مراکز سعدی شناسی در شیراز تکمیل می‌شوند


مراکز سعدی شناسی در شیراز تکمیل می‌شوند

خبرگزاری تسنیم:رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: می‌کوشیم با تکمیل مجتمع‌های فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در کنار آرامگاه شیخ بزرگوار، اندکی از دِین خود را به این شاعر بزرگوار و مردم شریف شیراز ادا کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز مسعود سلطانی فر در مراسم بزرگداشت سعدی که در آرامگاه سعدی برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: برای خانواده بزرگ میراث فرهنگی افتخار بزرگی است که در فضا و هوای رشک‌آمیز سعدیه با بوی در هم تنیده عشق و گل و زندگی، میزبان اهالی فرهنگ، اندیشه، حکمت و سیاست در بزگداشت یادروز سعدی باشد.

وی تصریح کرد: افتخار دیگر خادمان شما در میراث فرهنگی حفظ و احیای بناها و آثار تاریخی است، به ویژه بناهایی که نه تنها کالبد بلکه غرق و غنی از روح و صدا و سخن اند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه حکمت و اندیشه متعالی در پیوند با آفرینشِ زبان فارسی، کاری کارستان کرده است، افزود: آرامگاه، محوطه مصفا وگل و آب، بی حضور سعدی، در نهایت بوستان خوش آب و رنگی است ولی روح سعدی این قطعه از زمین را شرفی دیگر بخشیده است.

وی بیان کرد: آثار باقی مانده از سعدی بهترین گواه بر این است که او نه تنها شاعر و نویسنده‌ای توانا و کم نظیر، بلکه فرزانه‌ای خردمند است که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع متبحر و صاحب نظر است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: استادیِ سعدی در این است که از تمامی این اطلاعات وسیع و متنوع در بیان مواضع و نگارش داستان‌ها و تمثیل‌های آموزنده و سرودن غزلیات پرشور و مثنوی‌ها و قصاید نغز و بدیع سود جوید و آن را به زبانی ساده، شیرین و به شیوه ای آسان وقابل فهم برای عموم بیان کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه گلستان سعدی بی گمان زیباترین اثر منثور فارسی در زمینه مسائل اخلاقی و اجتماعی است خاطر نشان کرد: در این کتاب که تصویری از دنیا و واقعیت‌هاست، چهره عاطفی و اخلاقی انسان‌ها، آن‌چنان که هستند و نه آن‌چنان که باید باشند، ماهرانه نگاره‌گری شده است.

وی گفت: زشتی‌ها و زیبایی‌های موجود در جوامع عصر نویسنده و تناقضات و تضادهایی که در جهان بینی، طرز تفکر و دلبستگی‌های طبقات و افراد متفاوت وجود دارد، موشکافانه تحلیل و تفسیر گردیده و در قالب داستان‌هایی دلکش و مزین به آیات قرآنی و احادیث نبوی همراه با اشعار فارسی و عربی در نهایت بلاغت و شیوایی به گونه‌ای مدون شده که چونان گلستانی جاویدان باد خزان را بر ورق او دست تطاول نباشد  و تا زبان فارسی وجود دارد این گلستان همیشه خوش باشد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: منظومه بوستان که زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است آکنده از نیکی، پاکی، ایمان و صفاست و در این گلزار حقیقت و معنا، انسان آن‌گونه که باید باشد رخ می‌نماید و شاعر با گشودن 10 باب به روی کسانی که قصد گلگشت در این فضای معنوی را دارند، آن‌ها را به مدینه فاضله و آرمان شهری از اخلاق و فضیلت، راهبری می‌کند که در چشم‌انداز زیبای آن بر قله رفیع آدمیت برمی‌آید و از رذایل اخلاقی پاک و منزه می‌شود.

وی افزود: اوج هنرمندی و اعتلای ذوق سعدی در غزلیات او متجلی است، غزلیاتش دنیایی است رنگارنگ و پر رمز و راز از جلوه‌های عشق که با شور و جذابیتی فوق العاده و در عین حال باشیوایی کم نظیر بیان شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: غزل‌های سعدی حاکی از درد‌آگاهی و سوز و گداز عشق است، عشقی که هم جنبه مجازی و هم عشق معنوی را به همه کائنات و آفریدگان خدا دارد، چنان که می گوید "به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست، عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست".

سلطانی‌فر گفت: ما نیز می‌کوشیم که با تکمیل مجتمع‌های فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در کنار آرامگاه شیخ بزرگوار، اندکی از دِین خود را به این شاعر بزرگوار و مردم شریف و ادب دوست استان فارس و شهرستان شیراز ادا کنیم، "خوش تر از ایام عشق ایام نیست، بامداد عاشقان را شام نیست".

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon