مقایسه ۲ آمار از انصراف ایرانی‌ها برای دریافت یارانه در سالهای ۸۹ و ۹۳


مقایسه 2 آمار از انصراف ایرانی‌ها برای دریافت یارانه در سالهای 89 و 93

خبرگزاری تسنیم: بین جمعیت ۷۵ میلیون نفری سال ۸۹ و هم‌زمان با اجرای فاز اول هدفمندی ۱۱ میلیون نفر معادل ۱۵ درصد ایرانی‌ها از دریافت یارانه خودداری کرده بودند که این رقم در فاز دوم هدفمندی علی‌رغم درخواست دولت به ۲.۴ میلیون نفر معادل ۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق برنامه دولت به‌منظور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و براساس قانون بودجه 93 مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی و کاهش تعداد یارانه بگیران از 20 فروردین ماه ثبت‌نام سرپرستان خانوار متقاضی و نیازمند یارانه نقدی براساس شماره راست کد ملی آغاز شد.

قانون بودجه برای پرداخت یارانه نقدی در سال 93 تغییراتی را اعمال کرده که براساس آن و برحسب الگوی درآمدی دولت اگر افراد نیازمند واقعی شناخته نشوند نه‌تنها یارانه آنها قطع می‌شود بلکه 3 برابر یارانه دریافتی جریمه شده و باید این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند.

در طول دوره ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی خبرهای مختلفی درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان و انصراف دهندگان دریافت یارانه مطرح می‌شد که بیانگر انصراف 5 الی 7 درصدی مردم از دریافت یارانه نقدی در سال 93 بود که در نهایت امروز محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور از انصراف 2.4 میلیون نفری (اندکی بیش از 3 درصد) خبر داد. بی‌میلی مردم به انصراف از دریافت یارانه در شرایطی اتفاق افتاد که دولت‌مردان در اظهاراتی متعدد خواستار کناره گیری مردم از دریافت یارانه نقدی شده بودند.

ناگفته نماند که ضعف دولت در استفاده از ابزارهای تبلیغی در تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی یکی از علت‌های بی‌میلی مردم در عدم کناره‌گیری از یارانه نقدی بود چراکه بسیاری از مردم به‌خاطر نگرانی از افزایش قیمت‌های آب و برق و حامل‌های انرژی تصمیم به ثبت‌نام در دور جدید گرفتند.

طی سال 89 و همزمان با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها طبق اعلام مرکز آمار جمعیت ایران حدود 74.5 میلیون نفر بوده است که از این تعداد 63 میلیون و 400 هزار نفر نسبت به دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند. نگاهی به این آمار و انجام یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که 15 درصد از جمعیت ایران در فاز اول از دریافت یارانه کناره‌گیری کرده‌اند.

"نه به یارانه" در دور اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی رقم خورد که حجم اصرار دولت برای کناره‌گیری مردم از دریافت یارانه نقدی در آن مقطع به‌اندازه دور دوم نبود، به‌عبارتی دولت قبل مانند دولت فعلی در کاهش تعداد یارانه بگیران اصرار نداشت.

ولی در دوره جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بین جمعیت 77 میلیون نفری در کشور بیش از 73 میلیون نفر ثبت‌نام کرده و تنها 2 میلیون و 400 هزار نفر نسبت به دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند، بنابراین در فاز دوم و با وجود تأکید و اصرار دولت تنها 3 درصد از مردم کناره‌گیری کرده‌اند.

عدم استقبال مردم از طرح "نه به یارانه" در حالی رخ داد که تصور می‌شد آن‌طور که دولت‌مردان تأکید دارند اعتماد مردم به دولت موجب کاهش تعداد یارانه بگیران در دوره جدید شود ولی ظاهراً نگرانی از افزایش قیمت‌ها در مرحله جدید یکی از عوامل اصلی عدم تمایل مردم به کناره‌گیری از دریافت یارانه نقدی بوده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه