پروژه خون مصنوعی ارتش آمریکا شکست خورد

پروژه خون مصنوعی ارتش آمریکا شکست خورد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انتقال خون ایران از شکست پروژه خون مصنوعی پنتاگون و ارتش آمریکا خبر داد.

 علی‌اکبر پورفتح‌اله رئیس سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره مبحث خون مصنوعی که چند وقتی است که در دنیا مطرح شده است، اظهار داشت: بر روی خون مصنوعی مطالعات مختلفی صورت پذیرفته است و سرمایه‌گذاری عظیمی شده است و بیشترین تحقیقات و حجم سرمایه‌گذاری را پنتاگون و ارتش آمریکا انجام داده است اما مطالعات مرتبط با خون مصنوعی هیچ زمانی مطالعات موفقیت‌آمیزی نبوده است و هیچکدام از مطالعات نشان نداده است که خون مصنوعی می‌تواند جایگزین اهدای خون شود.

 

وی ادامه داد: البته دستاوردهای دیگری در حوزه‌های تخصصی خون‌های مصنوعی صورت پذیرفته است، مثلا در دنیا؛ هورمون رشد و محرک ساخت و ساز گلبولهای قرمز به صورت نوترکیب ساخته شده است و برای بیماران کلیوی که کلیه آنان از کار می‌افتد و هورمون رشد و محرک ساخت و ساز گلبولهای قرمز را تولید نمی‌کند و دچار کمبود می‌شوند برای درمان‌شان این روش به اجرا در می‌آید.

رئیس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: این روش درمان موفقیت‌آمیزی داشته است و بیمارانی که دچار نقص کلیوی هستند، با این روش دچار کم‌خونی نمی‌شوند و نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نخواهند داشت که در ایران نیز این روش اجرا می‌شود.

پورفتح اله در ادامه به تسنیم گفت: در همین زمینه امروزه ترکیباتی تولید می‌شود که ترکیبات منقبض‌کننده عروق است و در عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خونریزی کاهش یابد، بر این اساس حجم خون کاهش می‌یابد و کاهش حجم خون نیز جلوی مصرف خون را می‌گیرد.

خودرو رئیس جمهور آمریکا که حاوی کیسه‌های مخصوص و تجهیزاتی خونی است تا برای استفاده در مواقع بحران مورد استفاده قرار گیرد

رئیس سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: براین اساس حجم مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه خون مصنوعی صورت پذیرفته است. بعضی از این مطالعات مانند هورمون رشد و محرک ساخت و ساز گلبول‌های قرمز وارد فازهای عملیاتی شده است و برخی نیز در حال مطالعه بالینی است، ولی در مجموع این دستاوردها، برای کاهش مصرف خون منتهی می‌شود تا بتوان فرآورده‌های خونی کمتری در آینده مصرف شود اما هرکدام از این مباحث، مصرف و روش خاص خود را دارد.

پورفتح اله ادامه داد: ولی هرگز نمی‌توان سیستم بیولوژیی خلق کرد که خودش خود‌به‌خود از بین برود، یعنی اینکه اگر امروز خون مصنوعی درست شده است و حتی تزریق می‌شود، ولی در انتها باید آن را از بدن حذف کرد در حالیکه این کار را نمی‌توان انجام داد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: بنابراین بسیاری از موارد از جمله تولید گلبول قرمز بعید است تا سالهای آینده دستاوردهای ویژه‌ای داشته باشد، ولی در موارد جزئی دستاوردهای صورت پذیرفته است، ولی خون مصنوعی هرگز نمی‌تواند جایگزین اهدای خون طبیعی قرار گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon