خطیبی و تارتار برای بقای گسترش در لیگ جنگیدند

خطیبی و تارتار برای بقای گسترش در لیگ جنگیدند

خبرگزاری تسنیم: لیگ برتر با تمام تلخ و شیرین‌هایش به پایان رسید و پدیده‌ای به نام گسترش فولاد، در لیگ سیزدهم، نتایجی فراتر از انتظار گرفت و رسول خطیبی و مهدی تارتار دو سرمربی بودند که در لیگ سیزدهم برای بقای گسترش فولاد در لیگ برتر با رقبا جنگیدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، لیگ برتر با تمام تلخ و شیرین‌هایش به پایان رسید و پدیده‌ای به نام گسترش فولاد، در لیگ سیزدهم، نتایجی فراتر از انتظار گرفت.

روندی که از سال گذشته آغاز شد و در این فصل شاهد به ثمر رسیدن آن بودیم. بدون شک پایه‌گذار این امر، کسی نیست جز رسول خطیبی. او به جوانان بومی اعتماد کرد و این اقدام منجر به نتیجه‌ای مثبت شد که مسلماً نوید روزهای خوبی را به فوتبال آذربایجان خواهد داد. نتیجه‌ای که گسترش را منطبق با اولویت اصلی‌اش، یعنی قرارگیری در جمع هشت تیم قرارداد.

شاید تنها مشکل و دشمن اصلی او تجربه اندک او باشد و حتی شاید این عقیده چندان خوشایند او نباشد. یکی از این شایدها، به صحبت های پیش از بازی با استقلال مربوط می‌شود. خطیبی که سعی کرده است خود را همواره از حاشیه‌ها دور نگه دارد، به تماس میثاق ماجدی سرپرست استقلال و سعید آقایی اشاره می‌کند و همین مسئله شاید در ایجاد فضایی ملتهب برای گسترش فولاد نامناسب باشد.

با این وجود گسترش فولاد تا هفته یازدهم رقابت های لیگ برتر عملکردی فوق‌العاده داشته است و یک سوم ابتدایی راه به نوعی بنیان اصلی این تیم برای بقا در لیگ برتر بود.

16 امتیاز از 11 بازی، این تیم را در ردهٔ ششم جدول نگه داشته بود و کمتر کسی فکر می‌کرد ادامهٔ بازی های درخشان گسترش با نتایج بهتری نیز همراه خواهد بود ولی افت آبی‌پوشان از هفته دوازدهم آغاز شد و سه باخت متوالی این تیم مقابل سایپا، ملوان و نفت رقم خورد که دو بازی از این سه بازی در یادگار امام برگزار شد و شاید برگزاری هرچه زودتر بازی در استادیوم اختصاصی گسترش فولاد، می‌توانست در نتایج این تیم تأثیرگذار باشد.

شاگردان خطیبی در این سه بازی با بدشانسی‌هایی نیز روبه رو بودند به گونه‌ای که در این دو دیدار درحالی‌که از حریف خود پیش بودند، بازی را واگذار کردند.

گسترش فولاد نیم‌فصل را با تساوی باارزش مقابل فولاد به پایان رساند. نکتهٔ جالب‌توجه، مصدومیت بیش از حد بازیکنان گسترش فولاد در نیم‌فصل اول بود که بازی پرفشار این که ناشی از دوندگی و پرسینگ بسیار شاگردان خطیبی بازمی‌گردد.

یکی از این مصدومان مهدی قریشی بود که می‌توانست به پدیدهٔ این رقابت ها تبدیل شود. مصدومیت های بازیکنان موثر گسترش همچون احمد کامدار، رسول علیزاده، سعید مهدی پور در طول فصل نیز نمی‌توانست در ادامه روند این تیم بی‌تأثیر باشد.

ناکامی های گسترش در پیروزی و کسب سه امتیاز از پنج بازی، نشان‌دهندهٔ افت محسوس این تیم در امتیاز گیری شده بود. حتی اضافه شدن بازیکنانی همچون مصطفی اکرامی، جابر انصاری، سید محسن حسینی به گسترش و تحکیم خطوط دفاعی این تیم نیز کارساز نشد و باخت یک بر صفر این تیم مقابل صبای قم در اولین بازی خانگی گسترش فولاد نگرانی ها را افزایش داد.
گسترش فولاد 9 هفته بود که طعم پیروزی را نچشیده بود و به همین دلیل هردو طرف یعنی مدیریت و سرمربی به همکاری خود پایان دادند و مهدی تارتار بلافاصله روی کارآمد.

ذهنیت مناسبی در ابتدای امر پیرامون این مسئله در اذهان عمومی وجود نداشت و این انتخاب را همچون آمدن مدیر روستا به جای یسیچ می‌دانستند ولی آغاز روند صعودی گسترش فولاد با پیروزی مقابل داماش گیلان در رشت آغاز شد.
سپس نوبت به پیروزی پرگل مقابل با راه‌آهن رسید. پیروزی با پنج گل. آبی‌پوشان در چهار بازی خود 9 امتیاز گرفتند.

نقطهٔ اوج این روند، به پیروزی مقابل پرسپولیس مربوط می‌شود تا شاگردان دایی با این شکست، اندکی به بحران بروند و برای مدتی از کورس قهرمانی دور شوند.

با این وجود این آخرین پیروزی گسترش فولاد در رقابت های لیگ برتر بود و تساوی های شاگردان تارتار در سه بازی ادامه یافت و تعطیلی یک ماههٔ لیگ باعث کاهش انگیزهٔ بازیکنان گسترش فولاد شد و این تیم در سه بازی باقی‌ماندهٔ لیگ شکست خورد.
باخت خانگی مقابل ملوان چندان حاشیه ساز نشد تا اینکه شکست چهار بر یک مقابل نفت، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تبانی این تیم مطرح شود.

مسئله‌ای تنها در حد حرف و حدیث باقی ماند و بی‌انگیزگی گسترش فولاد در بازی با فولاد نیز مشاهده شد تا شکست این تیم مقابل فولاد باعث قهرمانی این تیم در رقابت های لیگ برتر باشد.

میانگین یک امتیاز از هر بازی برای رسول خطیبی و 1.2 امتیاز برای تارتار نشان‌دهنده عملکرد بهتر مهدی تارتار به لحاظ آماری دارد.

به خصوص اینکه این ده بازی پایانی لیگ به اوج حساسیت خود می‌رسد و امتیاز گرفتن سخت تر می‌شود و این به معنی کتمان کردن عملکرد مثبت و ساختار ساز خطیبی نیست.

او ایجادکنندهٔ ساختار بومی منحصربه‌فرد بودی که فوتبال آذربایجان مدت ها نیازمند آن بود ولی آنچه که فوتبال استان بدان نیازمند است، به‌روز شدن دانش مربیان مان است و رسول فوتبال آذربایجان در صورت افزایش دانش خود در روزهای آتی دوران فوتبالی خود، می‌تواند به چهره‌ای درخشان در صحنهٔ فوتبال تبدیل شود.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon