رسانه‌ها، اولین قاتلان جنگ‌های امروز دنیا؛ قاتلان واقعیت


رسانه‌ها، اولین قاتلان جنگ‌های امروز دنیا؛ قاتلان واقعیت

خبرگزاری تسنیم: ۳ عضو خارجی کاروان زائران صلح سوریه در زمانی که بسیاری از رسانه‌ها خبرهای این کاروان را بایکوت کرده‌اند پیش از شروع سفر به آن کشور ساعتی را در بین خبرنگاران خبرگزاری تسنیم حضور پیدا کرده و نظرات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مایرد مگوایر برنده جایزه صلح نوبل، مادر مریم اگنس مؤسس هیئت مصالحه در سوریه و پدر روحانی دیوید اسمیت فعال صلح‌طلب استرالیایی یک روز قبل از آغاز حرکت کاروان زائران صلح سوریه به آن کشور در نشستی در خبرگزاری تسنیم حضور پیدا کردند.

می‌گفتند ایران ترسناک است، تحریم‌ها ویرانش کرده است، چیز دیگری دیدیم

در ابتدای این نشست اعضای کاروان به تشریح وضعیت کنونی ایران از دید خودشان پرداختند و پدر دیوید اسمیت کشیش استرالیایی گفت: در جامعه ما، ایران کشوری ترسناک معرفی می‌شود اما آن چیزی که ما دیدیم فقط مهمان‌نوازی مردم ایران را نشان می‌داد و این نشان دهنده یک واقعیت برای ما بود. باید گفت که این ترس را تبلیغات رسانه‌ها ترسیم می‌کنند. من دوستان زیادی در سیدنی داشته‌ام و هیچگاه دید نامناسب رسانه‌ها نسبت به ایران را باور نکرده‌ام و از اینکه این مردم خوب را در ایران دیده‌ام متعجب نشدم.

وی افزود: چیزی که من را بعد از سفر طولانی ما در ایران متعجب کرد، زیبایی فرهنگ و بزرگی و طبیعت خاص این کشور بود.مردم ایران بسیار مهمان نواز بودند. بسیار گفته می‌شود که با وجود تحریم‌ها، ایران فاقد هیچگونه وسایل الکترونیکی و ارتباطی است اما من با دوستان بسیاری در ایران از طریق وسایل ارتباطی جدید رابطه دارم.

امنیت ایران متعجبمان کرد

مایرد مگوایر برنده جایزه صلح نوبل گفت: من از زیبایی‌های ایران و از فرهنگ غنی مردم ایران بسیار لذت بردم. همچنین از نبود اسلحه در خیابان‌ها بسیار متعجب شدم چرا که وقتی شما به کشورهای مختلفی می‌روید تعداد زیادی از افراد مسلح را می‌بینید. برای مثال حفاظت پارلمان‌های آن کشور‌ها توسط نیروهای حفاظتی زیادی صورت می‌گیرد اما من مجلس ایران را دیدم که با امنیت بسیار خوبی و بدون ایجاد ترس از طریق وجود اسلحه‌های بسیار، امنیت آن تامین شده بود.

مگوایر:‌ واقعیت‌های ایران توسط رسانه‌های غربی بایکوت می‌شود

وی افزود: پیشرفت‌های ایران من را بسیار متعجب کرد. قبل از اینکه من به ایران بیایم اطلاع زیادی در مورد وضعیت ایران نداشتم برای اینکه ما بسیار مسائل منفی در مورد ایران می‌شنیدیم و در این لحظه هم در مقابل جنگ رسانه‌ای بر ضد ایران قرار داریم و تمام این‌ها از دولت‌های مقابل ایران سرچشمه می‌گیرد. ایران کشور بسیار خوبی برای گذران اوقات فراغت است اما زمینه‌های حضور در اینجا سخت شده است. قبل از اینکه من به ایران بیایم در حدود 40 سال در حوزه حقوق بشر و صلح کار کرده‌ام. من دوستان ایرانی‌ای خارج از این کشور دارم که اطلاع درستی از وضعیت ایران ندارند و من این شرایط را دیدم. و من دیدن این پیشرفت‌های ایران را دوست دارم. من به عنوان یک فعال حقوق بشر شاهد هستم که زیبایی‌ها و واقعیت‌های ایران توسط رسانه‌های غربی بایکوت می‌شود.

مادر اگنس: ورود مد به ایران چالش نسل جدید ایران بعد از انقلاب اسلامی است / ایران کشور نمونه‌ای در رعایت حقوق بشر است

مادر مریم اگنس نماینده جریان مصالحه سوریه گفت: من از کیفیت و زیبایی‌های ایران بسیار متعجب شدم. ما شاهد بودیم که مردم با عقاید مختلف در صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. همچنین من فکر می‌کنم که ساختارهای آموزشی در ایران تلاش می‌کند که از سنت عبور کند و این باعث ایجاد یک جامعه مستعد و نابغه می‌شود که باعث پیشرفت در ساختار‌ها می‌شود.  من شاهد هستم که مسائلی مانند موسیقی‌های روز و مدهای جدید وارد ایران شده است و به نظر من این رقابت و چالشی برای ایران است چرا که نسلی بعد از انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده است و چالش بر سر این است که این‌ها چگونه به ساختارهای جدید وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای وارد شدن به این شرایط چالش دارند گفت:  فضای ایران برای گفتگو بین ادیان، باز است و ما شرایط تضاد را بین آن‌ها شاهد نیستیم. و ایران پس زمینه خوبی از خود در این زمینه به دنیا نمایش داده است. ما بدنبال این هستیم که این را نمایش دهیم که ایران نمونه‌ و مثالی خوب برای رعایت حقوق بشر، آزادی باور‌ها و آزادی بیان در ذیل احترام به قانون و دستورات اجتماعی است. ما در ایران یک جامعه پیشرو را دیدیم، اگر چالش ساختارهای جدید راهنمایی شود این جامعه پیشرو راه خود را در این دنیا درست می‌رود.

مگوایر:من شاهد بودم که آن چیزی که از ایران نمایش می‌دهند با واقعیت تطابق ندارد

مایرید مگوایر در ادامه گفت:بسیاری دولت‌ها ادعا می‌کنند که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند اما ما قانون‌های جهانی داریم و بیش از 60 سال است که این کار‌ها انجام می‌شود و کسی به آن توجه نمی‌کند. ما باید با هم کار کنیم ما نیاز به این داریم که از خودمان شروع کنیم که آیا در کشور خود ما حقوق بشر رعایت می‌شود یا نه. برای مثال من در افغانستان و عراق بوده‌ام و شاهد زجرهایی که مردم آن کشور‌ها کشیده‌اند بوده‌ام، ما و خبرنگار‌ها و رسانه‌ها باید این صدا‌ها را بلند کنیم که قانون‌ها و حقوق بشر در این کشور‌ها رعایت می‌شود یا نه.  من فکر می‌کنم که ایران در زمینه رعایت حقوق بشر کشوری فوق العاده است، اما رسانه‌ها دقیقا عکس آن را می‌گویند.

وی افزود: من فکر می‌کنم در خاورمیانه که کشورهای آن بدنبال پیشرفت‌های اقتصادی هستند و بسیاری از کشورهای آن درگیر جنگ و مشکلات زیادی هستند، ایران یک نمونه و مثال خوبی از کشوری است که به عقاید و نظرات سیاسی و عمومی مردم خودش احترام می‌گذارد. اما این چیزی نیست که از ایران به دنیا نشان می‌دهند.

اگنس: کسانی که به قانون‌های جهانی پایبند نیستند جنگ و خونریزی را بوجود می‌آورند

مادر مریم اگنس تصریح کرد: امروز ما در حال دیدن این واقعیت هستیم که در سوریه و بحرین اتفاقاتی در حال افتادن است اما اتفاقات بحرین اساسا پوشش داده نمی‌شود و کسی در مورد اتفاقات آن اطلاعی ندارد و کسی در مقابل این فشار‌ها نمی‌ایستد، در حالی که همه رسانه‌ها روی سوریه تمرکز کرده‌اند.

اسمیت: دشمنان ایران، رسانه‌های این کشور را خطری برای خود می‌دانند

پدر دیوید اسمیت در مورد بایکوت رسانه‌های ایران در جهان گفت:‌ این خیلی بد است که صدای رسانه‌های ایران را در جهان قطع می‌کنند چرا که این صدایی است که باید در ایران و خارج از ایران شنیده شود. اگر که ایرانیان چیزی برای گفتن داشته باشند باید به این گفته‌ها توجه شود همانطوری که به صداهای خارج از ایران باید توجه شود و این یک اصل دموکراسی است. این کار به این دلیل است که آن‌ها احساس می‌کنند، خطری از طرف آن چیزی که بایکوت می‌کنند وجود دارد و آن را تحریم می‌کنند.

مایرید مگوایر گفت: من معتقدم که همه افراد باید این حق را داشته باشند که عقایدشان را بیان کنند و به آن‌ها نیز احترام گذاشته شود و این حق به آن‌ها اهدا شود 

مادر مریم اگنس درباره موضوع رسانه‌های ایرانی که بایکوت شده‌اند گفت: ما در مقابل هر نوع بایکوت رسانه‌ای قرار داریم و آن را قبول نداریم. و این اصلا قابل قبول نیست. وقتی شما رسانه‌ای را بایکوت می‌کنید این به معنی این است که شما نمی‌خواهید صدای آن رسانه را بشنوید و این بسیار ناعادلانه است.

اسمیت: رسانه‌های مستقل صلح را برای دنیا فراهم می‌کنند

پدر دیویت اسمیت گفت: در این زمان پیدا کردن رسانه‌های مستقل بسیار سخت است، نوام چامسکی می‌گوید که، تبلیغات رسانه‌ای برای این است که مردم را تحت کنترل نگاه دارد. تا بتوانند عقاید و دیدگاه‌هایی را بسازند برای جنگ‌هایی که می‌خواهند به راه بیاندازند. تبلیغات رسانه‌ها بسیار خطرناک است و اجازه نمی‌دهد که بسیاری از صدا‌ها در دنیا شنیده شود تا دموکراسی بوجود بیاید و رسانه‌ها وسیله‌ای می‌شوند که جنگ و خشونت را عادی جلوه دهند.

وی افزود: اما رسانه‌های مستقل محدودی وجود دارند و واقعیت رسانه‌های مستقل و سایت‌های اجتماعی به بسیاری از صدا‌ها اجازه داده است که بلند شوند و در تمام دنیا شنیده شوند. اگر مثلا رسانه‌های جریان اصلی می‌گویند که بشار اسد مردم خود را بمباران شیمیایی کرده است افرادی که در اینگونه شبکه‌ها حضور دارند می‌گویند که نه این درست نیست. و دور نیست که شاهد فروریختن این ساختار‌ها از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشیم. رسانه‌های مستقل نقش مهمی را بازی می‌کنند و  بسیاری از مردم را فعال می‌کنند که دموکراسی را بوجود می‌آورد تا صداهای بسیاری شنیده شود.

مگوایر: ایراد شبکه‌های اجتماعی این است که هرکسی بدون هیچ آموزشی احساس می‌کند خبرنگار خوبی است!

مایرید مگوایر تصریح کرد: من فکر می‌کنم که باید تفاوتی بین آموزش خوب و آزادی فکر برای کسی که می‌تواند واقعیت‌ها را بگوید، باشد.من از این خوشحالم که اینجا هستم چرا که شما فقط خبر‌ها را منتشر نمی‌کنید بلکه خبرنگاران را هم آموزش می‌دهید. رسانه‌های اجتماعی بسیار خوب هستند اما این مشکل را هم دارند که هرکسی فکر می‌کند که خبرنگار خوبی است در حالی که هیچ پس زمینه‌ای در این کار نداشته است. اگر ما رسانه‌های خوبی داشته باشیم جنگ‌ها هم بزودی پایان می‌یابد. برای مثال جنگ سوریه بسیار با تبلیغات رسانه‌ای همراه شده است، اما مثلا آنچیزی که مادر اگنس می‌گوید با آنچیزی که منتشر می‌شود بسیار تفاوت دارد.

وی افزود:ما باید به رسانه‌ها و مردم برای بیان حرف‌هایشان احترام بگذاریم، اما باید بدانیم که این وسط تبلیغات دروغی هم وجود دارد که باید افشا شود. در هیمن قضیه سوریه تبلیغات رسانه‌ای فیلم‌های دروغی منتشر شد تا مردم غرب را برانگیزد تا به دولت سوریه  فشار بیاورد، اما بعدها مشخص شد که این فیلم توسط دولت‌های غربی ساخته شده است تا اینکه بتواند احساس مردم را به گونه‌ای  تهییج کنندکه آماده جنگ شوند. اما هیچکس به کودکانی که در این جنگ‌ها آسیب می‌بینند توجه نمی‌کند

مگوایر:‌ خبرنگاران در رسانه‌های جریان اصلی نقش جنگ‌آوری را دارند

برنده جایزه صلح نوبل تصریح کرد: در جنگ جایگاه خبرنگاران برای نشان دادن تبلیغات رسانه‌ای مشخص نشده است و از آن‌ها سو استفاده می‌شود و از این طریق دنیا را به جنگ می‌کشانند. این جنگ‌ها برای آن‌ها سودآوری مالی هم خواهد داشت، سلاح می‌فروشند و منابع و زمین‌های دیگر مردم را می‌گیرند و این نشان می‌دهد که رسانه‌ها در این دنیا چه تاثیری دارند.

اگنس: اولین قاتل جنگ‌ها، رسانه‌هایی هستند که واقعیت را به قتل می‌رسانند / تشخیص واقعیت و دروغ در این شرایط سخت است

مادر اگنس گفت: زمانی که جنگ‌ها شروع می‌شود اولین چیزی که توسط رسانه‌ها قربانی می‌شود، واقعیت است. وقتی کسی می‌خواهد جنگی را شروع کند، نقشه می‌کشد که از همه چیز استفاده کند تا گروه مقابلش را نابود کند، از هر ابزاری استفاده می‌کند و سخت است که در این شرایط اطلاعات درست و غیرواقعی را بتوانیم از یکدیگر جدا کنیم.

وی افزود: با این شرایط است که رسانه‌های مجزا در بخش‌های مختلفی در فضای اینترنت شروع به کار کرده‌اند. اگر این رسانه‌ها وجود نداشتند در شرایط کنونی سوریه ما شاهد سیاهی بی‌منتهایی بودیم. این به این معنی است که هیچکس درباره این اتفاقات سکوت نخواهد کرد و همه می‌توانند سخن بگویند. و در این شرایط باید به همه صاحبان ماهواره‌ها و دولت‌هایی که جلوی حقوق هر کشور و عقیده‌ای را بیان عقاید می‌گیرند؛ اعتراض کرد.

اسمیت گفت: من چیزهای مختلف و کارهای بسیاری را در مورد صلح دیده‌ام و من کودکان ایرانی‌ای را دیدم که نقاشی‌هایی از روی احساسات خود برای حمایت از سوریه کشیده بودند و این بسیار تاثیر گذار بوده است. و این چیزی است که در قلب انسان‌ها تاثیر می‌گذارد.

مایرد مگوایر گفت: هنر و خانواده، دو عنصر تاثیرگذار در طول تاریخ هستند و من باور دارم که مردم با تکیه بر همین عناصر جنگ‌ها را رد می‌کنند و یک فرهنگ جدید بدون خشونت می‌سازد. از طریق علم، رسانه و بخش‌های مختلف جامعه. ما می‌توانیم از خشونت‌ها عبور کنیم و به صلح برسیم. ایران یک نمونه است و وقتی کشوری به این نمونه می‌رسد ما می‌توانیم بگوییم که مردم باید از این نمونه پیروی کنند.

اگنس: فرهنگ را نمی‌توان تحریم کرد / ایران باید با آثار خودش وارد بازار سینمای جهان شود تا واقعیت خود را به جهان معرفی کند

مادر اگنس گفت: فرهنگ بیان کننده واقعیت انسان‌های باهوش است. ما راه‌های زیادی برای نمایش شخصی برای خودمان دارد اما از طریق فرهنگ می‌توانیم آنچه را که از اقتصاد، فرهنگ و سیاست تصور می‌کنیم برای دیگران به نمایش بگذاریم. زبان فرهنگ، آزاد و جهانی است و این بسیار مهم است.اگر ایران بخواهد به ریشه‌های خود باز گردد، باید این جواهر فرهنگی خود را به دنیا معرفی کند. سینما امروز به شدت مهم شده است؛ من حرفی از بنیامین نتانیاهو شنیدم که می‌گوید خاورمیانه به هالیوود نیاز دارد و باید اجازه دهیم که هالیوود به داخل این مکان بخزد تا شیوه زندگی آمریکایی را در این مکان گسترش دهد.امروز شبکه‌های NBC در دنیای عرب‌ها 24 ساعته به نمایش فیلم‌های هالیوودی مشغولند و هالیوود مشغول تغییر روش زندگی است.

وی تصریح کرد: فیلم‌های ایران می‌تواند اثر خوبی داشته باشد و من می‌دانم که شما جشنواره فجر را دارید که در آن دیدگاه دیگری نمایش داده می‌شود و من فکر می‌کنم که شما باید وارد بازارهای سینمای جهان شوید تا بتوانید این دیدگاه دیگر از جهان را به دنیا وارد کنید. سیاست اغلب دروغ می‌گوید و در این حال است که سیاست می‌تواند تحریم شود اما فرهنگ را نمی‌توان تحریم کرد و این فضای خوبی است که می‌توان کار را جلو برد.

اسمیت:‌ فتوای رهبر ایران، صدای خاص ایران در جهان است

دیوید اسمیت گفت: افراطی‌گری و تکفیری‌ها فقط در اسلام وجود ندارند، ما افراطی‌های یهودی و مسیحی نیز داریم. و اگر به تاریخ برگردیم مسیحی‌ها، گذشته خیلی بدی در این مورد بیشتر از اسلام دارند. در مورد این تکفیری‌ها شاهد هستیم که آن‌ها نه فقط اسلام را رد می‌کنند بلکه همه دین‌ها را رد می‌کنند. من این را درک می‌کنم که تمام این دین‌ها به وحدانیت خدا اعتقاد دارند و خدا است که این دنیا را خلق کرده است.و این کار آن‌ها رد کردن خلق خدا و رد کردن دین است. 

وی افزود:‌ اینکه آیت الله خامنه‌ای فتوای حرام بودن بمب اتم را صادر می‌کند صدای مهم و خاصی برای تمام جهان است. و اینکه در پاسخ حملات شیمیایی عراق ایران آنگونه رفتار می‌کند این نیز بسیار صدای خوبی برای جهان است و نمایش‌دهنده انسانیت و دین واقعی است. این احترامی که ایران گذاشته است باعث شده است که ایران بسیار در جهان بدرخشد که بگذارید همه دنیا بفهمند که سلاح‌های کشتار جمعی حرام است.

مایرد مگوایر گفت: من جمله‌ای در مورد همه سلاح‌های کشتار جمعی باید بگویم. ما نمی‌توانیم به سمت داشتن آن برویم و همینطور اسرائیل هم نباید اینگونه سلاح‌ها را داشته باشد. ما باید به یاد داشته باشیم که افرادی مثل مردخای را که 18 سال در زندان‌های اسرائیل بودند فقط برای اینکه به دنیا گفتند که اسرائیل در حال ساخت سلاح‌های اتمی است.و وقتی او آزاد شد او نمی‌توانست از اسرائیل به هیچ وجه بیرون برود و اکنون او قهرمانی برای دنیا است.

وی افزود: ما شاهد هستیم که اسرائیل سلاح‌های شیمیایی دارد، سوریه سلاح‌های خود را از بین برده است چرا اسرائیل این کار را نکرده. مطمئنم که این کار را نخواهد کرد. تکفیری‌ها افراطی‌ هستند و کارهایی که انجام می‌دهند اخلاقی نیست. وقتی که بعد از 2011 نگاه می‌کنیم آمریکا قصد کرده که جنگ ترور را به این مکان بیاورد و این جنگ به میلیون‌ها زندگی آسیب زده؛ فقط به مسلمانان آسیب نزده است. حالا دیگر همه می‌دانند که این سیاست کار نمی‌کند. تکفیری‌ها مثل مسیحی‌های بنیادگرا عمل می‌کنند.

مادر اگنس: غرب در تضاد حمایت از تروریست‌ها و ادعای دموکراسی قرار گرفته است

مادر اگنس گفت: جهان بینی تکفیری‌ها یک جهان بینی مصنوعی است و این حرکت سیاسی است که از دین به عنوان یک وسیله برای اهداف خود استفاده می‌کنند. این دیدگاه این کشتار‌ها را جهاد معرفی می‌کند.این دیدگاه‌ها وسیله‌ای برای جنگ و هژمونی شده‌اند. و این یک تضاد است که کشورهای مدعی دموکراسی از این گروه‌ها استفاده می‌کنند تا دیگران را بکشند.باید جلوی رسانه‌هایی که این حرف‌ها را منتشر می‌کنند گرفته شود. تکفیری‌ها وسیله‌ هستند و مسلمانان چه سنی، چه شیعه قطعا در مقابل این رفتار‌ها هستند. و این فکر در مقابل اسلام است و اسلام را خونخوار نمایش می‌‎دهد.

وی افزود:‌ من فکر می‌کنم که کنگره اسلامی باید مقابل این رفتار بطور جدی بایستد و تفکر تکفیری در هر نوعی از اسلام باید تقبیح شود. کارهای بسیاری باید در مقابل این کشتارهای جمعی انجام شود و این فتوای آیت الله خامنه‌ای که سلاح‌های کشتار جمعی را حرام می‌داند یک فتوای پیشرو برای ایران است. من فکر می‌کنم که این فتوا باید به سازمان ملل برود تا همه این را بدانند که هیچ کشوری نباید سلاح‌های کشتار جمعی را داشته باشد؛چرا ایالات متحده می‌تواند سلاح اتمی در هیروشیما به کار ببرد، اگر شما می‌توانید این را داشته باشید باید به همه هم اجازه بدهید داشته باشند.

این مادر روحانی مسیحی تصریح کرد: آنها می‌گویند که ما این سلاح‌ها را داریم برای اینکه جنگ نشود. اما همین سلاح‌ها جنگ را راه می‌اندازد، ما در مقابل این سلاح‌ها هستیم .سوریه شروع کرده چرا اسرائیل پاکستان و... این کار را نباید بکنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران