"ائتلاف الاحرار" وابسته به جریان صدر با شعار "وحدت، عدالت، صلح، سازندگی"

"ائتلاف الاحرار" وابسته به جریان صدر با شعار "وحدت، عدالت، صلح، سازندگی"

خبرگزاری تسنیم: ائتلاف الاحرار وابسته به جریان صدر با شعار انتخاباتی"وحدت، عدالت، صلح و سازندگی" در سومین انتخابات پارلمانی پس از رژیم صدام معدوم شرکت خواهد کرد و البته نیم‌نگاهی هم به تصدی نخست‌وزیری دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه بررسی مهمترین ائتلافهای سیاسی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی 30 آوریل(10 اردیبهشت) عراق به ائتلاف الاحرار یکی از تشکلهای مهم شیعی عراق  می پردازیم:

ائتلاف الاحرار

رهبر ائتلاف : ضیاء نجم عبدالله احمد

کد انتخاباتی : 214

این ائتلاف شامل : کتله الاحرار به رهبری کرار صالح جبر

الانتفاضه الشعبانیه المبارک/الامانه العامه به رهبری طالب عبدالوهاب حسین دعیدش

حرکه الاصلاح الوطنی به رهبری سامی عزاره معجون آل معجون

ائتلاف الاحرار در استانهای زیر نامزد معرفی کرده است :

بغداد ، بصره، بابل، ذی قار، دیالی، نجف اشرف، قادسیه، کربلای معلی، واسط، میسان و المثنی

شعار انتخاباتی : وحدت، عدالت، صلح، سازندگی

این  ائتلاف تاکید کرده است هرگز از اهداف خود دست برنخواهد داشت

محمد الدراجی، حسن العلوی و بهاء الاعرجی از مطرح ترین نامزدهای ائتلاف الاحرار در انتخابات پارلمانی 30 آوریل عراق به شمار می روند.

تاکید مقابله با فساد و حل مشکل بیکاری و توسعه صنعت

صادق مطوس از اعضای ائتلاف الاحرار تاکید کرده است برنامه انتخاباتی الاحرار در برگیرنده تدوین برخی قوانین در پارلمان برای مقابله با فساد و حل مشکل بیکاری و توسعه بخش صنعت است.

ائتلاف الاحرار بر پایبندی به ایجاد جامعه عراقی شکوفا و امن که تمام مردم آن در رفاه و آسایش زندگی کنند، تاکید کرده است.

نسخه جریان صدر برای حل معضلات عراق

فراکسیون الاحرار از تدوین برنامه فراگیری برای حل معضلات سیاسی و  اقتصادی کشور با هدف ارائه آن به دولت آینده خبر داده است.

ضیاء الاسدی رئیس جریان النخب(نخبگان) وابسته به جریان صدر گفته است برنامه ای که جریان صدر برای دولت آتی آماده کرده به اوضاع سیاسی و خدماتی و روابط داخلی، منطقه ای و چگونگی اداره دولت پرداخته است.

این فراکسیون همچنین "علی دوای" استاندار میسان را یکی از نامزدهای خود برای تصدی نخست وزیری اعلام کرد .

جریان صدر چندین نامزد برای تصدی نخست وزیری دارد و علی دوای شایسته و قادر به انجام ماموریت نخست وزیری است.

جریان صدر در مهمترین حوزه انتخاباتی یعنی در بغداد با سه فهرست شرکت می کند که شامل جریان الاحرار به ریاست محمد الدراجی وزیر بازسازی و مسکن در بغداد، حسن العلوی، جریان النخب که ریاست آن را در بغداد ضیاء الاسدی برعهده دارد و فهرست تجمع الشراکه الوطنیه دیگر گروه تشکیل دهنده ائتلاف صدریها به ریاست بهاء الاعرجی برعهده دارد.

این در حالی است که خالد العطیه از نمایندگان پارلمان عراق گفته است که جریان صدر دیدگاه راهبردی مشخصی برای ساختن عراق ندارد.

موضع ائتلاف الاحرار در خصوص مساله نخست وزیری

حاکم  الزاملی از نمایندگان فراکسیون الاحرار از مخالفت این تشکل با نخست وزیری نوری المالکی برای سومین بار خبر داده است.

بهاء الاعرجی رئیس فهرست "تجمع الشراکه الوطنیه" یکی از فهرستهای جریان صدر هم، عملکرد امنیتی و خدماتی و نیز سیاسی دولت را شکست خورده توصیف کرده است.

ریاض الساعدی از نمایندگان فراکسیون الاحرار هم گفته است اغلب گروههای سیاسی درباره این مساله که نوری المالکی برای سومین بار نامزد تصدی نخست وزیری نشود، اتفاق نظر دارند.

وی متحدون به رهبری اسامه النجیفی، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی، جریان صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق را از مهمترین این گروهها معرفی کرد.

محمود عثمان از رهبران ائتلاف گروههای کردستان گفته است امکان تشکیل ائتلاف جدید شامل بارزانی، علاوی، حکیم، صدر و نجیفی برای تشکیل دولت آتی عراق وجود دارد.

ائتلاف الاحرار اعلام کرده است ائتلافهای ما در آینده، رفتار حکومت و نه شخص معینی را هدف قرار می دهد.

جواد الجبوری سخنگوی رسمی الاحرار گفته است فراکسیون الاحرار بر ضرورت تغییر رفتار و شیوه اداره دولت تاکید می کند.

به گفته وی، شیوه بسیاری از گروههای دیگر به الاحرار نزدیک است و بر ضرورت تغییر تاکید می کنند که این مساله از طریق اکثریت سیاسی و ائتلاف قوی برای تشکیل دولت بعدی محقق خواهد شد.

فراکسیون الاحرار مهمترین تشکل ائتلاف الاحرار در برنامه سیاسی خود به این محورها پرداخته است :

- ما قصد ایجاد جامعه عراق امن و شکوفا را  داریم که همه در رفاه و امنیت و آسایش زندگی کنند .

- قانون اساسی از نظر ما مجموعه قواعد و اصول قانونی است که حقوق و وظایف را مشخص و عملکرد قوای سه گانه و روابط آنها با یکدیگر و نیز انتقال قدرت را ساماندهی می کند.

- الاحرار برای تعدیل قانون اساسی به گونه ای که بالاترین درجه از اجماع ملی درباره آن به وجود آید، تلاش می کند.

- مفهوم دولت اکثریت سیاسی آن است که صندوقهای رای به دور از شیوه سهم خواهی و سهمیه بندی و توافق اشتباهی که منجر به تشکیل دولت ضعیف و پارلمان متزلزل می شود، تشکیل دهد.

- جامعه  عراق یک جامعه متنوع از نظر دینی، قومیتی، مذهبی و سیاسی است و هویت عراقی عنوان مشترک همه عراقیها در برخورداری از تمام حقوق بدون هرگونه تبعیض است.

- به چرخش مسالمت آمیز قدرت از طریق سازوکار انتخابات و اصل تفکیک قوای مجریه، قانونگذاری و قضایی و حمایت از تمرکززدایی اداری در اداره استانها

- کرکوک یک  استان  عراقی است و تصویر کوچک از عراق بزرگ به دلیل تنوع نژادی و قومی است و حل مشکل آن از طریق گفتگوی سازنده همراه با واقع بینی و جستجوی حقیقت با تاکید بر اینکه اداره امور این شهر به معنای ظلم به دیگران و محروم کردن آنها نیست.

- مخالفت با همکاری و تعامل با هر کس که شیوه نژادپرستی، تروریسم، تکفیر، پاکسازی نژادی و بعث صدامی را در پیش بگیرد.

- لزوم رفتار عادلانه با خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی و کسانی که از رژیم سابق متضرر شده اند.

- مخالفت با اشکال مختلف فساد اداری و مالی در نهادهای عراقی و تعهد به مبارزه با آن از طریق نظارت پارلمانی،  اداری و قضایی و رسوا کردن آن با تمام وسایلی که می تواند سبب توقف آن شود.

- زنان یک عامل مهم در جامعه عراق به شمار می روند، جوانان پایه آینده هستند و این دو گروه باید نقش خود را در ساخت عراق در تمام زمینه ها ایفا کنند.

- تصویب نظام انتخاباتی دائمی که مشکلات سیاسی ناشی از نظامهای انتخاباتی گذشته را حل کند.

- حمایت از ایفای نقش قانونگذاری و نظارتی واقعی پارلمان به دور از دخالتهای قوه مجریه یا گروههای سیاسی

- ارتقای سطح عملکرد دولت در تمام زمینه ها با در نظر گرفتن اولویتهای نیازهای شهروندان در زمینه امنیت، خدمات برق، آب و حل معضل بیکاری و وضع طرحهای راهبردی برای رشد اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و .... ارتقای سطح معیشتی شهروندان

- مشخص شدن اختیارات دولت مرکزی و دولتهای محلی و عدم تداخل میان وظایف و اختیارات آنها برای جلوگیری از هدر رفتن بیت المال و فرار از مسئولیت

- پایبندی به برقراری روابط متوازن و برابر با تمام کشورهای همسایه مبتنی بر اصل  احترام متقابل و منافع مشترک و  عدم دخالت در امور داخلی

- پایبندی به ضرورت همبستگی عربی و اسلامی و برقراری روابط پیشرفته و مثبت مبتنی بر تفاهم مشترک برای مقابله با تمام چالشها

- پایبندی به برقراری روابط مستحکم با کشورهای جهان به منظور عاری شدن جهان از سلطه طلبی و برقراری مساوات و برابری میان کشورها و همکاری مثبت در تمام زمینه ها و دور کردن آن از شبح جنگها و ویرانی و اینکه قادر به مقابله با فجایع و دشواریها باشد.

دیدگاه ها و مواضع مقتدی صدر

به گزارش تسنیم، مقتدی صدر که اخیرا در سخنانی از کناره گیری خود از صحنه سیاسی و انحلال فراکسیون الاحرار و برخی نهادهای آن سخن گفته بود، در گفتگویی اظهار داشت هرگز به فعالیت سیاسی به معنای خاص آن مانند تشکیل طیف یا فراکسیون باز نخواهم گشت، بلکه هدف من در پیش گرفتن سیاست خدمت به فقیران و مظلومان و رسوا کردن فاسدان و دیکتاتورهاست.

- من نگاه یکسانی به همه گروهها حتی فراکسیون الاحرار دارم .

- مهمترین اصلاحات پس از فراهم کردن خدمات و امنیت، محدود کردن دوره نخست وزیری به دو دوره است.

-  تحکیم صفوف و ارتقای وضع فرهنگی مردم ساده لوح و کسانی که فقط سلاح را می شناسند

- اوضاع امنیتی کشور بی نهایت وخیم و نابسامان است و دستگاههای ذیربط باید  در اسرع وقت به پاکسازی دستگاههای امنیتی از کسانی که نه تنها کینه عراق را در دل دارند بلکه از کسانی که منافع مالی و حزبی را بر منافع اسلامی ملی مقدم می دارند، اقدام کنند.

- آمادگی خود را برای جمع کردن تمام طرفهای سیاسی به خاطر منافع عمومی کشور اعلام می کنم و موافقت خود را با هر طرح و ابتکار ملی از سوی هر شخص یا طیف و گروه عراقی به منظور نجات کشور اعلام می کنم.

- حفظ ویژگی مسالمت آمیز بودن تظاهرات در عراق یک مساله اختیاری نیست، بلکه یک مساله اجتناب ناپذیر  است و ما هرگز خارج شدن تظاهرات از ویژگی مسالمت آمیز را تایید نمی کنیم.

- تلاشهایی برای منزوی کردن عراق از جهان خارج و قطع روابط به ویژه با کشورهای همسایه مانند سوریه، اردن و کشورهای دیگر در حال انجام است به همین سبب ما خواهان ازسرگیری روابط به گونه ای هستیم که اقتدار عراق و عراقیها و منافع آنها را حفظ کند و در عین حال از برادران خود در کشورهای همسایه می خواهیم در امور داخلی عراق دخالت منفی نداشته باشند و بالعکس.

- در انتخابات شرکت خواهم کرد و به کسانی که برای عراق و عراقیها مناسب باشند، رای خواهم داد.

مقتدی صدر در واکنش به سخنان کرار الخفاجی از اعضای ائتلاف الاحرار که این ائتلاف 70 کرسی در انتخابات پارلمانی کسب خواهد کرد و نخست وزیر آینده هم از این ائتلاف خواهد بود، گفته بود هر کس با خدا باشد، خدا با اوست و هر کس خواهان خدمت به عراق و ملتش باشد، امیدوارم به پیروزی برسد.

- انتخابات اگر بدون حضور رای دهندگان مومن و دوستدار وطنشان برگزار شود، منجر به رسیدن کسانی(به پارلمان) خواهد شد که هرگز شایستگی آن را ندارند.

- من همچنان معتقدم هستم که با وجودی که تا حدودی از انتخابات کناره گیری کرده ام نه به طور کامل، اما آنچه قطعی است اینکه رای دادن من و شما(طرفدارانش) و مشارکت ما در انتخابات به عنوان رای دهندگان منجر به ورود برخی افراد مخلص و مومن به مساله ملی عراق(به پارلمان) خواهد داشت.

- ما رای می دهیم به خاطر عراق، به خاطر سازندگی نه به خاطر دزدها و طایفه گری، به خاطر رفاه مردم، انتخاب می کنیم.

- انتخابات بر اساس اصول دموکراتیک باید برگزار شود و نباید سوء رفتار و عملکرد نادرست برخی از کسانی که به شوراهای استان یا پارلمان راه یافتند چه از راه عمد چه غیر  عمد، مانع شرکت در انتخابات شود.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی