بزرگداشت "محمد حسین جعفریان" با حضور کاروان زائران صلح سوریه

بزرگداشت "محمد حسین جعفریان" با حضور کاروان زائران صلح سوریه

خبرگزاری تسنیم: بزرگداشت محمد حسین جعفریان با حضور کاروان زائران صلح سوریه در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس, آئین اختتامیه فراخوان شعر و نثر ادبی آرامش بهاری, فاطمی و بزرگداشت استاد محمدحسین جعفریان با حضور شاعران، نویسندگان مطرح کشور همچون علیرضا قزوه، رضا امیرخانی، بهروز افخمی، نادر طالب زاده، شهیدی فر، محمود اکرامی فر که اخیرا به عنوان کاروان زائران صلح در سوریه حضور داشتند صبح امروز در تالار نور مشهد برگزار شد.

ارسال 450 اثر به دبیرخانه شب شعر آرامش بهاری، فاطمی

آئین اختتامیه شعر و نثر ادبی آرامش بهاری فاطمی در حالی با بزرگداشت استاد محمدحسین جعفریان شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، عکاس برگزار شد که پیش از این مراسم افتتاحیه آرامش بهاری فاطمی بزرگداشت استاد شفق برگزار شده بود.

هادی منوری دبیر علمی شعر و نثر ادبی آرامش بهاری, فاطمی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار در بقاع متبرکه امامزادگان مراسم شب‌های شعر آرامش بهار فاطمی برگزار شد.

وی افزود: حس و تجربه‌ای در ایام برگزاری به ما منتقل شد که کاش از سال‌های قبل این کار را شروع می‌کردیم و اداره کل ارشاد، حوزه هنری و اداره اوقاف این شروع را به فال نیک گرفتند تا برنامه‌های یاس نبوی از سال آینده به عنوان کنگره‌ای بین‌المللی ادامه پیدا کند.

منوری تصریح کرد: 450 اثر به دبیرخانه ارسال شد که به همت  اساتیدی نظیر محمدکاظم کاظمی، نظافت و عابدین زاده این آثار مورد داوری قرار گرفت و امیدواریم برنامه امسال آغازی، برای اجرای برنامه‌های مدون‌تر باشد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد, مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز گفت: چهار سال است که به منظور میزبانی زائران بقاع متبرکه در لحظه سال تحویل شب شعر آرامش بهاری همانند سایر نقاط کشور در استان خراسان رضوی نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال بیش از 3 میلیون زائر را در بقاع متبرکه میزبانی کردیم  و علاوه بر این میزبان زائرانی از 27 کشور جهان بودیم و این گام دیگری برای انجام وظیفه در عرصه‌های فرهنگی است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: شب شعرهای آرامش بهاری, فاطمی نوروز 93 در هفت بقعه متبرکه خراسان رضوی شامل امامزاده محروق نیشابور، امامزاده سید حمزه کاشمر، امامزاده محمد عابد کاخک، امامزاده شعیب سبزوار، امامزاده ابراهیم قوچان، امامزاده یحیی میامی و گنبد خشتی مشهد برگزار شد.

آنچه در مورد محمد حسین جعفریان گشوده شد

"اکرامی فر" شاعر خراسانی در ارتباط با استاد جعفریان گفت: پژوهشگری که در کارهای فرهنگ جبهه ارائه خوبی داشت چرا که کار در این حیطه سخت است همچنین روزنامه نگاری قابل و ستون نویسی موفق، اندیشه ساز و شاعری قابل و در حقیقت استاد جعفریان اهل جبهه و جهاد است و در هر شرایطی جلیقه ضد گلوله‌اش را بر تن دارد و این نشان دهنده این است که او همیشه آماده جهاد است.

وی خاطرنشان کرد: این سومین بزرگداشتی است که در مشهد برای شاعران و نویسندگان برگزار می‌شود و این حرکت قابل ستایش است.

"علیرضا قزوه "نیز ضمن قرائت شعری در خصوص بهار فاطمی اظهار کرد: وقتی برنامه بزرگداشت یک هنرمند به نام حضرت فاطمه زهرا (س) اتلاق می‌شود از نام خودش میگذرد و محمد حسین جعفریان چنین شخصیتی است.

وی افزود: جعفریان شاعرمقاومت ماست و امروز شعر آیینی و مقاومت دست به دست هم داده‌اند و ما به ادبیات بالنده‌ای رسیده‌ایم که به سبک ادبیات انقلاب اسلامی تبدیل می‌شود, در شعر عارفانه به مولوی میرسیم و در عاشقانه به سعدی و حافظ و در حماسی به فردوسی اما در شعر مقاومت به شعر آیینی می‌رسیم.

این شاعر کشوری تصریح کرد: جعفریان نخستین فردی بود که در ادبیات افغانستان به صورت تخصصی کار کرد و در نظریه‌پردازی جزو چهره‌های برجسته است فیلم ساز، فیلم بردار، عکاس و خبرنگار از جمله هنرهای شاخص جعفریان است که در کنار شعر و شاعری به آنها می‌پردازد.

سنگینی حسین جعفریان در سبک اوست

"رضا امیرخانی" نویسنده کتاب من او نیز اظهار کرد: اگر در غرب مادر هنردرام و نمایش است در کشور ما  مادر همه هنرها شعر است .اگر شاعری ورشکسته شود داستان نویس می‌شود، داستان نویس ورشکسته، منتقد ادبی و منتقد ادبی ورشکسته فعالی سیاسی می‌شود.

وی گفت: جعفریان کارهایی کرده است که به لحاظ ساختار، ژانر و فرمگاهی اوقات فروتر از شعر میشود اما هیچگاه از شعر و شاعری خارج نشده است اگر مستند ساخته، یادداشت نوشته، عکس گرفته، شاعرانگی‌اش را فراموش نکرده است و ما او را به این گوهر می‌شناسیم.

امیرخانی خاطرنشان کرد: جعفریان شخصیتی عمیقا فرهنگی دارد و اگر جایی نطق سیاسی کرده است اما کار او ذاتا فرهنگی بوده است و من معتقدم سنگینی حسین جعفریان در سبکی اوست.

محمدحسین جعفریان در سال 1346 در مشهد متولد شد, او افزون بر شاعری، در عرصه مستندسازی، روزنامه‌نگاری و خبرنگاری جنگ نیر تبحر خاصی دارد.

وی دو دوره رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بوده است, بیشتر شهرت جعفریان از شعرهای بلند و نیز از گزارش‌ها و مستندها در مورد جنگ های جهان (افغانستان، تاجیکستان، بوسنی،‌کوزوو، پاکستان، کشمیر، عراق و لبنان) به‌ویژه ساخت مستند معروف «حماسه ناتمام» یا «شیردره پنجشیر» از زندگی احمدشاه مسعود است.

در این مراسم از پنج شاعر برگزیده نفرات نخست تا سوم نخستین همایش ملی شعر و نثر ادبی ویژه طرح آرامش بهاری, فاطمی نوروز 93 تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon