پرداخت یارانه نقدی، دیر یا زود محکوم به شکست است

پرداخت یارانه نقدی، دیر یا زود محکوم به شکست است

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن تأکید براینکه دریافت یارانه حق مسلم فقیر و غنی میباشد، گفت: پرداخت یارانه نقدی، دیر یا زود محکوم به شکست است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در میزگردی تحت عنوان ((یارانه نقدی و تأثیر آن بر اقتصاد)) اظهار داشت: حذف سوبسید کالا و واقعی کردن قیمتها از زمان رؤسای جهمور اسبق یعنی آقایان هاشمی و خاتمی به جد مطرح بود اما هیچگاه به مرحله اجراء درنیامد اما جناب آقای احمدی نژاد دل را به دریا زد و بقول معروف شجاعتی بخرج داد و سوبسید کالاهای اساسی را قطع کرد و بجای آن پرداخت یارانه نقدی را در دستور کار دولت قرار داد. جدای از اینکه ایشان با چه نیتی پرداخت پول به مردم را آغاز کرد باید اذعان کنم که احمدی نژاد با این کار، کشور را مثلاً از چاله درآورد ولیکن به چاه وحشتناکی انداخت.

وی افزود: اطمینان دارم که پرداخت پول به مردم نه بخاطر کاهش مشکلات کشور و ساماندهی اقتصاد ایران بلکه بیشتر با نیت افزایش محبوبیت دولت سابق، علی الخصوص شخص احمدی نژاد انجام شد از همین رو توزیع پول آنهم بنام پرداخت یارانه نقدی موجب بروز معضلات بیش از پیش اقتصادی از جمله رشد افسارگسیخته تورم و افزایش نقدینگی در جامعه گردید. دولت سابق برای ادامه این پروژه با کمبود ریال مواجه بود لکن برای تأمین پول جهت ادامه پرداخت یارانه نقدی به ترفندهای گوناگونی متوصل گردید که بارزترین آن تأمین نقدینگی ریالی دولت از طریق تزریق و فروش مقادیر زیادی سکه و ارز دولتی در بازار آزاد با قیمتهای بالا بود که همین کار دولت باعث شد تا جایگاه بانک مرکزی ایران تا سطح یک صراف بزرگ برای دولت تنزل یافته و همچنین ارزش ریال نیز روز به روز در برابر سایر ارزها کاهش یافته و نهایتاً ارزش پول ملی چند صد درصد سقوط کند. لکن این کار نادرست احمدی نژاد غیرقابل بخشش بوده و هرگز فراموش نخواهد شد که آینده گان در باره آن قضاوت خواهند کرد.
علیپور تأکید نمود: احمدی نژاد با توزیع پول بین مردم به بهانه پرداخت نقدی یارانه ، سنگ بنای کجی را در ایران پایه ریزی کرد و دولت بعدی را هم ناخواسته به راهی هدایت کرد که دورنمای آن بسیار تیره و تاریک است بقول معروف پوست خربزه ای را زیر پای دولت تدبیر و امید گذاشته است که راه رفتن روی آن، آنهم در این برهه از زمان دست و پای دولت را خواهد شکست!! هرچند دولت یازدهم، شش ماهه دوم سال 92 را روی این پوست خربزه راه رفت و با کمترین آسیب، سال را به پایان رساند اما مشکل اصلی دولت از ابتدای سال 93 آغاز خواهد شد. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت را گرفتار و کشور را با بحران روبرو خواهد کرد. کمترین بحرانی که از امروز به بعد در پی افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر کالاهای اساسی، کشور را تهدید میکند رشد نقدینگی در جامعه، تورم 40 الی 50 درصدی، رکود مضائف، ادامه بیکاری و افزایش نرخ ارز خواهد بود. 
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در ادامه اظهار داشت: حال دولت تدبیر و امید وارد راهی شده که ظاهراً امکان برگشت در آن وجود ندارد و تصمیم دارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجراء کند و جهت ادامه این پروژه، کمافی السابق با کمبود نقدینگی روبرو است لکن برای غلبه بر این مشکل به ترفندهای گوناگونی از جمله تفکیک مردم به دارا و ندار و درخواست از یارانه بگیران جهت انصراف از دریافت پول متوصل شده است که این روند تا به امروز همچنان ادامه دارد. در این راستا مردم را تا سرکشی به حسابهای بانکی اشان تحت فشار گذاشته و حتی اعلام نمودند که اگر افراد متمکن، یارانه نقدی بگیرند آنها را چند برابر پولی که گرفته اند جریمه نقدی خواهند نمود!! از سوی دیگر وزیر اقتصاد دو روز پیش اعلام کرد که 10 میلیون نفر پولدار یارانه بگیر شناسایی شده اند که نام آنها از لیست یارانه بگیران حذف خواهد شد و چندی قبل نیز اظهار داشتند کسانیکه از دریافت یارانه انصراف دهند جایزه میگیرند و یا به آنها کارت همیاری ملی ارائه خواهد شد لکن از جناب آقای روحانی سؤال میکنم (( آن دسته از ایرانیانی که از ابتدای این پروژه در زمان دولت سابق جهت دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده و تاکنون یک ریال هم دریافت نکرده اند مستحق چه پاداشی هستند؟ و دولت محترم چگونه از آنان قدردانی خواهد نمود؟ آیا واقعاً به این افراد فکر کرده اید یا اینکه چون از ابتدا جهت دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده اند فراموش شده اند؟)).      

علیپور با اشاره باینکه دریافت یارانه نقدی حق همه ایرانیان است ادامه داد: درخصوص توزیع یارانه نقدی به مردم، در قانون هرگز اعلام نشده است که به این شخص بدهید و به آن یکی ندهید بلکه تصریح شده که وقتی سوبسیدها برداشته میشود بجای آن بین مردم یارانه توزیع خواهد شد پس دریافت یارانه نقدی و یا غیر نقدی حق مسلم همه ایرانیان اعم از دارا و ندار، غنی و فقیر و پولدار و بی پول میباشد زیرا وقتیکه کالایی گران میشود این گرانی به همه مردم تحمیل میگردد بطور مثال وقتی دولت در راستای هدفمندی یارانه ها نرخ بنزین را افزایش میدهد همه مردم ایران بنزین را به نرخ مصوب میخرند حال چه بسا کسی که فقیر است اصلاً اتومبیل نداشته باشد و هیچگاه بنزین نخرد ولی برعکس شاید یک خانواده پولدار چند خودرو داشته باشند و مجبور باشند بنزین را برای مصرف خودروهایشان گرانتر از قبل خریداری کنند پس ملاحظه میفرمائید که فشار این افزایش قیمتها بر همه مردم وارد میشود نه فقط به افراد بی پول و فقیر. حال اگر کسی از ابتدا یارانه نگرفته و یا از امروز انصراف میدهد در حق دولت محبت میکند پس احتیاجی به تهدید مردم شریف ایران جهت انصراف از دریافت یارانه نیست فقط فرهنگ سازی میخواهد اما گذشته از این بحث ها، هشدار میدهم که پرداخت یارانه نقدی طرحی غلط و کارشناسی نشده بوده و اجرای این پروژه به شکل کنونی آن، دیر یا زود محکوم به شکست است و عواقب جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.
این اقتصاددان درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: دولت نباید به طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ کالاها و حامل های انرژی بچشم یک منبع درآمد برای خود نگاه کند لکن یکی از بزرگترین اشتباهات دولت تدبیر و امید این است که درست همانند دولت سابق و به شکل احساسی و هیجانی و بدون اتکاء به مطالعات کارشناسی شده درباره آثار و پیامدهای فاز اول، در صدد اجرای فاز دوم این طرح میباشد. لذا بهتر است دولت از نظرات کارشناسان برجسته اقتصادی در این زمینه استفاده کرده و بی گدار به آب نزند اما بنظر میرسد که آقای روحانی در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها اصرار داشته و ظاهراً پا در مسیری گذارده که میتواند به حیثیت ایشان ضربه و لطمات جبران ناپذیری بزند. لکن سؤال اساسی این است که اگر دولت در این مسیر موفق نشود چه خواهد شد؟ اگر بواسطه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها موتور افزایش تورم روشن شود و این سیاست موفق نگردد، اولاً نیروها و جناحهای مخالف و معارض حملات خود را جهت تخریب دولت تشدید خواهند نمود و ثانیاً مردم علی الخصوص کسانیکه به دولت تدبیر و امید دل بسته اند ناامید شده و بنوعی جامعه به فاز کنش منفی فرو میرود. ناهنجاریهای اجتماعی، ناراضایتی ها و رفتارهای منفی آغاز میگردد. در این صورت بقول یکی از دوستان و صاحب نظران اقتصادی تیغه های یک قیچی به کار می افتند که یک تیغه آن مخالفین سیاسی داخلی دولت هستند و یک تیغه دیگر همین کسانیکه رأی سلبی به روحانی داده اند. که این روند میتواند کارآمدی دولت روحانی را از بین ببرد به گونه‌ای که تا پایان دوره ریاست جمهوری مجبور شود دست به عصا حرکت کند. وقتی حمایت مردمی را کاملاً از دست بدهد، از طرف سایر قوا هم تحت کنترل و فشار قرار میگیرد که بسیار خطرناک است.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به دولت توصیه نمود که اولاً بهتر است که از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آنهم به شکل کنونی و پرداخت پول نقد به مردم پرهیز کرده و شیوه جدیدی را با مشورت صاحب نظران طراحی نماید ازجمله ارائه خدمات مطلوب رفاهی و درمانی به مردم و پر کردن چاله هایی که موجب نارضایتی ایرانیان شده اما اگر دولت بر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها همچون گذشته ابرام و اصرار دارد صلاح براین است تا بجای پیگیری طرح تقریباً اجباری انصراف از دریافت یارانه، فرهنگ سازی را پیگیری نموده و بدنبال منابع معقول و مطلوب ریالی جهت تأمین بودجه طرح هدفمندی آنهم برای حداقل50 میلیون نفر باشد و بجای استقراض و یا چاپ اسکناس بدون پشتوانه و یا فروش سکه و ارز در بازار آزاد، بسمت دریافت مالیات از شرکتها، سازمانها و مجموعه هایی برود که بنوعی از پرداخت مالیات تاکنون شانه خالی کرده و یا کارهای دیگری را انجام دهد که بنابه دلایلی در اینجا نمی توانم به نوع این کارها اشاره کنم درغیر اینصورت دولت قادر به ادامه این راه نخواهد بود و دیر یا زود شاهد شکست پروژه توزیع پول نقد بین مردم و زمینگیر شدن دولت خواهیم بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه