پیش بینی صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری غیرنفتی همدان از واقعیت تا رویا


پیش بینی صادرات 750 میلیون دلاری غیرنفتی همدان از واقعیت تا رویا

خبرگزاری تسنیم: این روزها که مسئولان به دنبال تحقق تمامی بندهای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری هستند مسئولان اقتصادی استان و در راس آنها استاندار همدان نیز برای تحقق بند افزایش صادرات غیرنفتی گام جدی برداشته اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رهبر معظم جمهوری اسلامی در یکی از بندهای سیاست های ابلاغی اقتصادی مقاومتی بر حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت تاکید داشته اند.

ایشان تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف را از جمله مولفه های تحقق این بند از سیاست های اقتصادی مقاومتی دانسته اند.

رهبر معظم انقلاب از سال های دور بر کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و تکیه بر صادرات غیرنفتی تاکید داشته اند و تحقق و عدم تحقق آن نیازمند آسیب شناسی و بررسی کارشناسان امر ست.

اما استان همدان نیز همچون سایر استان ها به دنبال عملی ساختن تمامی بندهای سیاست های اقتصادی مقاومتی است که در این گزارش مبحث صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از بندهای اصلی این سیاست ها مورد بررسی قرار می گیرد.

افزایش میزان صادرات یکی از اهداف تمامی کشورهای دنیا است چرا که با ارتقای میران صادرات ارزآوری افزایش یافته و تولید و اشتغال داخل نیز تامین می شود. از این رو دولتها تمام تلاش خود را در زمینه تسهیل صادرات به کار می گیرند تا فضای مساعدی را برای آن فراهم آورند.

اما از آنجا که بعضی اوقات روشی که مسئولان انتخاب می کنند یک روش نادرست در حل مسائل است گاهی اوقات نه تنها مشکل حل نشده بلکه مشکلی جدید به مشکلات قبلی اضافه می شود.

نمونه این روش نادرست آن چیزی است که در مورد هدف گذاری صادرات استان همدان در سال 93 مبنی بر صادرات 750 میلیون دلاری صورت گرفته است.

چندی پیش جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با حضور استاندار همدان تشکیل شد.

استاندار همدان در این جلسه به هدفگذاری یک میلیارد دلاری صادرات کالا از همدان در سال 88 اشاره کرد و دستگاه های ذیربط را درباره کاهش صادرات مورد انتقاد قرار داد و نکته جالب توجه این است که در جلسه بعدی کارگروه مدیران استان هدف گذاری عجیبی برای صادرات استان در سال 1393 انجام دادند.

زمانی عجیب و دور از واقعیت بودن این هدف گذاری مشخص می شود که بدانیم صادرات استان در سالهای گذشته چه میزان بوده است.
بر اساس آمار صادره از گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت ایران که دو منبع مهم، شاخص و معتبر در اعلام صادرات است میزان صادرات استان همدان در سالهای گذشته به شرح ذیل است.


این آمار خود به طور واضح گویا بوده و نشان می دهد که در بهترین حالت صادرات از گمرک استان همدان و سایر گمرکات کشور به نیمی از هدف گذاری امسال رسیده است.

صادرات در بسیاری از کشورها براساس میزان تولید ناخالص داخلی صورت می گیرد و حال باید دید که چقدر این امر در تعیین هدفگذاری صادرات 750 میلیون دلاری نقش موثر داشته است.

با توجه به پیش بینی صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی کشور برای سال 93 برابر با 6 هزار و 270 هزار میلیارد ریال خواهد بود. از سوی دیگر طبق عملکرد سنوات گذشته معمولا سهم تولید ناخالص داخلی استان از کشور برابر 1.7 درصد بوده و این به این معناست که تولید ناخالص داخلی استان حدود 108 هزار میلیارد ریال خواهد شد.

با توجه به آمارهای رسمی در سال های گذشته تنها نزدیک به هشت درصد از تولید ناخالص داخلی در کشور سهم صادرات است هر چند این رقم در استان ما در سالهای قبل تنها پنج دصد بوده است.

پس میزان صادرات استان با همان ضریب 8 درصد برابر8.6 هزار میلیارد ریال است که اگر نرخ برابری دلار به ریال را بر اساس نرخ مبادله ای اعلام شده توسط دولت حدود دو هزار و 500 تومان فرض کنیم میزان صادرات برابر 345 میلیون دلار می شود.

در این بین سوالاتی به وجود می آید که امیدواریم پاسخی مناسب از سوی مسئولان دریافت کند:

مبنای هدف گذاری انجام شده چیست؟

با توجه به GDP (تولید ناخالص داخلی) استان همدان این چنین هدفگذاری منطقی است؟

آیا صرف هدفگذاری به صورت دستوری منجر به افزایش صادرات می شود؟

آیا این هدف گذاری غیر واقعی منجر به آمار سازی از سوی دستگاه های متولی برای فرار از پاسخگویی نمی شود؟

آیا با تغییر یک عدد روی کاغذ واقعیت امر تغییر می کند؟

بهتر نیست به جای دستورات غیر منطقی برای افزایش صادرات به بستر سازی مناسب همچون ایجاد پایانه های صادراتی، تشکیل خوشه های صادرات گرا و ایجاد برند، ایجاد مراکز سورت و بسته بندی و راه اندازی بخش های تحقیق و توسعه (R&D)  پرداخت؟

اگر بگذاریم تب سنج صادرات حال نامساعد اقتصاد استان را به ما یادآور شود بهتر نیست!

اما در این بین مسؤولان و صادرکنندگان استان نظرات مختلفی برای این امر دارند.

صادرات 750 میلیون دلاری امکان پذیر است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به عنوان متولی اصلی این امر به خبرنگار تسنیم گفت: صادرات 750 میلیون دلاری از استان همدان امکان پذیر است و به طور قطع دستگاه ها آمار دقیق و درستی از صادرات در سال 93 ارائه می دهند.

سعید سیاری افزود: صادرات پیش نیازهایی همچون افزایش چشمگیر تولید، کیفی کردن تولیدات و کاهش هزینه های تولید برای رقابت در بازار دارد.

وی تصریح کرد: پس از این امر باید به دنبال این باشیم تا براساس مباحث علمی امر بازاریابی را انجام دهیم که یکی از راه های بازاریابی شرکت در نمایشگاه های بین المللی است.

وی با بیان اینکه خام فروشی هنر نیست، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر صادرات استان در حوزه معدن به صورت کیلویی و مواد خام است و هیچ گونه فراوری روی آنها صورت نمی گیرد.

سیاری بیان کرد: باید به دنبال این باشیم تا با دخیل کردن دانش در فراوری سنگ های معدنی ارزش افزوده بیشتری از آنها به دست بیاوریم.
صادرات 750 میلیون دلاری دو سال آینده محقق می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با اشاره به هدفگذاری 750 میلیون دلاری صادرات در سال 93 گفت: در صورت تامین زیرساختها و تسهیل قوانین و دستورالعملها این میزان صادرات در دو سال آینده محقق می شود.

سید مجید موسوی اظهار کرد: باید با بررسی های کارشناسی و علمی در این زمینه اقدام کرد تا بتوانیم به تصمیمی درست در هدفگذاری صادرات برسیم و از تصمیمات احساسی خودداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات استان از گمرک همدان و سایر گمرکات در سالهای گذشته به 300 میلیون دلار می رسیده است، افزود: باید زیرساختهای فیزیکی و دستورالعمل ها طوری تسهیل و روان سازی شود که بتوانیم آمار صادرات استان را افزایش دهیم.

موسوی عنوان کرد: برخی کالاهای استان همچون سنگ آهن، تولیدات فولاد ویان و سیمان هگمتان در آمار صادرات استان لحاظ نمی شوند و این در حالی است که اضافه شدن این کالاها به صادرات می تواند در افزایش این رقم تاثیر داشته باشد.

فاقد بستر لازم برای صادرات 750 میلیون دلاری هستیم

منوچهر رضایی رئیس اﻧ ﻤﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮐﺸﻤﺶ ﻣﻼﻳر نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: فاقد بستر لازم برای صادرات 750 میلیون دلاری هستیم.

وی افزود: برای تحقق صادرات 750 میلیون دلاری به منابع تولیدی و تجاری و نیروی انسانی نیاز است که این موارد در استان وجود دارد ولی باید بسترهای لازم برای تحقق صادرات 750 میلیون دلاری در حوزه استانی، ملی و فراملی فراهم شود.

بسترسازی برای صادرات در حد شعار است

حمیدرضا بطحایی رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اگر به دنبال تحقق صادرات 750 میلیون دلاری هستیم باید موانع و قوانین دست و پا گیر در برابر صادرات را برداریم.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان و مرکز توسعه تجارت خارجی در کشور باید زمینه را برای افزایش صادرات فراهم کنند تا بتوان کاری انجام داد.

بطحایی اعلام کرد: استان توان صادرات این میزان کالا را دارد ولی زیرساخت آن فراهم نبوده و بسترسازی برای انجام صادرات تنها در حد شعار است.

گزارش از سعید شاهسوند

انتهای پیام/


 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon