کارت زرد مجلس به فانی به خاطر خروج از مسیر اعتدال

کارت زرد مجلس به فانی به خاطر خروج از مسیر اعتدال

خبرگزاری تسنیم: وزیر آموزش و پرورش چهارمین وزیر دولت یازدهم بود که از مجلس کارت زرد گرفت. انتصابات، به کارگیری افراد بازنشسته و عدم رعایت مسیر اعتدال در آموزش و پرورش از جمله انتقادهای بهارستان نشینان به فانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زمزمه‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش از حدود چند ماه گذشته یعنی بهمن سال 92 از میان بهارستان نشینان به گوش رسید و محورهای مختلفی برای استیضاح فانی مطرح شد که در راس تمام آنها موضوع انتصابات در وزارت آموزش و پرورش قرار داشت.

فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین که از طراحان اصلی استیضاح بود در این خصوص عنوان می‌کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 8 محور تهیه شده است که سو‌ء‌مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش، سوء‌مدیریت در برخی استان‌ها، عدم احقاق حقوق فرهنگیان و عدم اجرای مرخصی زایمان 9 ماهه از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

در آن ایام چندین بار خبرهایی مبنی بر ارائه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس شنیده شد اما سرانجام با رایزنی‌های مختلف میان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس طرح استیضاح فانی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم نشد؛ علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: نمایندگان مجلس انتقاداتی را درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش دارند ولی در حال حاضر فضا بهتر است. اکثر نمایندگان بحث انتصابات را مطرح می‌کردند؛ برخی به استخدام‌هایی که از قبل مانده است، نظر دارند و برخی نیز به بازنشستگی پیش از موعد اشاره کردند؛ عده‌ای نیز از کیفیت آموزش گلایه دارند. هیئت رئیسه مجلس با نمایندگان طراح استیضاح صحبت کرده تا این روند متوقف شود و صحبت‌هایی میان وزیر آموزش و پرورش و این نمایندگان برای رفع کدورت‌ها صورت گیرد.

اما این بار تعدادی از نمایندگان خواستار پاسخگویی فانی به سوالات آن‌ها در جلسه علنی مجلس شدند بنابراین وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی ‌یک‌شنبه 31 فروردین با حضور در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد اما سرانجام موفق به کسب نظر آن‌ها نشد و به عنوان چهارمین وزیر دولت یازدهم از مجلس کارت زرد دریافت کرد.

اما سوالات نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم که روزی با 185 رأی موافق به حضور او در راس وزارت آموزش و پرورش رضایت دادند چه بود و چرا فانی کارت زرد دریافت کرد؟

** انتصابات عمده انتقادات مجلس به فانی

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص به تسنیم می‌گوید:‌ عمده انتقادات نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش درخصوص انتصابات وی در استان‌های مختلف است و برخی از نمایندگان معتقدند که وزیر آموزش و پرورش در استان‌های مختلف افراد سیاسی را به عنوان مدیر منصوب کرده است از سوی دیگر تعدادی از بازنشستگان نیز به کار فراخوانده شده‌اند که این موضوع باعث شده، بدنه وزارت آموزش و پرورش خسته و ناتوان باشد.

وی می‌افزاید:‌ انتصاب رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز یکی دیگر از انتقادات نمایندگان مجلس به فانی است، نمایندگان معتقدند آقای مهرمحمدی که به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان فعالیت می‌کند روزگاری خود یکی از منتقدان فعالیت این دانشگاه بود بنابراین چنین فردی چگونه می‌تواند امروز ریاست این دانشگاه را بر عهده ‌گیرد. همچنین تعطیل بودن فعالیت‌های پرورشی در مدارس و بی‌توجهی دولت و وزارت آموزش و پرورش به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از جمله نارضایتی‌های دیگر نمایندگان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: کمیسیون آموزش مجلس نیز دغدغه‌های مطرح شده توسط نمایندگان را قبول دارد اما برخی از اعضای کمیسیون معتقدند که باید فرصتی به وزیر آموزش و پرورش داده شود تا مشکلات را حل کند. البته بخشی از دلیل کارت زرد مجلس به فانی، طرز صحبت وی در صحن علنی بود. فانی باید در مجلس با لحن ملایم‌تری صحبت می‌کرد.

البته انتقاد نمایندگان مجلس از انتصابات فانی از همان ابتدای تغییرات وی در بدنه آموزش و پرورش آغاز شد.

آقا محمدی نماینده مردم خرم‌آباد در تاریخ سوم دی ماه سال 92 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی به انتصابات در وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند: کمیته X معروف دوران اصلاحات در ستاد بعضی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش رخنه کرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: شما ظرف مدت یکی دو ماه چگونه به این نتیجه رسیدید که بیش از 30 مدیر صلاحیت ندارند و چطور به این نتیجه رسیدید که جانشینان آن‌ها دارای این صلاحیت هستند؟

البته برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که باید فرصت بیش‌تری به وزیر آموزش و پرورش داد تا عملکرد وی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش از جمله امور پرورشی مشخص شود.

ابوالقاسم خسروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه به تسنیم می‌گوید: وزیر آموزش و پرورش 4 سیاست از جمله ساماندهی نیروی انسانی، تقویت مدیریت آموزشگاهی و تقویت مشارکت مردم را به عنوان اهداف اصلی در سال 93 یاد کرده است که برای اجرایی شدن این سیاست‌ها و بررسی عملکرد وزیر آموزش و پرورش به یک سال زمان نیاز است در چنین شرایطی می‌توان به ارزیابی واقعی از عملکرد وزارت آموزش و پرورش دست یافت.

** از فانی انتظار داریم اعتدالی را که قول داده بود، رعایت کند

وی در خصوص اعتراض نمایندگان به عملکرد وزارت آموزش و پرورش بیان می‌کند: آن‌چه که نمایندگان به آن اعتراض دارند،‌ انتصابات‌هایی است که با رویکرد سیاسی در آموزش و پرورش انجام می‌شود و این نگرانی را ایجاد کرده است که محیط آموزش و پرورش سیاسی شود هم‌اکنون در برخی استان‌ها مانندکرمان، همدان و مازندران نارضایتی‌هایی در خصوص انتصابات وجود دارد و انتظار می‌رود تا وزیر آموزش و پرورش اعتدال بیش‌تری را در پیش ‌گیرد.

خسروی ادامه می‌دهد: مشکل در اعتبارات آموزش و پرورش و نارضایتی معلمان از عدم پرداخت مطالبات، مشکلات مدارس شبانه‌روزی و سرانه مدارس از جمله سایر نارضایتی‌های نمایندگان است البته تمام این موارد به دست وزیر قابل حل نیست و مجموعه دولت و مجلس باید کمک کنند تا مشکلات زیربنایی و کمبود اعتبارات آموزش و پرورش حل شود.

وی می‌گوید: دفاع آقای فانی برای نمایندگان مجلس قانع کننده نبود و برخی‌ از نمایندگان هنوز دنبال بحث استیضاح هستند. فانی می‌تواند اعتدال بیش‌تری را اعمال کند تا همان‌گونه که مجلس به ایشان به خاطر این‌که گفته بود فردی منطقی و اهل اعتدال است، رأی اعتماد داد این انتظار وجود دارد تا رویه اعتدال خدشه‌دار نشود.

فانی در رابطه با انتصاباتش چه می‌گوید؟

اما علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتصاباتش می‌گوید: در ستاد آموزش و پرورش حدود 35 درصد از مدیران قبلی هنوز حضور دارند و ما 65 درصد از مدیران را تغییر دادیم؛ روش کار در انتصابات این بود که ما شرایطی را احراز کردیم که حداقل مدرک برای انتصاب مدیران فوق‌لیسانس و داشتن مسئولیت‌های مدیریتی بود. همچنین تمام انتصابات ما توسط حراست آموزش و پرورش استعلام شده‌اند و تأییدیه استعلام دارند و سوابق آن‌ها در وزارت آموزش و پرورش موجود است.

فانی ادامه می‌دهد: مدیرانی که در استان‌ها منصوب کردیم، 19 درصد مدرک دکتری و 81 درصد مدرک فوق‌لیسانس دارند در حالی 4 درصد مدیران قبلی مدرک دکتری و 73 درصد فوق‌لیسانس و 23 درصد مدرک لیسانس داشتند. همچنین مدیرانی که ما منصوب کردیم همگی بالای 7 سال سابقه مدیریتی داشته‌اند در حالی که مدیران قبلی در بدو انتصاب 3 سال سابقه داشتند. مدیران ما هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند و در زمان 30 سال خدمت خود هستند. بنابراین چنین اتهامی که آموزش وپرورش برای انتصاب مدیران به سوی افراد مسن رفته است را نفی می‌کنیم. مدیران ما هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند. همچنین 21 نفر از مدیران منصوب شده جانباز و رزمنده هستند در حالی که 13 درصد مدیران قبل جانبازان و رزمنده بودند، لذا وضعیت انتصابات ما بهتر از گذشته است.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon