اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند


اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری گفت: داشتن فناوری کافی نیست و باید نوآوری هم داشت تا این دو در کنار هم خلق ثروت کنند، اقتصاد دانش بنیان یک بحث جدی است، در اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حمیدرضا امیری نیا در جلسه فناوری و نوآوری با اشاره به اهمین فناوری های پیشرفته اظهار کرد: فناوری های پیشرفته زمینه ساز قدرت در زمینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است که بدون آن کسی نمی تواند کاری پیش برد.

وی افزود: در اقتصاد، صنعت پایه ای اصلی است باید از فناوری بطور گسترده استفاده کند، فناوری جنبشی پویا است و در صنعت، به دنبال دستیابی به یک فناوری باید روز به روز به دنبال به روز کردن آن باشیم و این رویکرد متوقف نشود.  

رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون صنایعی داریم که چون به فناوری هایی دست پیدا کردند ولی به پویایی ان توجه نکردند از علم روز دنیا عقب ماندند و یک به یک از دایره خارج می شوند.

وی با اشاره به نقش فناوری در حوزه فرهنگی گفت: در بحث های اجتماعی و فرهنگی فناوری امروز نقش مهمی دارد و در رسانه، ماهواره ها و حتی ساخت فیلم نیز نقش ویژه ای دارد، فناوری در مسائل اجتماعی و فرهنگی غوغا می کند و بسیار اقتصادی است.

امیری نیا افزود: در رابطه با بحث های سیاسی و نظامی اهمیت فناوری بر کسی پوشیده نیست و کسی که بخواهد در حوزه سیاسی و نظامی حرفی برای گفتن داشته باشد باید از فناوری و علمی به روز داشته باشد.

وی تصریح کرد: فناوری قدرت لازم به نیروی نظامی را می دهد و یک بحث مهم در این حوزه است که باید به خوبی از ان استفاده کرد.
رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت این مرکز گفت: مرکز فناوری و نوآوری نزدیک به 30 سال است که فعالیت دارد و تمرکز آن بر روی فناوری است.

وی افزود: در این مدت 30 به دنبال فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) از دهه 60 با روحیه خود باوری و استقلال اقدامات موثری انجام داد و در دوران جنگ حس داشتن استقلال علمی و صنعتی بومی بیش از پیش حس شد.

امیری نیا تصریح کرد: به دنبال جنگ و عوارض آن کشور حتی توان ساخت سیم خاردار را احساس نمی کرد و امروز از آن شرایط بسیار فاصله داریم.

وی با اشاره به آن روزها گفت: در آن روزها حتی کوچکترین نیازها باید ار خارج وارد می شد و امروز به لطف همه کشور پیشرفت قابل توجهی در همه بخش ها داشته و از نظر صنعتی نیز توانایی های خوبی داریم.

رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری افزود: امام خمینی(ره) در 35 سال پیش و مقام معظم رهبری در چند دهه اخیر تاکیدات فراوانی به گفتمان علم و فناوری و توسعه علم و دانش و تحقیقات داشتند، جلوه ای از پرورش استعدادهای بی نظیر ایران به ویژه اسلام اهمیت دادن به علم است.

وی تصریح کرد: دولت ها پس از انقلاب در این زمینه تلاش فراوانی داشتند ولی باید اذعان کرد که اگر امروز در کشور به فناوری اهمیت می دهیم دنیا چندقرن پیش به آن اهمیت داد، به گفته مقام معظم رهبری که در سه دهه حکام سبب غفلت ایران از فناوری های هایتک شدند.

امیری نیا با اشاره به تاثیر فناوری های نو در ادوار تاریخی و اجتماعی در زندگی مردم گفت: در قرن 18 فناوری نساجی زندگی مردم را متحول کرد، در قرن 19 ماشین بخار و در اوایل قرن 20 صنایع سنگین و حرکت به سوی صنعتی شدن رندگی ها را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: دنیا در سال 80 قرن بیستم صنعتی شد  و به سوی پیشرفته تر کردن این فناوری ها در حرکت است و ایران در حال گام برداشتن به سوی صنعتی شدن است.

رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تصریح کرد: فناوری پیشرفته فناوری است که ارزش افزوده بیشتری دارد و عمر آن کوتاه است، برای مثال در صنعت ITعمر یک فناوری 6 ماه است.

وی با اشاره به فناوری های پیشرفته گفت: فناوری های پیشرفته اثر گذاری بسیار زیادی در اقتصاد دارند.

امیری نیا افزود: ما نیز حرکت به سوی فناوری های پیشرفته را به دلیل جنگ با تاخیری حدود 15 سال شروع کردیم در حوزه هایی خوب عمل کردیم و در حوزه هایی نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم.

وی تصریح کرد: در اواخر قرن بیستم فناوری های پیشرفته دیگری مانند نانو تکنولوژی ها، میکرو الکتونیک ها و بحث هایی در رابطه با علوم شناختی ظهور کرد که خوشبختانه در بحث نانو تکنولوژی ها ایران همپای دنیا جلو می رود.

رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به اقتصاد دانش بنیان گفت: امروز دنیا به دنبال این است که در مسیر اقتصاد دانش بنیان حرکت کند، در سال 70 قرن بیستم بعد از فناوری و نفوذ آن به اقتصاد 40 درصد اقتصاد دنیا را فناوری ها تشکیل داده بودند و 12 درصد مواد پیشرفته مانند مواد سیلیکونی، بیولوژی و کامپوزیتی تشکیل داده بود.

وی افزود: در سال 2010 این سهم به 75 درصد رسید که اثر فناوری های پیشرفته حدود 60 درصد بود، پیش بینی شده که در سال2030 این سهم به 90 درصد برسد که مواد پیشرفته در آن حدود 78 درصد باشد.

امیری نیا تصریح کرد: فناوری یک رویکرد جدی است که باید به آن توجه ویژه کرد زیرا یکی از مولفه های قدرت به شمار آمده و نقش مهمی در توسعه پایدار دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon