گری سیک: بحران گروگان‌گیری عامل مهمی در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است

گری سیک: بحران گروگان‌گیری عامل مهمی در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی به موضوع اختلاف اخیر ایران و آمریکا درباره سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل و تأثیر این مجادله بر گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم؛‌ پایگاه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی به موضوع اختلاف اخیر ایران و آمریکا درباره سفیر  پیشنهادی ایران در سازمان ملل و تأثیر این مجادله بر گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخته است.

به‌نوشته این شبکه آمریکا در حالی با صدور روادید نماینده پیشنهادی ایران برای سازمان ملل به‌دلیل حضور وی در ماجرای گروگان گیری مخالفت کرده است که گفت‌وگوهای هسته‌ای 6 قدرت جهان با ایران به مراحل حساس خود نزدیک شده است.

اوباما که در مقابل فشار جریان‌های داخلی قرار گرفته بود، با ارائه روادید به حمید ابوطالبی مخالفت کرد؛ این اقدام کاخ سفید با پروتکل‌های دیپلماتیک مغایر است و این نگرانی را مطرح کرده که این امر تبدیل به رویه شده و واشنگتن با نماینده پیشنهادی دیگر کشورها نیز مخالفت کند.

در ادامه این پایگاه خبری به سابقه کاری ابوطالبی و  مواضع اخیر مقامات دو کشور حول موضوع انتخاب وی به نمایندگی ایران در سازمان ملل پرداخته است.

به‌گفته یکی از کارشناسان امور ایران در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، تهران به‌دنبال تحریک آمریکا با انتخاب ابوطالبی نبوده است؛ ایران پیش از این ابوطالبی را به سفارت در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا اعزام کرده بود و اگر قرار به تحریک بود گزینه‌های مشخص‌تری در این زمینه داشتند.

به‌نوشته دویچه وله تصمیم کاخ سفید تحت فشارهای داخلی و از جمله لایحه کنگره مبنی بر ممنوعیت ورود هر گزینه سازمان ملل که در اقدامات جاسوسی، تروریسم و یا تهدید امنیت ملی آمریکا دست داشته است گرفته شد.

به‌گفته گری سیک، کارشناس برجسته مسائل ایران و استاد دانشگاه کلمبیا سیاست‌های داخلی ایران و آمریکا اغلب مهمتر از سیاست‌های خارجی دو کشور است؛ به‌علاوه در واشنگتن میراث بحران گروگان‌گیری عامل مهمی در سیاست‌های آمریکا باقی مانده است. گری سیک ادامه می‌دهد: دولت آمریکا قصد ندارد تنها برای یک نماینده در سازمان ملل متحمل هزینه سیاسی زیادی شود.

گری سیک ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که کل این ماجرا برجسته شد؛ کار ابوطالبی در نیویورک بسیار سخت می‌شد، بدین جهت موضوع فیصله یافته است و حدس می‌زنم ایران نیز متوجه این مسئله شده است که تحت این شرایط ابوطالبی نمی‌تواند وظایف خود را به‌عنوان سفیر در سازمان ملل انجام دهد و دلیل آن اشتباهی است که همه طرفها مرتکب شده‌اند.

شبکه دویچه وله همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرده است که به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود که به‌گفته ریچارد دالتون؛ سفیر سابق انگلیس در ایران، تهران و واشنگتن علاقه زیادی به موفقیت این مذاکرات دارند.

این دیپلمات انگلیسی می‌افزاید: آنها تلاش خواهند کرد تا مذاکرات را از گفتمان‌های رقیب به‌دور نگه دارند. مذاکره کنندگان اساساً با بحث درباره موضوعات مهمتری همچون سوریه مخالفت کرده و طی گفت‌وگوهای یک سال اخیر اجازه نداده‌اند این مباحث گفت‌وگوها را متوقف کند. این موضوع (مجادله درباره ابوطالبی) از این لحاظ خوشایند نیست که نزد دو طرف بیشتر کلیشه‌های منفی را تقویت می‌کند و به چشم‌انداز دستیابی به توافق هسته‌ای آسیبی نمی‌رساند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان