طرح پزشک خانواده در استان مرکزی اجرایی نشده است


طرح پزشک خانواده در استان مرکزی اجرایی نشده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز بهداشت مرکزی گفت: طرح پزشک خانواده در سال گذشته در استان مرکزی اجرایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بابک عشرتی در نشست خبری ویژه هفته سلامت با اشاره به شعار ملی هفته سلامت اظهار کرد: شعار امسال یک عمر سلامت با خود مراقبتی یک شعار ملی است که با توجه به برنامه های وزارت بهداشت و نگاه ویژه دولت و سیاست های ابلاغی حوزه سلامت اتخاذ شد.

وی افزود: این شعار به عنوان یک برنامه در سرلوحه کار همه باشد و نه در یک هفته بلکه در طول سال به آن توجه شود.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: خود مراقبتی این است که علی رغم اینکه به صورت آکادمیک از سال 1370 به بعد مطرح شد در حالیکه در آموزه های دینی خود سابقه دیرینه ای دارد.

عشرتی با اشاره به خود مراقبتی گفت: خود مراقبتی مهارتی است که هر فرد با توجه به دانش و توان خود برای حفظ سلامتی خود انجام می دهد و خصوصیت اصلی آن مبنی بر فرد و توانمندی های آن فرد است.

وی افزود: باید برای سلامتی یک سری تغییرات در زندگی خود ایجاد کنیم و اگر نتوانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم و عادات غلط را کنار بگذاریم سواد خود را زیر سوال برده ایم.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: خود مراقبتی در ابعاد مختلف مطرح است که یکی از ابعاد خود مراقبتی، خود مراقبتی شغلی است که بیشتر در مقوله روابط انسانی مطرح است.

عشرتی با اشاره به نقش مدیران در خود مراقبتی شغلی گفت: در این نوع خود مراقبتی مدیران باید روابط بیشتری با همکاران داشته و از آنها مشورت بگیرد، بپذیرد که همه اشتباه می کنند و کاری خارج از توان کارکنان به انها نسپارد، حد و مرزها را رعایت کند و در محیط کاری برنامه ارتقاء سلامت شغلی داشته باشد.

وی افزود: طرح پزشک خانواده در سال 92 اجرایی نشد و با اصلاحاتی قرار است در یکی از شهرستان های استان به صورت پایلوت اجرا شود.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: گروه هدف در دیابت نوع 2 افراد بالای 30 سال بوده و برنامه شناسایی را در گروه هدف شروع می کنیم و لازم است هر فرد سالی یکبار تست قتد خون انجام دهد.

عشرتی با اشاره به بیماری های غیر واگیر فشار خون و قند گفت: این بیماری ها با افزایش سن افراد بیشتری را مبتلا می کند و باید با مراقبت از خود و رژیم غذایی مناسب از ابتلا به ان پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon