چرا آمریکا نمی‌تواند اموال بنیاد خیرخواهانه علوی را مصادره کند؟

چرا آمریکا نمی‌تواند اموال بنیاد خیرخواهانه علوی را مصادره کند؟

خبرگزاری تسنیم: خزانه‌داری آمریکا در حالی می‌خواهد ساختمان متعلق به بنیاد علوی را به فروش رسانده عایدات آن را به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر و برخی حملات دیگر بدهد که هنوز رأی نهایی دادگاه و دیوان عالی آمریکا اعلام نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ بنیاد علوی یک سازمان غیرانتفاعی در آمریکا است که برای انجام امور خیریه در این کشور تأسیس شد. بخش اعظمی از هزینه‌های این بنیاد از اجاره آسمان‌خراش "650 خیابان پنجم" تأمین می‌شود که پیشتر با عنوان "پیاژه بیلدینگ" شناخته می‌شد. این ساختمان 36 طبقه که در نزدیک مرکز راکفلر در خیابان 52 نیویورک واقع است، در سال 1978 تأسیس شده است. گفته می‌شود که ارزش این ساختمان دستکم 800 میلیون دلار است. 60 درصد از سهام این ساختمان در اختیار بنیاد علوی و 40 درصد از سهام آن نیز در اختیار شرکت آسا است.

اخیرا دادگاه‌های آمریکا با ادعای ارتباط بین شرکت آسا و بانک ملی ایران که تحت تحریم‌های آمریکا بوده و نیز ارائه خدمات مالی و پولشویی از جانب بنیاد علوی به نفع دولت ایران، دست به مصادره دارایی‌های آنها از جمله ساختمان "650 خیابان پنجم" زده‌اند. دادگاه آمریکایی علاوه بر این ساختمان چندین ساختمان عبادی فرهنگی دیگر متعلق به بنیاد علوی را مشمول حکم ضبط اموال کرده است.

ساختمان "650 خیابان پنجم" یکی از چندین ملک متعلق به بنیاد علوی است که حکم مصادره آن توسط دادگاه آمریکایی صادر شده است

سایر دارایی‌های این بنیاد عبارتند از چندین هکتار زمین در ویرجینا، چهار مرکز آموزش‌های اسلامی در مریلند، کوئینز، هیوستون و کالیفرنیا.

 

بنیاد علوی سازمانی برای ترویج فرهنگ و ارزش‌های انسانی و اسلامی و نیز کمک به فاجعه‌دیدگان آمریکایی

بنیاد علوی در پایگاه اینترنتی خود، اهدافش را چنین توصیف می‌کند: "هدف بنیاد علوی ترویج تلاش‌های خیریه و بشردوستانه از طریق برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی است. بنیاد این کار را با ارائه کمک به سازمان‌های غیر انتفاعی در سازمان ملل که از هماهنگی بین مذهبی حمایت کرده و فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی را ترویج می‌کنند، انجام می‌دهد."

بنیاد علوی برنامه‌های خود را به شرح زیر معرفی می‌کند:

  • اعطای کمک مالی به کالج‌ها و دانشگاه‌ها
  • اعطای کمک مالی به مدارس فارسی
  • اعطای کمک مالی و وام به سازمان های اسلامی
• توزیع رایگان کتاب‌های اسلامی
  • اعطای کمک مالی به فعالیت‌های مرتبط با بلایای طبیعی
  • حمایت از هنر
• تحقیقات دانشگاهی
 • گفتگوی بین مذهبی و پلورالیسم مذهبی
  • وام‌های دانشجویی

از جمله کمک‌های این بنیاد می‌توان به کمک 100 هزار دلاری به هلال احمر آمریکا برای کمک به آسیب‌دیدگان طوفان سندی در ژانویه 2013 اشاره کرد.

 

سابقه اقدامات قضایی علیه بنیاد علوی

اتهام‌زنی به بنیاد خیریه علوی سابقه‌ای طولانی دارد. پلیس نیویورک در سال 2006 مدعی شده بود که مأمورین اطلاعاتی ایران از طریق برخی سازمان‌ها و نهادها شامل بنیاد علوی حضور گسترده‌ای در آمریکا دارند.

بنیاد نیز در پاسخ به این اتهامات مضحک اعلام کرد: "بنیاد علوی هیچ پیوند رسمی یا غیر رسمی با دولت ایران و یا سازمان‌های اطلاعاتی ایران ندارد. ما با یافته‌های این گزارش مخالف هستیم و اعلام می‌کنیم که اتهامات مطرح شده در آن در رابطه با بنیاد کاملا نادرست است."

ارزش ساختمان متعلق به بنیاد علوی در نیویورک دستکم 800 میلیون دلار برآورد شده است

اتهامات دادستانی علیه این بنیاد از سال 2008 آغاز شد. در آن زمان دادستان‌های آمریکایی اعلام کردند این بنیاد قانون منع مبادلات تجاری با ایران را زیر پا گذاشته و همچنین به پولشویی پرداخته است. متعاقب این امر قاضی دادگاه بدوی 16 سپتامبر 2013 حکمی علیه این بنیاد صادر کرد. بخش دوم رأی دادگاه نیز در 28 مارس 2014 صادر شد.

اما از نکات جالب دادگاه 16 سپتامبر این مسأله بود که بنیاد و وکلای مدافع آن با صرف ساعت‌ها وقت، خود را آماده حضور در دادگاه با هیات منصفه کرده بودند اما به تشخیص قاضی و تنها چند روز پیش از موعد دادگاه (10 سپتامبر) برگزاری دادگاه لغو شد و قاضی رأی  خود را اعلام نمود. بر مبنای همین حکم ، دولت کلیه فعالیت‌های مالی بنیاد علوی اعم از پرداخت هزینه‌های قبلی، هزینه‌های جاری  و حتی هزینه‌های مربوط به تیم مکالت را متوقف کرده و حساب‌های بانکی آن را مسدود نمود.

در 28 مارس 2014 دادگاه بخش دوم حکم خود را که مشخصا به هفت ملک دیگر تحت مالکیت بنیاد مربوط می‌شد صادر کرد. بر اساس حکم صادره‌، بنیاد در مورد اتهام تخطی از قوانین تحریم علیه دولت ایران مبنی بر منع هرگونه مراوده تجاری با آن دولت مجرم شناخته شده است.

پس از رأی کاترین فارست، قاضی فدرال داگاه جنوب نیویورک، درآمدهای حاصل از فروش احتمالی ساختمان 650 خیابان پنجم که دستکم 800 میلیون دلار خواهد بود به قربانیان حملات تروریستی – شامل حملات تروریستی  11 سپتامبر – پرداخت خواهد شد.

این قاضی تأیید کرد که بنیاد علوی فعالیت‌های خیریه نیز انجام داده است اما این فعالیت‌ها برای چشم‌پوشی از پیوندهای این سازمان با ایران کافی نیست.

فارست نوشت: "دادگاه می‌داند که علوی فعالیت‌های خیریه مشخصی نیز شامل اعطای کمک مالی به دانشگاه‌ها، مدارس و نیز برنامه‌ای هنری و ادبی انجام داده است."

این قاضی در حکم ماه مارس خود اعلام کرد که شش ملک این بنیاد در کوینز، تگزاس، کالیفرنیا، ویرجینیا و مریلند نیز باید ضبط شود.

 

قوانین آمریکا دولت این کشور را از مصادره اموال بنیاد علوی منع می‌کند

اما وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که عواید حاصل از فروش این آسمان‌خراش به قربانیان حملات شبه‌نظامی‌های مرتبط با ایران پرداخت خواهد شد. این اعلام نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی اعلام می‌شود که هنوز دادگاه نظر نهایی خود را صادر نکرده است. بر اساس بند 58 مقررات فدرال آیین محاکمات و دادرسی مدنی هنوز رأی دادگاه تکمیل نشده است و بنیاد علوی می‌تواند پس از صدور حکم نهایی در داگاه عالی آمریکا خواهان تجدید نظر شود. بنابراین مشخص نیست که چگونه خزانه‌داری آمریکا قبل از صدور رأی نهایی اعلام می‌کند که عایدات حاصل از فروش ساختمان بنیاد به قربانیان تروریسم تحت حمایت ایران – شامل حملات 11 سپتامبر – تعلق خواهد گرفت.

تا زمان اعلام حکم دادگاه عالی آمریکا دولت این کشور قادر به مصادره اموال بنیاد علوی نیست

بنیاد علوی نیز در آخرین بیانیه خود با اشاره به توافق دولت آمریکا و شاکیان آمریکایی برای اختصاص عواید حاصل از فروش ساختمان "650 خیابان پنجم" به بازماندگان و قربانیان حملات تروریستی که مدعی هستند توسط شبه‌نظامی‌های تحت حمایت ایران انجام گرفته‌اند، اعلام کرد: "این توافق تنها زمانی می‌تواند اجرایی شود که تصمیمات قبلی دادگاه منطقه‌ای (16 سپتامبر 2013، و 28 مارس 2014) در داگاه تجدیدنظر نیز تأیید شوند."

 

بنیاد علوی؛ نمونه‌ای نادر از حمله دادگاه‌های آمریکایی به یک بنیاد مذهبی

محققین حقوقی می‌گویند موارد معدودی در تاریخ آمریکا وجود دارند که در آنها مقامات مجری قانون یک مکان عبادی را ضبط کرده‌اند. این حکم چنان تعجببرانگیر و بی‌سابقه بود که مار ک استرن، یکی از کارشناسان آزادی‌های مذهبی که با کنگره یهودی آمریکا همکاری می‌کند اعلام کرد مواردی از این دست بسیار نادر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با اشاره به تصمیم دادگاه آمریکایی برای مصادره اموال و دارایی‌های بنیاد خیریه علوی این اقدام را مغایر واقعیات، فاقد اعتبار و وجاهت قانونی و حتی نقض تعهدات آمریکا برای تضمین آزادی مذهب شهروندانش توصیف نمود.

اما جالب توجه است که بنیاد علوی باید بهای خون قربانیان حوادث 11 سپتامبر را نیز بپردازد، کسانی که توسط تروریست‌های افراطی حاصل سال‌ها سیاه‌کاری سازمان‌های جاسوسی آمریکا و همتایان منطقه‌ای‌شان در افغانستان کشته شدند. اگر کسی قرار است به دلیل این جنایت مشکوک محاکمه شود، مقامات اطلاعاتی و سردمداران تجاری و سیاسی آمریکا باید متهمین ردیف اول باشند نه یک بنیاد خیریه که هزاران دلار را صرف بهبود وضعیت آمریکایی‌های فاجعه‌دیده کرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان