خودشان انجام دهند.

مسلماً گسترش انواع شبکه‌های مستهجن و ماهواره‌ای با برنامه‌های خاص، ویژه مخاطبان ایرانی و همچنین گسترش فضاهای نامطلوب اخلاقی در فضای اینترنت و نمونه‌های دیگر، نشان می‌دهد اقدامات دشمنان ما در ارتباط با این هدف شوم، بسیار گسترده است و جا دارد که مسئولان ما، دلسوزان جامعه ایرانی، صاحب‌نظران و دست‌اندکاران تلاش کنند که آن هوشیاری لازم را به مردم ایران، خصوصاً جوانان ما که هنوز در سنینی قرار ندارند که تجارب گذشته را در اختیار داشته و بتوانند بر اساس آن تحلیل عمیق‌تری نسبت به اتفاقات پیش رو داشته باشند را بدهند و این روشن‌سازی را انجام دهند، ضمن این‌که آشنا کردن مردم با حوزه وظایف و تکالیف فرهنگی و دینی از جمله مسئولیت‌های همه بخش‌های جامعه چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر‌دولتی آن  است.

نکته‌ای که در تکمیل این موضوع می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که، شما ببینید این تلاشی که از سال‌ها پیش در خصوص هجمه فرهنگی در جامعه ایران در حال انجام است و فقط معطوف به موضوع عفاف و حجاب نیست و بخش‌های اخلاقی دیگر در جامعه را نیز درگیر می‌کند و شاید موضوع پوشش که بحثی ظاهری و مورد مشاهده و به سرعت قابل تشخیص است و عکس‌العمل برخی از دلسوزان را برمی‌انگیزد، همراه آن برخی دیگر ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری از طریق همین هجمه‌های فرهنگی در داخل کشور صورت می‌گیرد که شاید به سهولت پوشش و حجاب، قابل رؤیت نباشد.

بنابراین جا دارد که مسئولان جدی‌تر و با هماهنگی کامل در حوزه‌های مختلف برای حل چنین مسائلی اقدام کنند، متأسفانه عدم هماهنگی دستگاه‌های لازم و مرتبط، از جمله مشکلات ما در حل پدیده‌هایی است که با توجه به غنای فرهنگی و دینی که در اختیار ما است قاعدتاً نباید حل کردن آن کاری مشکل یا نشدنی باشد.

جنایت‌ها در سوریه با پشتیبانی کشور‌های غربی است

* تسنیم: در خصوص ظلم به زنان در غرب به خصوص سوریه بگویید؟

* حجازی: بسیاری از جنایت‌هایی که در سوریه رخ می‌دهد با پشتیبانی استکبار و آمریکا و کشورهای غربی است در واقع جنایت‌های بزرگ در حق مردم سوری با پشتیبانی کشورهای غربی است. همچنین باید بگویم تحریم دارو که به سلامت همه انسان‌ها مربوط است از دیگر نقض‌های حقوق بشر است. 

سوءاستفاده‌های جنسی سوری در کمپ‌ها از سوی چنین جنایتکارانی است. این چه حقوق بشری است. 

مریم رجوی سرکرده خون‌آشام دستش به خون هزاران شهید آلوده است‌ ولی در خبرگزاری‌های مدعیان حقوق بشر غرب حضور یافته و به آن افتخار می‌کند بنابراین آن‌ها در ظاهری زیبا و پوسته فریب دهنده می‌خواهند دیگران را به سوی خود بکشانند اما نمی‌دانند مردم کشور ایران هوشیار بوده و فریب و نقاب‌های کشورهای غربی را نمی‌خورند.

مسائل فرهنگی را فدای مسائل سیاسی و اقتصادی نکنیم

*تسنیم: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟

*حجازی: روز میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) که متعلق به تک تک مردم از زنان و مردان است را مجدد تبریک می‌گویم. حضرت زهرا(س) الگوی زنان ایرانی و زنان عالم هستند که باید قدر این نعمت را بدانیم. 

دشمن تلاش می‌کند که دست ما را از این فرهنگ ناب محمدی خالی کند که بنده به عنوان یک شهروند دغدغه مند عاجازنه می‌خواهم مسائل فرهنگی را جدی گرفته و مسائل فرهنگی را فدای مسائل سیاسی و اقتصادی نکنیم چرا که زیربنای تمام موارد فرهنگی است وحتی اقتصاد سالم مبتنی بر فرهنگ اعتقادی است.

کشورهای اروپایی به دنبال توسعه پایدار هستند و فارغ از فرهنگ و عدالت اجتماعی حرکت می کنند بنابراین راه به جایی نخواهند برد. کشور ایران باید از این امر درس گرفته و حرکت و نگاهش توأم با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. 

گفت‌و‌گو از انسیه آبشاری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon