استیضاح وزیر نیرو تاثیری در روند احیا دریاچه ارومیه ندارد

استیضاح وزیر نیرو تاثیری در روند احیا دریاچه ارومیه ندارد

خبرگزاری تسنیم: دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه گفت: بالاخره نمایندگان مجلس می خواهند همه از جمله وزیر نیرو را استیضاح کنند و این مسائل هیچ تاثیری در روند احیاء دریاچه ارومیه ندارد.

عیسی کلانتری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، که در حاشیه جلسه مشترک ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه با کارگروه استانی در استانداری آذربایجان غربی انجام گرفت با اشاره به زمان آغاز اقدامات عملی برای نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: از نیمه خردادماه امسال طرح های پیشنهادی به هیئت محترم دولت و در راس آن کارگروه نجات دریاچه ارومیه تقدیم می شود و در صورت تصویب این طرح ها احیاء دریاچه ارومیه وارد فاز عملیاتی می شود.

وی افزود: از مجموع 19 راهکار ارائه شده یکسری از راهکارهای غیر فنی و غیرکارشناسی حذف می شود.

دریاچه ارومیه مشکل تامین بودجه ندارد

دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: بودجه لازم برای احیاء دریاچه ارومیه مطابق قول هایی که داده شده بدون هیچ مشکلی تزریق می شود.

کلانتری درباره اظهارات اخیر نادر قاضی پور در صحن علنی مجلس مبنی برا افزایش 20 درصدی سطح خشک شده دریاچه ارومیه در دولت یازدهم بیان کرد: روشن است که سالانه 20 درصد به سطح خشک شده این دریاچه اضافه می شود و دلیل این مسئله نابرابر بودن میزان تبخیر و ورود آب به دریاچه ارومیه است.

وی افزود: به آقای قاضی پور بگویید که از 30 میلیارد متر مکعب آبی که در دریاچه ارومیه وجود داشت هم اکنون تنها 1.5 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و دریاچه ارومیه تقریبا خشک شده است.

انتقال آب شرب به تبریز قطع نمی شود

دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه با اشاره به مخالفت کارشناسان بین المللی درباره انتقال آب از حوضه های آبریز دیگر به حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: کارشناسان آمریکایی مخالفت هایی درباره انتقال آب از حوضه آبریز خزر به دریاچه ارومیه داشتند و به زعم کارشناسان انتقال آب از زاب و ارس به ارومیه مشکلی ندارد.

کلانتری تصریح کرد: در باره توقف انتقال آب زرینه رود به آذربایجان شرقی باید اعلام کنیم که اولویت مصارف آب در هر نقطه جهان، آب شرب است و اهمیت این مسئله از محیط زیست هم بیشتر است.

وی افزود: مشکل دریاچه ارومیه انتقال آب زرینه به تبریز نیست، تصور کنید که از  زرینه رود در سال چیزی حدود 150 میلیون متر مکعب انتقال داده شود و این در حالی است که این میزان در رودخانه زاب هر سال 670 میلیون متر مکعب است.

مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید مدیریت شود

دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه مشکل اصلی این دریاچه را پایین بودن بهره وری آب کشاورزی در حوضه آبریز دانست و گفت: میزان مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بالاست و اگر موفق شویم در مصرف این آب صرفه جویی کنیم و آب ذخیره شده را به دریاچه انتقال دهیم دریاچه ارومیه در بلند ملت احیاء می شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دریاچه ارومیه هرگز به اندازه 5 هزار و 200 کیلومتر سابق باز نمی گردد  چرا که حوضه جنوبی دریاچه ارومیه پر شده است، یعنی در حوضه زرینه رود و سیمینه رود شیب دریاچه تقریبا صفر است  و حتی در مواردی ارتفاع درون دریاچه به دلیل رسوب گذاری رودها بیشتر از اطراف آن است.

استیضاح وزیر نیرو تاثیری در روند احیا دریاچه ارومیه ندارد

وی افزود: لذا این مناطق را نمی شود احیاء کرد و  اگر آبی هم بریزند تبخیر می شود، احتمالا این مناطق به دلیل وجود آب نسبتا شیرین و خاک مناسب به محل حیات وحش تبدیل می شود.

کلانتری درباره قوت گرفتن احتمال استیضاح حمید چیت چیان وزیر نیرو و تاثیرات این مسئله بر روند احیاء دریاچه ارومیه گفت: بالاخره نمایندگان مجلس می خواهند همه را استیضاح کنند و این مسائل هیچ تاثیری در احیاء دریاچه ارومیه ندارد و اطمینان داشته باشید آقای چیت چیان استیضاح نمی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon