ایران بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی است

ایران بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی است

خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد که ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس در سخنانی به برنامه‌های وزارتخانه مطبوعش درباره سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اشاره کرد.

نعمت‌زاده در ابتدای سخنان خود با تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: این روز را به همه ملت ایران تبریک می‌گویم و اینکه توفیق شد تا در چنین روزی در رابطه با مسئله بسیار مهم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که دو ماه پیش توسط مقام معظم رهبری به دولت و ملت و هر سه قوه ابلاغ شد در خدمت نمایندگان مردم باشم خدا را شاکرم.  انشاءالله از نظرات، تذکرات و راهنمایی‌هایی شما عزیزان در جهت  پرمحتواتر کردن برنامه‌ اجرایی در بخش صنعت و معدن و تجارت که حدود 38 درصد کل تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد استفاده کنیم. 

وی افزود: طی سالهای گذشته سیاست‌های مختلفی در موضوعات تخصصی توسط مقام معظم رهبری دریافت کرد‌ه‌ایم که یکی از آنها سیاست‌های برنامه پنجم توسعه بود که بسیار آموزنده و قوی بود و همان باعث انجام اقدامات بزرگی مانند ایجاد صندوق توسعه ملی در کشور شد.

سیاستهای ابلاغی را 4 بار مطالعه کرده‌‌ام

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بنده 4 بار این سیاست‌ها را مطالعه کردم تا بتوانم به خوبی آنها را درک کنم و بخش مربوط به خود را با کمک صاحب‌نظران به اجرا تبدیل کنیم، گفت: این سیاست‌ها در این بخش بسیار جامع و در برگیرنده تمام نکات مهم سیاست‌های ابلاغی قبلی به علاوه سیاست‌های کاملا جدیدی است که کاملا منسجم و یکپارچه است. امیدواریم این رهنمودها و سیاست‌ها ما را به اهداف چشم انداز 20 ساله برساند، هرچند فرصت کم است و امیدواریم در این زمینه بتوانیم ایفای نقش کنیم و ما نیز سعیمان براین خواهد بود به صورت مسائل شبانه روز این مسائل را پیگیری کنیم.

نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این سیاست‌ها تکیه بر ظرفیت‌های داخلی یعنی ظرفیت‌های انسانی، طبیعی، علمی و پژوهشی دانشی و ویژگی دیگر آن تحرک و پویایی این سیاست‌هاست که باعث افزایش شاخص‌های اقتصادی، ایجاد اشتغال، رفاه و عدالت اجتماعی می‌شود.

وی مقاوم بودن در مقابل تهدیدات اقتصادی و طبیعت را از دیگر ویژگی‌های این سیاست‌ها دانست و گفت: این سیاست‌ها و اجرای آنها باعث می‌شود آسیب تهدیدهایی که امکان دارد به صورت تخاصمی از سوی کشورهای دیگر علیه اقتصاد ایران دنبال شود،کاهش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مردم محور بودن را از دیگر ویژگی‌های این سیاست‌ها دانست و گفت: این سیاست‌ها مردم محور هستند، یعنی کارها باید توسط مردم انجام شود و حکومت مسئول ایجاد تسهیلات و پشتیبانی است. همچنین این سیاست‌ها فساد ستیز است و شفافیت و عدم تبعیض آنها باعث این ویژگی می‌شود. 

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه وابستگی کم به درآمد نفتی از دیگر ویژگی‌‌های این سیاست‌های ابلاغی است، گفت: در برنامه پنجم داشتیم که بودجه جاری دولت در انتهای برنامه باید از نفت بریده شود.

وی در ادامه مدیریت جهادی را در دیگر ویژگی‌های این سیاست‌ها دانست و گفت: مدیریت جهادی یعنی مدیریت عالمانه، دلسوزانه توأم با روحیه بالایی خدمت گذاری و هموار نمودن و تسهیل نمودن امور مردم، گاهی بحث مدیریت جهادی را ساده می‌انگاریم، اما رهبری هم در مقدمه این سیاست‌ها و هم در بندها در دو مورد به این حقیقت اشاره می‌کند و ما امیدواریم در این زمینه آنچه را که صحیح و درست است بفهمیم و آن را به درستی انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حدود 12 اصل از 24 اصل سیاست‌های ابلاغی مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت به صورت مستقیم است، یادآور شد: در قالب اصول دیگر هم بخشی از آن شامل حال ما می‌شود که من به دلیل کمی فرصت به 12 اصلی که به طور مستقیم با وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط است اشاره می‌کنم. 

ایجاد ستادی با حضور مشاوران و نمایندگان بخش خصوصی در وزارت‌خانه

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ما ستادی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت با مسئولیت خود بنده و حضور 15 نفر تشکیل دادیم که نصف این افراد معاونان و مشاوران وزارتخانه و نیمی دیگر آنها از بخش خصوصی و از واحدهای مردم نهاد بخش خصوصی در بخش صنعت، معدن و تجارت و چند نفر از اساتید محترم دانشگاه‌ها تشکیل شده است. این ستاد مغز متفکر ماست و در حضور خود بنده جلسه آن تشکیل می‌شود که آخرین جلسه آن عصر روز گذشته بود. جلسات آن به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و اگر لازم باشد بیشتر نیز تشکیل جلسه می‌دهد تا ما بتوانیم برنامه‌های خود را سیاستگذاری و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما هم چشم انداز 20 ساله و هم سیاست‌های مختلفی که رهبری ابلاغ نموده‌اند را داریم، گفت: جای تأسف است که در مقام اجرا و اجرایی کردن این اصول محترم کوتاهی شده است. در این مورد باید حتما دست به دست هم دهیم. اینجا دیگر یک قوه به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه عزم ملی یکی از شعارهای سال جاری است، گفت: هیچ کاری را نمی‌توان به تنهایی انجام داد. اگر شما در مجلس قانونی را بگذارید که جلوی سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی یا خارجی را بگیرد، قطعا این کار تحقق پیدا نخواهد کرد. امیدواریم که همانطور که رهبری فرمودند در این رابطه همه مردم و مسئولان پای کار بیایند. اصولا اقتصاد و توسعه اقتصادی را مردم باید انجام دهند و ما باید به عنوان حاکمیت پشتیبان آنها باشیم. اقتصاد پیش نمی رود مگر اینکه مقاوم و درون‌زا باشد. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به رئوس برخی از برنامه‌هایی که در وزارت صنعت در حال پیگیری است ، اظهار داشت: در زمینه افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، ما معتقدیم باید به تولید و تولیدکنندگان بها دهیم و جایگاه و منزلت اجتماعی آنها را افزایش دهیم. نباید خدای ناکرده در رسانه‌های ملی اگر فرد نادرستی را می‌خواهند نشان دهند بگویند که او کارفرما است و یا اگر یک اتومبیل معیوب را می‌خواهند نشان بدهند، یک اتومبیل ایرانی را نشان دهند و اگر می‌خواهند اتومبیل تندرویی را نشان دهند یک اتومبیل خارجی را نشان دهند. این ها مسائل بسیار کوچکی است، اما بسیار مهم است. باید کلیه موانع قانونی و ذهنی در راستای تولید را از بین ببریم که ما در این زمینه پیشنهاداتی را تعیین کرده که انشاالله پس از اینکه در دولت مطرح شد اعلام می‌کنیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در همین زمینه گفت: اینها پیشنهاداتی است که دوستان و کارشناسان ما تهیه کردند و در چند بخش است؛ یکی قوانینی است که باید لغو شود. یک سری قوانینی است که باید اصلاح شود و یک سری قوانین جدیدی است که باید ایجاد شود که بعد از گذشتن مراحل استصوابی خود در دولت اعلام می‌شود.

نعمت‌زاده در ادامه گفت: تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی وهمچنین سرمایه گذاران خارجی از برنامه‌هایی است که ما دنبال می‌کنیم. من اهداف کمی را در پایان در این زمینه عنوان می‌کنم.

وی ارتقای توان رقابت‌پذیری و ارتقای کیفی محصولات تولیدی، روزامد نمودن صنایع و دانش روز، شناسایی بازارها و بازارسازی، توسعه روابط تجاری و سیاسی بین الملل و عضویت در مناسبات منطقه‌ای و جهانی و همچنین رفع موانع الحاق برای عضویت در سازمان تجارت جهانی را از دیگر برنامه های وزارت صنعت، معدن و  تجارت دانست و گفت: بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی در شرایط فعلی هستیم. در حالی که کشورهای کوچکتر از ما در این سازمان فعالیت می‌کنند، عمده موانعی را که ما در این زمینه بررسی کردیم و با مسئولان این سازمان صحبت کردیم، مسائل سیاسی است که امیدواریم با ایجاد و تعاملات بهتر و بیشتر بتوانیم در آینده هرچه زودتر به این سازمان ملحق شویم که در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات این یکی از مواردی است که به ما کمک می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بحث دیگر محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و تقویت رقابت پذیری اقتصاد است، گفت: مسائلی که در این زمینه پیش بینی نمودیم، منعطف نمودن مقررات حاکم بر فعالیت های اقتصادی است.مهمترین مسئله در این زمینه نیروی انسانی است که ارتقای سطح دانش و مهارت‌های نیروی انسانی می‌تواند مفید واقع شود.

نعمت‌زاده توجه به تحقیق و توسعه را از دیگر برنامه های این حوزه دانست و گفت: در گذشته واحدهایی که از یک اندازه بیشتر بودند موظف به داشتن واحد تحقیق و توسعه بودند متأسفانه این مسئله کمی به فراموشی رفته است که امیدواریم همه صنایع ما حتی صنایع کوچک از امکانات تحقیق و توسعه و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بهره بردار شوند که این یکی از برنامه های جدی ما خواهد بود.

وی افزود:  حدود سه دهه است که  "با افزایش بهره وری" در تمام مصوبات شما امده است و حتی سازمانی را در این زمینه تشکیل دادیم که بعد ملحق به مدیریت برنامه ریزی فعلی شد که اگر آمار را نگاه کنیم می بینیم چیزی پیش نرفته است و این نشان می‌دهد که در این زمینه کار جدی و عملی صورت نگرفته است. صرفا با برگزاری همایش و سخنرانی به جایی نمی‌رسیم. خیلی از قوانین باید اصلاح شود. قوانینی که مانع رشد بهره وری شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید عواملی را که باعث عدم تحقق بهره وری می‌شود، شناسایی کنیم، گفت: رقابت پذیر نمودن اقتصاد با تکیه بر مزیت‌های نسبی و اصلاح فرآیندهای توسعه انسانی است.

لاریجانی: برنامه‌های عملیاتی وزارت خانه را اعلام کنید

به گزارش تسنیم، در پایان سخنرانی نعمت‌زاده، علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به اینکه بحث‌های توصیفی شما خوب است، گفت: در این جلسه بیشتر انتظار از شما این است که بگویید شما در این موارد چه اقداماتی را انجام داده اید و چه پیشنهاداتی را برای کمک در این زمینه می‌خواهید ارائه دهید. یعنی به سمت عملیاتی شدن بروید و کارهایی را که در این بخش به صورت عملیاتی در وزارت خانه را انجام داده‌اید را اعلام کنید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon